Voisitko seurustella Zen- Buddhalaisen miehen kanssa?
Kommentit (23)
En, buddhalaisuus on äärimmäisen vihamielinen naisille ja misgynistinen uskonto. Ja itse buddha opetti, että naiset ovat aina alisteisia miehille, ja ettei naiset voi edetä henkisessä kehityksessä samalla tavalla kuin miehet.
Toi on buddhalaisuuden perintö mistä ei puhuta melkein missään, googlella löytyy lisää tietoa, jos jollakin kiinnostaa.
Hm...buddhalaisen kanssa kylläkin, mutta en välttämättä zen-variantin, vaan saman suuntaisen kuin Dalai Lama. En vaan juuri nyt muista minkä nimiseen suuntaukseen hän kuuluu...
Hugs!
Vierailija kirjoitti:
En, buddhalaisuus on äärimmäisen vihamielinen naisille ja misgynistinen uskonto. Ja itse buddha opetti, että naiset ovat aina alisteisia miehille, ja ettei naiset voi edetä henkisessä kehityksessä samalla tavalla kuin miehet.
Toi on buddhalaisuuden perintö mistä ei puhuta melkein missään, googlella löytyy lisää tietoa, jos jollakin kiinnostaa.
Mulla on yksi buddhalainen tuttu (mies), ja hän taas on sitä mieltä että naiset on edellä tietoisuudentilan kehityksessä tällä hetkellä, ja että naisen on helpompi saavuttaa valaistuminen kuin miehen. Miten se nyt menikään - miehet on enemmän kiinni egon rakenteissa, kun tavoittelevat tehokkaammin maallisia saavutuksia kuten uraa ja rahaa, kun taas naiset on lähempänä luontoa jolloin ego on vähemmän jykevä. Ja se ego on juuri valaistumisen este.
Voisin seurustella buddhalaisen. Mielellään kuitenkin bön-buddhalaisen, mutta ei se nyt niin nuukaa ole.
Vähän riippuu mitä itse odottaisin.
Vastailen siltä pohjalta että tunnen yhden zen-buddhalaisen naisen, jota kunnioitan hyvin suuresti. Hän on viisas, rauhallinen, todella jotenkin erikoinen ihminen josta ohikulkijatkin tuntuvat vaistoavan jotain miksi kiinnostuvat hänestä, silti vaikka ulkoisesti ei ole mitenkään erikoinen. Hänestä vaan huokuu jotain sellaista rauhaa ja itsensä kanssa sinut olemista että muutkin tuntevat olonsa hyväksi hänen lähellään.
Voisin kuvitella että parisuhde sellaisen kanssa olisi aika ihana ajatus. PAITSI jos haluaisin lapsiperheen. En usko että ainakaan tämä minun tuttu ikinä haluaisi sitä. Hän on omistautunut sille hengelliselle elämälleen ja tietoisuudentilansa kohottamiselle, eikä ikinä uhraisi sitä perhe-elämän rutiineille. Itse asiassa hän elää yksin ja varsin erakkomaisesti, ja sanoo sen nykyisessä vaiheessaan olevan välttämätöntä tietoisuudentilansa säilyttämiseksi siinä missä se on. Kuulemma täytyisi olla vahvemmin ankkuroitunut "uuteen maailmaan" että olisi immuuni sille että liika ihmisten seura ja ihmisten puheiden kuuntelu ei vetäisi itseäkin alaspäin.
En. Tuntemani tapaus on kunnon kusipää.
Usein nainen haluaa valtaa tavalla tai toisella parisuhteessa ja se ei onnistu valaistuneen ihmisen kanssa-
Oli hän minkä uskoinen tahansa.
Siis pointi ei ole se onko mies buddhalainen, pointti on se kuinka pitkällä tämä mies on etsinnässään.
Vierailija kirjoitti:
Usein nainen haluaa valtaa tavalla tai toisella parisuhteessa ja se ei onnistu valaistuneen ihmisen kanssa-
Siis pointi ei ole se onko mies buddhalainen, pointti on se kuinka pitkällä tämä mies on etsinnässään.
entä jos molemmat ovat etsijöitä
Vierailija kirjoitti:
Voisin seurustella buddhalaisen. Mielellään kuitenkin bön-buddhalaisen, mutta ei se nyt niin nuukaa ole.
Hauskaa, kun tuo vaikuttaa tälle palstalle tyypilliseltä sanojenvääntelyvitsiltä vaikkei ole. Tai no, en ole kuullut kenenkään kutsuvan itseään bönbuddhalaiseksi, mutta tiibetinbuddhalaisuuteen perehdyttyäni olen jotenkin tietoinen siitä, miten tietyt (varsin tehokkaat) lähestymistavat ovat tulleet alueen alkuperäisestä bön-uskonnosta.
Joo voisin, ei mitään kummallisia käsityksiä naisen asemasta ja vaatetuksesta, ja todennäköisesti hänessä olisi hyvät "zenit".
Miksi ei voisi? Paljon mielummin buddhalaisen kuin kiihko kristityn kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi buddhalainen tuttu (mies), ja hän taas on sitä mieltä että naiset on edellä tietoisuudentilan kehityksessä tällä hetkellä, ja että naisen on helpompi saavuttaa valaistuminen kuin miehen. Miten se nyt menikään - miehet on enemmän kiinni egon rakenteissa, kun tavoittelevat tehokkaammin maallisia saavutuksia kuten uraa ja rahaa, kun taas naiset on lähempänä luontoa jolloin ego on vähemmän jykevä. Ja se ego on juuri valaistumisen este.
Valaistuneena (naisena) tiedän, että zen on höpinää. Valoa teillekin. 🤗🕯️💡🎄
Mielelläni... itsellä spirituaalinen maailmankatsomus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
entä jos molemmat ovat etsijöitä
Silloin sana yhteiselle ajalle ei olisi seurustelu, sillä se olisi toissijainen asia.
Sinä olisit siinä tai et olisi. Jos olisit siinä, muut ulkopuoliset voisivat kutsua sitä seurusteluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valaistuneena (naisena) tiedän, että zen on höpinää. Valoa teillekin. 🤗🕯️💡🎄
Ja en ole buddhalainen. Ylipäänsä, en voisi kuvitella seurustelevani kenenkään buddhistisesti tai muuten (valta) uskonnollisesti suuntautuneen kanssa.
Buddhismista sen verran, että Siddharta Gautama oli gootti. Jokin vanhoillissuuntaus pitää paalin kieltä Buddhan pyhänä, autenttisena kielenä. Paali oli suomensukuinen kieli ja gootit olivat suomenheimo. Tekstit ovat päiväkirjamaista selontekoa mm. aitauksen rakentamisesta, ei mitään hymisevää horinaa tajunnanlaajentamisesta. Ylipäänsä, en ymmärrä miksi omaa etnokulttuurista arjalaisuutta ja aryan- traditiota pitäisi hakea vääristyneestä mongoloidien buddhismista.
Olennaisen tai itsen löytää kyllä helpoimmin yksin ollessa. Taiteessa tai muussa flow-luovasta tekemisessä se on melkein välttämätöntä.
Tässä vaan oma mielipiteeni. :)
Kyllä. Elämässä pitää olla myös henkisiä arvoja. Olen niistä itsekin kiinnostunut, mutta täytyy olla jalat maassa tyyppi. Mitään hörhöilyä ja kiihkoilua en hyväksy.
Miksipä ei? Arjessa ainoa ero uskonnottomiin lienee se että meditoivat säännöllisesti.