ymmärsitkö lapsena mitä on 'seimi kätkyessään'?

Vierailija

Tuttavaperheen vauva oli päiväkodissa ja vauvojen ryhmän nimi oli seimi. Kätkyessään ajattelin olevan jotain vastaavaa kuin välkkyessään. Joten hiukan laulu kummeksutti ..
Aikuisenakaan en ole kätkyt-sanaa kuullut missään muussa yhteydessä kuin kätkytkuolema.

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

Ymmärsin. Minusta oli selvää, että kätkyt on kehto.

Sen sijaan vaikeuksia tuotti "miespolvet vaipuvat unholaan". Miksi vain polvet eikä mies kokonaan?

Vierailija

En ole tainnut ymmärtää sitten vieläkään. Minä olin luullut että kätkyt viittaa kätköön, siihen että lapsi on suojassa tai kätkössä siellä seimessä. Mutta ilmeisesti onkin erillinen sana "seimikätkyt" mikä viittaa tietynlaiseen makuupaikkaan.

Vierailija

En minäkään ymmärtänyt. Muistan kysyneeni vanhemmiltani mitä se tarkoittaa mutten silti ymmärtänyt :D En itseasiassa ymmärrä oikein vieläkään kun mullakin ainut muoto missä olen tuon sanan kuullut on kätkyt-kuolema. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole tainnut ymmärtää sitten vieläkään. Minä olin luullut että kätkyt viittaa kätköön, siihen että lapsi on suojassa tai kätkössä siellä seimessä. Mutta ilmeisesti onkin erillinen sana "seimikätkyt" mikä viittaa tietynlaiseen makuupaikkaan.

Ei, ei se seimikätkyt ole mikään tietynlainen makuupaikka. Tarkoittaa vain sitä, että lapsen nukutuspaikka (=kätkyt) sattui tällä kertaa olemaan karjan syöttökaukalo (=seimi). Kun oli käynyt niin hullusti ettei päästy mihinkään taloon majoittumaan, vaan jouduttiin tyytymään karjasuojaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat