On junttia kommentoida toisen juomattomuutta
En itse tee juomattomuudestani mitään numeroa juhlatilaisuuksissa. Silti useampi juntti kommentoi sitä suureen ääneen taas viikonloppuna pikkujouluissa.
Ensi kerralla taidan vastata suoraan: "Isäni on juoppo. Hän on humalassa väkivaltainen paskiainen. Hän on aiheuttanut rattijuoppona toiselle ihmiselle elinikäiset vammat. Kestän itse alkoholia huonosti, liekö geeneissä, joten olen päättänyt olla juomatta ollenkaan."
Siitäpä juhlatunnelma kohoaa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on tosi mielenkiintoista aina jos joku ei juo ja kysynkin esim että kauanko ollut juomatta ja ehkä jopa syytä miksi on jättänyt alkoholin. Just sen takia on kiinnostavaa kun tässä maassa se on niin sosiaalinen normi. En oo tajunnut, että se on ihmisille oikeasti näin vaikea paikka jos joku asiasta kysyy. Itsekin alkoholistin lapsi, ja jos olisin jättänyt alkon kokonaan sen takia, voisin hyvinkin vastata että "elämässä tullut nähtyä liikaa alkoholia ja sen aiheuttamia ongelmia" tms. En ymmärrä miksi oikeasta syystä pitää vaieta kokonaan ja esittää vaan että "no enpä nyt vaan juo". (Koska siitä tulee just sellainen nipo vaikutelma ihmisestä, toisin kuin siitä oikeasta syystä.) Toki vähän riippuu jos täysin tuntematon kysyy niin se on utelua, mutta muuten mielestäni ok kysymys tietyssä tilanteessa.
Kai sä siinä samalla myös selität juurta jaksaen sen miksi sä juot alkoholia? Vai onko vain juomattomilla tämä selitysvelvollisuus? Yleensäkin, miksi sitä juomattomuutta pitää aikusen ihmisen selittää kellekään? Miksi se syy kuuluu jotenkin automaattisesti kaikille? Eihän juovienkaan tarvi selitellä miksi tässä nyt vähän kuppia ottavat.
Miksi pitää olla noin takakireä? En sanonut, että pitää vastata "juurta jaksaen" vaan ihmettelin miksi ei voi antaa lyhyttä, rehellistä, perustelua asialle jos joku kysyy. Ja joo, jos vastakysymyksenä joku kysyis että miksi minä sitten juon, niin kyllä mä siihen asiallisesti voisin vastata perusteluni ilman että herneen vedän nokkaan. :) Jos mä oisin absolutisti niin kyllä mä asiallisesti voisin sen perustella jos jotain asia kiinnostais, kuten kerron myös miksi en syö lihaa (enkä siitä vedä hernettä nenään, että "luulis kasvissyönnin olevan niin normaalia nykyään että hittoako ne kyselee").
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on tosi mielenkiintoista aina jos joku ei juo ja kysynkin esim että kauanko ollut juomatta ja ehkä jopa syytä miksi on jättänyt alkoholin. Just sen takia on kiinnostavaa kun tässä maassa se on niin sosiaalinen normi. En oo tajunnut, että se on ihmisille oikeasti näin vaikea paikka jos joku asiasta kysyy. Itsekin alkoholistin lapsi, ja jos olisin jättänyt alkon kokonaan sen takia, voisin hyvinkin vastata että "elämässä tullut nähtyä liikaa alkoholia ja sen aiheuttamia ongelmia" tms. En ymmärrä miksi oikeasta syystä pitää vaieta kokonaan ja esittää vaan että "no enpä nyt vaan juo". (Koska siitä tulee just sellainen nipo vaikutelma ihmisestä, toisin kuin siitä oikeasta syystä.) Toki vähän riippuu jos täysin tuntematon kysyy niin se on utelua, mutta muuten mielestäni ok kysymys tietyssä tilanteessa.
Ei se mulle ainakaan ole vaikea paikka, lähinnä se ainainen kyseleminen ja varsinkin sen alkoholin tuputtaminen ärsyttää ja vituttaa. Miksi se teille alkoholia käyttäville on niin vaikea paikka että pitää kysellä ja tuputtaa sitä viinaa niille jotka ei sitä halua? Mä olen aikuinen ihminen ja tiedän kyllä itse juonko vaiko en. Jotenkin sitä luulis jo 2000-luvulla olevan ihan normaali juttu jos joku ei alkoholia käytä.
Otsikko on muotoa "on junttia kommentoida toisen juomattomuutta" ja aloitusviesti jatkoa otsikolle, eli omassa viestissäni ei puhuttu juoman tuputtamisesta. Eli vastasin vaan tuohon juomattomuuden kommentointiin, en alkon tuputtamiseen - mikä tietenkin on todella junttia ja epäkohteliasta. Ehkä sun kannattais vaihtaa vähän sivistyneempään seuraan.
Kaverit onkin sivistynyttä porukkaa eivätkä kommentoi tai tuputa, sukulaisiaan ei valitettavasti voi valita. Eikä nyt viittis aina jäädä sukujuhlistakaan pois. Ja ikävä kyllä tuo kommentointi ja alkon tuputus kulkee aika usein käsikädessä. Ensin tuputetaan, sitten kommentoidaan ja taas tuputetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva joskus täräyttää pokkana että ei en käytä alkoholia koska elämäni on ilmankin todella hyvä, pystyn olemaan oma itseni selvinpäin, minulla ei ole sisäisesti paha olo, enkä tarvitse rohkaisu ryyppyä. Miksi käyttäisin rahaa sellaiseen joka vain huonontaisi nykyistä tilannettani.
Moni sanoo noin, mutta aina se kuulostaa vaan jotenkin joko ylimieliseltä tai sitten säälittävältä selittelyltä jos sen sanoo henkilö joka ei muuten vaikuta kovin tasapainoiselta.
Useimmat eivät nimittäin juo siksi, että elämä ilman sitä olisi paskaa tai olisi paha olo. Siis useimmat sellaiset ei-ongelmakäyttäjät. Siksi tuntuu ihan älyttömältä, että joku raitis alkaa ylimielisesti leimata kaikki alkoholia satunnaisestikin (tyyliin pikkujoulut) käyttävät jotenkin ongelmaisiksi, vaikka useimmat ottaa sitä alkoa vaan ihan siksi että se tuntuu mukavalta. Ilman sitäkin voisi tuntua mukavalta, mutta eri tavalla.
Itse oon huomannu, että eniten juomattomuuteni "riepoo" niitä joille alkoholi näyttäisi olevan itselle ongelma, ovat niitä aina juhlissa kännissä olevia. Minä en kysele heiltä miksi juot itsesi aina känniin, miksi minun pitäisi suhteellisen vieraille ihmisille perustella omia valintojani? Suurin osa on ihan OK, osa tyrkyttää ja ihmettelee. Ulkomaisten työkavereiden kanssa ei koskaan tarvitse perustella vaikka tulevat viinimaista, tuota olen ihmetellyt. ONko viina ja sen juominen jotenkin isompi juttu täällä meillä?
Onhan se juoppottelu perinteisesti isompi yhteenkuuluvuuden rituaali meillä kuin viinimaissa.
Mutta kyllä viinimaissakin juopottelun tuputtamiseen törmää. Veljeni meni pari vuotta sitten naimisiin italialaisen naisen kanssa, ja oli kyllä kosteat häät, ja puoliväkisin monet yritti tuputtaa juomaan enemmän kuin olisin halunnut. Ja miestäni joka ajoi ja oli siksi päättänyt olla täysin ilman, moni yritti saada juomaan edes vähän, kun ei se kuulemma siellä päin haittaa mitään jos ajaa kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä siinä samalla myös selität juurta jaksaen sen miksi sä juot alkoholia? Vai onko vain juomattomilla tämä selitysvelvollisuus? Yleensäkin, miksi sitä juomattomuutta pitää aikusen ihmisen selittää kellekään? Miksi se syy kuuluu jotenkin automaattisesti kaikille? Eihän juovienkaan tarvi selitellä miksi tässä nyt vähän kuppia ottavat.
Miksi pitää olla noin takakireä? En sanonut, että pitää vastata "juurta jaksaen" vaan ihmettelin miksi ei voi antaa lyhyttä, rehellistä, perustelua asialle jos joku kysyy. Ja joo, jos vastakysymyksenä joku kysyis että miksi minä sitten juon, niin kyllä mä siihen asiallisesti voisin vastata perusteluni ilman että herneen vedän nokkaan. :) Jos mä oisin absolutisti niin kyllä mä asiallisesti voisin sen perustella jos jotain asia kiinnostais, kuten kerron myös miksi en syö lihaa (enkä siitä vedä hernettä nenään, että "luulis kasvissyönnin olevan niin normaalia nykyään että hittoako ne kyselee").
Miksi olen jotenkin velvollinen tyydyttämään sun uteliaisuutesi? Vastaa sä ihan miten haluat kasvissyöntisi kohdalla, mutta älä oleta että muiden on tehtävä ja toimittava samoin. Ja juu, olen mä kuule moneen kertaan sitä juomattomuuttani perustellutkin, mutta jossain vaiheessa siihen kyllästyi. Totesin, että ei mun ei tarvi. Muille ei kuulu mun yksityisasiat pätkääkään. Ja mä en ole vielä kertaakaan kysellyt kenenkään kasvissyönnistä, ei kuulu mulle. Jokainen kertoo syynsä jos kertoo.
Ehkä uteliaan ihmisen voi olla vaikea ymmärtää miksei heidän "hyväntahtoisista kysymyksistään" pidetä. Sitä ei vaan jaksa niitä samoja kysymyksiä vuodesta toiseen ja sitä päivittelyä ja alkon tuputtamista. Kun ei ne selitykset useimmille edes riitä, ei. Ehkä sä olet poikkeus ja sulle riittäis, etkä jatkais aiheesta sen enempää. Mutta valitettavasti on niitäkin jotka vaan jatkaa ja jatkaa. Siksi on parempi kun ei koskaan sille linjalle lähde. Vaihtaa kylmästi puheenaihetta ja seuraa.
Kun lopetin juomisen monet tutut kyselivät, oletko vieläkin juomatta? Vastasin kyllä ja samalla kysäisin heiltä että, vieläkö sinäkin juot noin paljon? Jos he kokivat olevan ok kysellä minun juomisiani niin sitten on kai ok että voin kysellä heidän juomistottumuksistaan.
Hyvä ystäväni aina muisti kertoa kuinka ei voi olla juomatta kun se auttaa häntä rentoutumaan.. Minä aloin muistuttamaan häntä joka kerta siitä että samalla kun hän tuntee rentoutuvansa niin hänen elimistönsä taistelee raivokkaasti päästäkseen eroon myrkystä jota hän sinne kaataa.
Nykyään saan olla aika rauhassa :)
Mitä ihmiset sitten sanovat? Minulla on monia uskonnollisia tuttuja jotka eivät juo uskontonsa takia eikä heille tyrkytetä koskaan alkoholia.
Tässä keskustelussa tuntuvan olevan mukana ihmisiä, joiden mielestä on outoa jos juo/ei juo. Varmaan monet ovat kuitenkin samaa mieltä että perinteisesti suomalainen juomakulttuuri on humalahakuista (ei siis räkäkänni välttämättä vaan pienikin päihtymys) ja tästä poikkeaminen on oudoksuttavaa?
Vierailija kirjoitti:
Mikset voisi sanoa juurikin noin, ap? Ei se minun juhlaani ainakaan pilaisi, siitä voisi aueta hyväkin keskustelu - toinen juttu sitten, haluatko lapsuuttasi kauheasti avata juhlissa.
Joo, sinänsä olet aivan oikeassa, juomattomuus ei ole mikään ihmeellinen juttu. Ihan kuten kukaan ei varmaan ihmettele sitä, jos joku OTTAA sitä viiniä. Kunkin oma asia, aivan täysin.
Toisaalta joskus olen itsekseni mitään sanomatta kyllä vähän ihmetellyt, kun ollaan lähdetty porukalla baarikierrokselle, siis nimenomaan ottamaan porukalla alkoholia ja bilettämään, ja silti mukaan on tulut joku olemaan nenä nyrpällään selvin päin. Ei, meistä ei kukaan vedä räkäkännejä, mutta ihan kieltämättä humallutaan ja puhutaan kovaan ääneen ja nauretaab remakasti. Niin ei siihen ny varsinaisesti ketään pakoteta mukaan näyttämään kärsivältä ja katsomaan muita nenänvarttaan pitkin.
Ja ei kannata ymmärtää nyt väärin, olen itse usein juhlissa kuskina ja selvin päin, juon alkoholia ehkä kerran kuussa. Mutta osoittaa minusta vähän huonoa pelisilmää lähteä vartavasiten baarikierrokseksi tarkoitettuun tapahtumaan olemaan happaman vesilinjalla. Ihan ok, jos osaa pitää oikeasti hauskaa selvin päin, eikä pidä juomattomuudesta meteliä - mutta valitettavan usein on nähty noita hapannaamoja.
Aika harva juomaton noin menettelee, ei oikeasti ole kovin kivaa kun promilleissa alkaa olla liian iso ero. MInä lähden mukaan olen iloinen ja varmaan vaikutan känniseltä kun nauran ja höpötän paljon selvin päin - mutta siinä vaiheessa kun keskustelu muuttu jankkauksksi siirryn takavasemmalle ja kotiin. Kaikilla kivaa näin, paitsi niillä joillakin jotka ei hyväksy juomattomuuttani. Minun puolesta he taas saavat juoda kaksi kertaa nopeammin kuin muut ihan rauhassa. Tuo perustelu juomattomuudesta vain juomattomille ei kovakäyttäjille on minusta epäkohteliasta. Hyville ystäville valinnoistaan voi puhua, etäisemmille ihmisille omat henk koht valinnat ei kuulu. Vai tyykääkö lapsettomat jos kysellään miksi lapsia ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset voisi sanoa juurikin noin, ap? Ei se minun juhlaani ainakaan pilaisi, siitä voisi aueta hyväkin keskustelu - toinen juttu sitten, haluatko lapsuuttasi kauheasti avata juhlissa.
Joo, sinänsä olet aivan oikeassa, juomattomuus ei ole mikään ihmeellinen juttu. Ihan kuten kukaan ei varmaan ihmettele sitä, jos joku OTTAA sitä viiniä. Kunkin oma asia, aivan täysin.
Toisaalta joskus olen itsekseni mitään sanomatta kyllä vähän ihmetellyt, kun ollaan lähdetty porukalla baarikierrokselle, siis nimenomaan ottamaan porukalla alkoholia ja bilettämään, ja silti mukaan on tulut joku olemaan nenä nyrpällään selvin päin. Ei, meistä ei kukaan vedä räkäkännejä, mutta ihan kieltämättä humallutaan ja puhutaan kovaan ääneen ja nauretaab remakasti. Niin ei siihen ny varsinaisesti ketään pakoteta mukaan näyttämään kärsivältä ja katsomaan muita nenänvarttaan pitkin.
Ja ei kannata ymmärtää nyt väärin, olen itse usein juhlissa kuskina ja selvin päin, juon alkoholia ehkä kerran kuussa. Mutta osoittaa minusta vähän huonoa pelisilmää lähteä vartavasiten baarikierrokseksi tarkoitettuun tapahtumaan olemaan happaman vesilinjalla. Ihan ok, jos osaa pitää oikeasti hauskaa selvin päin, eikä pidä juomattomuudesta meteliä - mutta valitettavan usein on nähty noita hapannaamoja.Aika harva juomaton noin menettelee, ei oikeasti ole kovin kivaa kun promilleissa alkaa olla liian iso ero. MInä lähden mukaan olen iloinen ja varmaan vaikutan känniseltä kun nauran ja höpötän paljon selvin päin - mutta siinä vaiheessa kun keskustelu muuttu jankkauksksi siirryn takavasemmalle ja kotiin. Kaikilla kivaa näin, paitsi niillä joillakin jotka ei hyväksy juomattomuuttani. Minun puolesta he taas saavat juoda kaksi kertaa nopeammin kuin muut ihan rauhassa. Tuo perustelu juomattomuudesta vain juomattomille ei kovakäyttäjille on minusta epäkohteliasta. Hyville ystäville valinnoistaan voi puhua, etäisemmille ihmisille omat henk koht valinnat ei kuulu. Vai tyykääkö lapsettomat jos kysellään miksi lapsia ei ole?
Itsekkin lähden tietyssä vaiheessa aina pois jos olenkin mukana selvinpäin. Siihen mennessä on ollut kivaa vaikka olisi juonut tai ollut juomatta. Kokemuksesta sen pisteen jälkeen juhlat menevät aina enemmänkin vain alaspäin.
Ja ei kannata ymmärtää nyt väärin, olen itse usein juhlissa kuskina ja selvin päin, juon alkoholia ehkä kerran kuussa. Mutta osoittaa minusta vähän huonoa pelisilmää lähteä vartavasiten baarikierrokseksi tarkoitettuun tapahtumaan olemaan happaman vesilinjalla. Ihan ok, jos osaa pitää oikeasti hauskaa selvin päin, eikä pidä juomattomuudesta meteliä - mutta valitettavan usein on nähty noita hapannaamoja.