On junttia kommentoida toisen juomattomuutta

Vierailija

En itse tee juomattomuudestani mitään numeroa juhlatilaisuuksissa. Silti useampi juntti kommentoi sitä suureen ääneen taas viikonloppuna pikkujouluissa.

Ensi kerralla taidan vastata suoraan: "Isäni on juoppo. Hän on humalassa väkivaltainen paskiainen. Hän on aiheuttanut rattijuoppona toiselle ihmiselle elinikäiset vammat. Kestän itse alkoholia huonosti, liekö geeneissä, joten olen päättänyt olla juomatta ollenkaan."

Siitäpä juhlatunnelma kohoaa.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Onhan se junttia, mutta sille ei voi mitään, koska ne kommentoijat yleensä on humalassa, ja humalatila aiheuttaa tuonkaltaista ja pahempaakin junttiutta useimmissa... Itse en mene ollenkaan paikkoihin joissa on kännisiä, en jaksa kuunnella niitä. Esim. työpaikan pikkujouluissa en ole ollut ikinä, enkä mene.

Vierailija

Mielenkiintoista että tästä pitää edes keskustella. Varmaan jokainen tajuaa että juomattomuus ei mikään maailman huonoin päätös ole

Vierailija

Olisi ehkä tyylikkäämpää sinulta ottaa hämmästely vain "kohteliaisuutena". Eihän siihen tarvitse mitään vastata eikä selitellä. Todeta vain, että niin, minä en käytä alkoholia.

Menee vähän aiheen vierestä, mutta välillä minullekin ihmetellään kasvissyöntiä. En sano siihen oikeastaan muuta kuin "joo, en ole oikeastaan koskaan syönyt lihaa". Ei sitä sen enempää tarvitse selitellä, ellei erikseen joku kysy. Jos kysyy, tarkennan ettei kyse ole mistään aatteesta, vaan en vain kerta kaikkiaan pidä mistään lihatuotteista, en ole ikinä pitänyt. Pelkkä makukysymys ja suutuntuma.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olisi ehkä tyylikkäämpää sinulta ottaa hämmästely vain "kohteliaisuutena". Eihän siihen tarvitse mitään vastata eikä selitellä. Todeta vain, että niin, minä en käytä alkoholia.

Menee vähän aiheen vierestä, mutta välillä minullekin ihmetellään kasvissyöntiä. En sano siihen oikeastaan muuta kuin "joo, en ole oikeastaan koskaan syönyt lihaa". Ei sitä sen enempää tarvitse selitellä, ellei erikseen joku kysy. Jos kysyy, tarkennan ettei kyse ole mistään aatteesta, vaan en vain kerta kaikkiaan pidä mistään lihatuotteista, en ole ikinä pitänyt. Pelkkä makukysymys ja suutuntuma.

Vaimollani sama asia. Ei vain pidä punaisesta lihasta. Ei mitään aatteellista takana

Vierailija

Olisi kiva joskus täräyttää pokkana että ei en käytä alkoholia koska elämäni on ilmankin todella hyvä, pystyn olemaan oma itseni selvinpäin, minulla ei ole sisäisesti paha olo, enkä tarvitse rohkaisu ryyppyä. Miksi käyttäisin rahaa sellaiseen joka vain huonontaisi nykyistä tilannettani.

Vierailija

Niin, tähän asti olenkin vastannut mahdollisimman neutraalisti, etten käytä alkoholia. Nyt vain jäi jotenkin kaivelemaan tämä asia. Että oman ikäisenikin, kolmikymppiset, sekä naiset että miehet jaksavat tästä jauhaa ja tyrkyttää. Kun tosiaan luulisi, ettei se olisi nykyään mikään iso asia kenellekään.

Minusta on hauska nähdä esim. työkavereita epävirallisemmissa yhteyksissä, ja tykkään myös tanssia yms, ihan veden voimalla :) Siksi en halua jättäytyä mistään pois vain sen takia, että siellä voi olla känniääliöitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva joskus täräyttää pokkana että ei en käytä alkoholia koska elämäni on ilmankin todella hyvä, pystyn olemaan oma itseni selvinpäin, minulla ei ole sisäisesti paha olo, enkä tarvitse rohkaisu ryyppyä. Miksi käyttäisin rahaa sellaiseen joka vain huonontaisi nykyistä tilannettani.

Lapsellinen kommentti tuokin on. Määrittelet sillä kaikenlaisen alkoholin juomisen osoitukseksi huonosta ja onnettomasta elämästä, alkoholiriippuvuudesta, sisäisestä pahasta olosta ja rohkeuden puutteesta. Alkoholi on nautintoaine, jota voi käyttää olematta sen kummempi ongelmakimppu. Älä nosta itseäsi tuohon tapaan jalustalle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ja siis just tämäkin! En tarvitse sitä alkoholia yhtään mihinkään, osaan rentoutua ilmankin.

Vierailija

Mun mielestä on tosi mielenkiintoista aina jos joku ei juo ja kysynkin esim että kauanko ollut juomatta ja ehkä jopa syytä miksi on jättänyt alkoholin. Just sen takia on kiinnostavaa kun tässä maassa se on niin sosiaalinen normi. En oo tajunnut, että se on ihmisille oikeasti näin vaikea paikka jos joku asiasta kysyy. Itsekin alkoholistin lapsi, ja jos olisin jättänyt alkon kokonaan sen takia, voisin hyvinkin vastata että "elämässä tullut nähtyä liikaa alkoholia ja sen aiheuttamia ongelmia" tms. En ymmärrä miksi oikeasta syystä pitää vaieta kokonaan ja esittää vaan että "no enpä nyt vaan juo". (Koska siitä tulee just sellainen nipo vaikutelma ihmisestä, toisin kuin siitä oikeasta syystä.) Toki vähän riippuu jos täysin tuntematon kysyy niin se on utelua, mutta muuten mielestäni ok kysymys tietyssä tilanteessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Moni sanoo noin, mutta aina se kuulostaa vaan jotenkin joko ylimieliseltä tai sitten säälittävältä selittelyltä jos sen sanoo henkilö joka ei muuten vaikuta kovin tasapainoiselta. 

Useimmat eivät nimittäin juo siksi, että elämä ilman sitä olisi paskaa tai olisi paha olo. Siis useimmat sellaiset ei-ongelmakäyttäjät. Siksi tuntuu ihan älyttömältä, että joku raitis alkaa ylimielisesti leimata kaikki alkoholia satunnaisestikin (tyyliin pikkujoulut) käyttävät jotenkin ongelmaisiksi, vaikka useimmat ottaa sitä alkoa vaan ihan siksi että se tuntuu mukavalta. Ilman sitäkin voisi tuntua mukavalta, mutta eri tavalla. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ja siis just tämäkin! En tarvitse sitä alkoholia yhtään mihinkään, osaan rentoutua ilmankin.

No siis vau. Toi toimis ehkä sellasten seurassa jotka juo joka viikonloppu, mutta tällaisille "kerta kuukaudessa viinipullo" -ihmisille toi ois aika typerä ja huomionhakuinen perustelu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on tosi mielenkiintoista aina jos joku ei juo ja kysynkin esim että kauanko ollut juomatta ja ehkä jopa syytä miksi on jättänyt alkoholin. Just sen takia on kiinnostavaa kun tässä maassa se on niin sosiaalinen normi. En oo tajunnut, että se on ihmisille oikeasti näin vaikea paikka jos joku asiasta kysyy. Itsekin alkoholistin lapsi, ja jos olisin jättänyt alkon kokonaan sen takia, voisin hyvinkin vastata että "elämässä tullut nähtyä liikaa alkoholia ja sen aiheuttamia ongelmia" tms. En ymmärrä miksi oikeasta syystä pitää vaieta kokonaan ja esittää vaan että "no enpä nyt vaan juo". (Koska siitä tulee just sellainen nipo vaikutelma ihmisestä, toisin kuin siitä oikeasta syystä.) Toki vähän riippuu jos täysin tuntematon kysyy niin se on utelua, mutta muuten mielestäni ok kysymys tietyssä tilanteessa.

Ei se mulle ainakaan ole vaikea paikka, lähinnä se ainainen kyseleminen ja varsinkin sen alkoholin tuputtaminen ärsyttää ja vituttaa. Miksi se teille alkoholia käyttäville on niin vaikea paikka että pitää kysellä ja tuputtaa sitä viinaa niille jotka ei sitä halua? Mä olen aikuinen ihminen ja tiedän kyllä itse juonko vaiko en. Jotenkin sitä luulis jo 2000-luvulla olevan ihan normaali juttu jos joku ei alkoholia käytä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kai sä siinä samalla myös selität juurta jaksaen sen miksi sä juot alkoholia? Vai onko vain juomattomilla tämä selitysvelvollisuus? Yleensäkin, miksi sitä juomattomuutta pitää aikusen ihmisen selittää kellekään? Miksi se syy kuuluu jotenkin automaattisesti kaikille? Eihän juovienkaan tarvi selitellä miksi tässä nyt vähän kuppia ottavat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei se mulle ainakaan ole vaikea paikka, lähinnä se ainainen kyseleminen ja varsinkin sen alkoholin tuputtaminen ärsyttää ja vituttaa. Miksi se teille alkoholia käyttäville on niin vaikea paikka että pitää kysellä ja tuputtaa sitä viinaa niille jotka ei sitä halua? Mä olen aikuinen ihminen ja tiedän kyllä itse juonko vaiko en. Jotenkin sitä luulis jo 2000-luvulla olevan ihan normaali juttu jos joku ei alkoholia käytä.

Otsikko on muotoa "on junttia kommentoida toisen juomattomuutta" ja aloitusviesti jatkoa otsikolle, eli omassa viestissäni ei puhuttu juoman tuputtamisesta. Eli vastasin vaan tuohon juomattomuuden kommentointiin, en alkon tuputtamiseen - mikä tietenkin on todella junttia ja epäkohteliasta. Ehkä sun kannattais vaihtaa vähän sivistyneempään seuraan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat