Mitä tarkoittaa "Pyhitä lepopäivä"? Kristityt auttakaa!

Vierailija

Eli mitä "saa" ja mitä "ei saa" tehdä? Saako esim käydä kaupassa tai laittaa ruokaa?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

En tiedä, mitä se nykyään tarkoittaa. Mulle on tästä kuitenkin jäänyt ajatus, että ihminen tarvitsee kerran viikossa lepopäivän.

Ihan vain siksi, että jaksaa niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.

Lepopäivä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että maataan tylsänä sohvalla ja syödään sipsiä.

Lepopäivä on erilainen ja rauhallisempi kuin arki.

Vierailija

Liikuin joskus adventistien piireissä. He eivät esimerkiksi tehneet lämmintä ruokaa sapattina, eivät kotitaloustöitä tai käyneet kaupoilla. Lähinnä tuntui, että viihtyivät hengellisten asioiden parissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä se nykyään tarkoittaa. Mulle on tästä kuitenkin jäänyt ajatus, että ihminen tarvitsee kerran viikossa lepopäivän.

Lepopäivä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että maataan tylsänä sohvalla ja syödään sipsiä.

Olen samaa mieltä, että lepoa tarvitsee olla. Mietin vain sitä, että jos nyt esim kovasti mieltäni virkistäisisi se, että menisin vaikka ostamaan itselleni jonkun herkun yms niin onko se lepopäivän rikkomista? Tai jos haluaisin käydä ravintolassa? Mietin tätä myös siltä kannalta, että pilaanko muiden lepopäivän sillä, että tuen kauppojen sunnuntai aukioloa. Hankala selittää, toivottavasti joku saa kiinni ideasta.... ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että lepoa tarvitsee olla. Mietin vain sitä, että jos nyt esim kovasti mieltäni virkistäisisi se, että menisin vaikka ostamaan itselleni jonkun herkun yms niin onko se lepopäivän rikkomista? Tai jos haluaisin käydä ravintolassa? Mietin tätä myös siltä kannalta, että pilaanko muiden lepopäivän sillä, että tuen kauppojen sunnuntai aukioloa. Hankala selittää, toivottavasti joku saa kiinni ideasta.... ap

Yritän tajuta. Siis eihän kaikilla tarvitse se lepopäivä olla samana päivänä. Se olis tärkeää, että se lepopäivä on, mutta kun yhteiskunta toimii 24/7, jokaisen on itse huolehdittava omasta levosta.

Vierailija

Ei tehdä töitä. Siis ei edes ajatella niitä palkkatöitä, joita muina päivinä tehdään. Voi laittaa ruokaa, harrastaa, käydä kylässä ja tehdä kaikkea sellaista, mistä mieli ja keho virkistyy. Lepopäivän ei tarvitse olla sunnuntai.

Vierailija

Maanantai viikon ensimmäisenä päivänä on loppuen lopuksi aika tuore juttu, aikaisemmin viikko on alkanut sunnuntaina, jolloin lepopäivä on lauantai, joka on päättänyt viikon. Joten eipä sillä ole väliä, kunhan muistaa levätä kerran viikossa.

Lepopäivä tarkoittaa sitä, että ei tee niitä töitä, jotka on raskaita, henkisesti tai fyysisesti. Mutta jokainen pitää määrittää itse, mistä tarvitsee lepoa. Jos kylmän ruuan syöminen rasittaa enemmän kuin rentoutuminen ruuan laiton parissa, koska viikolla syö lähinnä eineksiä kun ei ehdi ruokaa tekemään, ei kukaan saa tulla tuomitsemaan.

Lepopäivällä muistutetaan, ettei pidä uhrata itseään raatamalla uuvuksiin. Se muistuttaa myös että pitää osata nauttia elämästä, ja siitä, mitä on saavuttanut. Lepopäivää voi myös ajatella päivänä, jolloin miehen on muistettava, että vaimokin tarvitsee lepoa kotona raatamisesta, en yllättyisi jos tuo kylmän ruuan syöminen on jonkun naisasianaisen idea. :D Ja ylipäätään sitä, että viettää sen perheen ja rakkaiden kanssa välillä aikaa. Siitä saa kehittää ihan oman tarkoituksen, kunhan muistaa kunnioittaa sitä, miten muut haluavat leponsa, etenkin perheen sisällä.

Lauantai sopii yleensä suomalaiselle paremmin lepopäiväksi, ainakin saunakulttuuriin viitaten. Rentoudutaan saunassa ja tuijotellaan nuotiota tai takkatulta, levätään.

Vierailija

Ei ole tarkkoja määräyksiä siitä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä, sillä ne eivät ole asiassa olennaisia.

"Vietämme sitä ensinnäkin luonnon opettamien ja vaatimien ruumiillisten syiden ja tarpeiden vuoksi, jotta tavallinen kansa, rengit ja piiat saisivat koko viikon työn ja ponnistelun jälkeen vetäytyä yhdeksi päiväksi virkistävään lepoon. Tärkein syy onkuitenkin se, että tällainen lepopäivä antaa tilaisuuden ja ajan - mikäli sitä ei muulloin ole - osallistua jumalanpalvelukseen, eli kokoontua yhteen kuulemaan ja harjoittamaan Jumalan sanaa sekä ylistämään Jumalaa, laulamaan ja rukoilemaan." Ja lisää täällä http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/3kasky.html

Vierailija

Ihan hyvä olisi, jos mahdollisimman moni pitäisi lepopäivää sunnuntaina. Muuten yrittäjä ei saa lepopäiväänsä ikinä, kun eri päivinä eri ihmiset tavoittelevat ja vaativat milloin mitäkin. Kun kaikki rauhoittuvat sunnuntaina, niin monialaiset ihmisetkin saavat lepopäivänsä.

tuli_sanomista

Vierailija kirjoitti:
Eli mitä "saa" ja mitä "ei saa" tehdä? Saako esim käydä kaupassa tai laittaa ruokaa?

siis se että pyritään käyttämään viikon 7. päivä Jumalan määräyksen mukaisesti (kts. Raamattu) lepäämiseen, Jumalan kanssa viestimiseen (rukous ja Raamatun lukeminen) ja jumalanpalveluksessa käymiseen (luterilaisilla siis syntien tunnustus, syntien päästö, ehtoollinen, lähettäminen)

Jeesuksen aikaan käytiin synagogassa

eikä tehty töitä (tästä tulikin vähän sanomista Jeesuksen opetuslapsiin liittyen)

Vierailija

Mun lapsuudessa puettiin pyhäpuvut päälle, kukaan ei tehnyt töitä, ruoanlaitto ja syönti  oli kuten arkipäivinä, joskin aika usein oli "pyhäruokaa".

Pitkänäperjantaina mun täti ei tehnyt neuletöitä, kun oli niin suuri pyhä. (sukan neulomenine kielletty :) )

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei tehdä töitä. Siis ei edes ajatella niitä palkkatöitä, joita muina päivinä tehdään. Voi laittaa ruokaa, harrastaa, käydä kylässä ja tehdä kaikkea sellaista, mistä mieli ja keho virkistyy. Lepopäivän ei tarvitse olla sunnuntai.

Näin minäkin olen ajatellut. Enkä pidä minään kiveen hakattuna sääntönä. Mites se vuohen nosto kaivosta sunnuntaina menikään?

All work and no play makes johnny a dull boy

Vierailija

Idea on pitää työnteon lomassa ainakin yksi lepopäivä viikossa.

Mutta kuten aina, jotkut ottaa tuon ohjeen kovin kirjaimellisesti ja luulee päätyvänsä helvettiin jos se lepopäivä ei ole just sunnuntai ja toisaalta jos sinä lepopäivänä erehtyy tekemään jotain semmoista minkä joku toinen pedantti on tulkinnut työnteoksi. Kuten siivoaminen, ruoanlaitto, harrastukset, autolla ajaminen, etc.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat