Suomalaiselle joululle nauretaan Ruotsissa: ”itsemurhaan johtavia joululauluja” ja ”natsitorttuja”
Parastahan koko jutussa on että juttu tuli ruotsinsuomalaisilta ja oikeita ruotsalaisia ei voisi vähempää kiinnostaa mikään Suomeen liittyvä. Kommenttiosiossa peppukipeyden määrä on käsinkosketeltavissa <3
Kommentit (49)
Juttu oli hauska, ei kaikkea pidä ottaa itseensä!
Tollaisia me suomalaiset ollaan ja mua ei hävetä yhtään. Relatkaa ny vähän.
Eihän ne ruotsalaiset mitään naureskele, vaan ne suomalaiset mamut.
No koskas muslimien juhlapyhiä pilkataan yhtä veitikkamaisen kevyesti?
Mita tuosta nyt taas pitaa hermostua, totta joka sana. Varsinkin nuo joululaulut, mina hetin roskiin vuosia sitten kun mies aina luuli etta joku on kuollut kun niin itketti niita kuunnellessa.
Sama noiden laatikoiden kanssa, kaupankassakin kysyy aina etta eiks taa haise ihan kamalalle kun ostan lantun jouluksi, mies ei syo, pitelee nenaansa.
Suomalaisten mielesta kaikkia muita saa arvostella, vahatella ja nimitella niin kauan kun muistaa vaan ylistaa suomalaisia. t. ulkosuomalainen usasta.
Vierailija kirjoitti:
Voi ressukoita ruosuja, kun yrittävät olla ruotsalaisempia kuin ruotsalaiset itse. Prinskorv och köttbullar på julbordet och Heij tomtegubbar, slå i glasen och låt oss lustiga vara! Vain moukka häpeää juuriaan ja oman kansansa juhlaperinteitä. Ja vielä suurempi moukka pilkkaa näitä perinteitä, joita arvostetaan entisessä kotimaassa.
Ei tuossa mistään häpeästä ole kyse vaan itseironiasta. Onhan se huvittavaa miten paljon melankoliaa suomalaiseen jouluun liittyy. Silti täällä tapellaan suomikaupassa kyynärpäät verillä lanttulaatikoista ja nyyhkitään varpusia jouluaamuna, ihan niin kuin Suomessakin. Mutta onhan se nyt vähän huvittavaa.
Sekin on vähän huvittavaa että nykyään riittää uutiseksi se että "Mitä suomalainen ajattelee suomalaisista jos itse asuu ulkomailla". Ennen sentään mietittiin että mitä ne oikeat ulkomaalaiset meistä ajattelee. Kokenut vähän inflaation tuokin. :D
Tämä nyt sivuaa hiukan asian vierestä. Olen vuosia ihmetellyt, miksi ruotsalaiset laittavat joulupöytään arkiruokia eli nakkeja, lihapullia, janssonin kiusausta. Vain hernekeitto puuttuu! Tunnustan, että en itsekään ole kaikkien suomalaisten laatikkoruokien suuri ystävä. Minusta on kuitenkin hienoa, että meillä on ns jouluruokia. Olisi kiva kuulla, jos joku asiasta tietävä kertoisi tuosta asiasta.
Ymmärtääkseni Sisuradion juttu ainakin yritti olla hauska. Ei sitä oltu tehty vain pilkkamielessä. Meidänkin perheessä hiljennytään joulunviettoon. Enkä vähällä vaihtaisi omaa jouluamme perinteiseen ruotsalaiseen jouluun, siitäkin on kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt sivuaa hiukan asian vierestä. Olen vuosia ihmetellyt, miksi ruotsalaiset laittavat joulupöytään arkiruokia eli nakkeja, lihapullia, janssonin kiusausta. Vain hernekeitto puuttuu! Tunnustan, että en itsekään ole kaikkien suomalaisten laatikkoruokien suuri ystävä. Minusta on kuitenkin hienoa, että meillä on ns jouluruokia. Olisi kiva kuulla, jos joku asiasta tietävä kertoisi tuosta asiasta.
Ymmärtääkseni Sisuradion juttu ainakin yritti olla hauska. Ei sitä oltu tehty vain pilkkamielessä. Meidänkin perheessä hiljennytään joulunviettoon. Enkä vähällä vaihtaisi omaa jouluamme perinteiseen ruotsalaiseen jouluun, siitäkin on kokemusta.
Ruotsalaisilla on lisäksi myös kinkkua, usein keitettyä ja punasuolattua. Lisäksi paljon eri kaloja. Onhan suomessakin ainakin etelä-pohjanmaalla maksalaatikkoa, makaronilaatikkoa ja karjalanpaistia jouluna. Itselleni ainakin arkiruokia.
Mun mielestä toi on hauska juttu, enkä kyllä itsekään ymmärrä tota joulurauhajulistusta.
Mun mielestä joka päivä voi olla hiljaa ja rauhallisesti.
Minä kyllä pidän suomalaisista haikeista ja melankolisista joululauluista ja sellaisesta hartaasta tunnelmasta, sopii pimeään vuodenaikaan. Toki pidän niistä iloisemmistakin lauluista, kaikkia sopivasti. En ruotsalaisten jouluperinteisiin ole tutustunut, mutta ainakaan sellainen tekopirteä juomalaulu/snapsi-iloittelu ei kyllä nappaa, joka ruotsalaisista tulee mieleen. Tuo tuli kyllä yllätyksenä ettei siellä harrasteta torttuja ollenkaan.
Hetken kestää elämä
ja sekin
synkkä ja ikävä.
(Suomalainen erittäin suosittu joululaulu nimeltä "Hei tonttu-ukot hyppikää")
Ruåtsalaiset eivät ehdi tehdä mitään muuta kuin "harrastaa" pullonpyöritystä. Siellä sitä tehdään kiiluvin silmin koska säännöt ovat siellä vähän erilaiset. Kun pullon pyöräyttänyt tulee tehtävä, mutta vain itselle. Kuulemma miehet ovat tästä hyvin haltioissaan.
Kun töihin taas päästään miehet hihittelevät kuin pienet tytöt lämpimä puna poskillaan. Seuraavat viikot kyselläänkin sitten miten Börje-Håkanin joulu on mennyt ja tirskutaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo oli ihan hauska juttu. Sellaisia me suomalaiset ollaan, juhlat on hartaita, kunnes saadaan viinaa :D eikä siinä mitään väärää ole. En ymmärrä miksi tuosta pitää vetää kilo herneitä nenään. Tosin sekin on aivan tyypillistä suomalaisille.. Pelkopersiissä mietitään että mitä ne muut meistä ajattelee? Eikai vaan mitään pahaa? Kehtaako joku nauraa? Iik.
Niin, tosin kaltaistesi mielestä vastaava huumori suomalaisten esittämänä ruotsalaisista lienee äärimmäisen junttimaista ja sivistymätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Ruåtsalaiset eivät ehdi tehdä mitään muuta kuin "harrastaa" pullonpyöritystä. Siellä sitä tehdään kiiluvin silmin koska säännöt ovat siellä vähän erilaiset. Kun pullon pyöräyttänyt tulee tehtävä, mutta vain itselle. Kuulemma miehet ovat tästä hyvin haltioissaan.
Kun töihin taas päästään miehet hihittelevät kuin pienet tytöt lämpimä puna poskillaan. Seuraavat viikot kyselläänkin sitten miten Börje-Håkanin joulu on mennyt ja tirskutaan lisää.
Ja joku alapeukutti jo. No siis hei mitä tosikoita, kai pientä huumoria nyt pitää kestää!
Vierailija kirjoitti:
ja nyt taas ovat turhasta loukkaantuvat liikkeellä. juttu oli selvästikin huumorilla tehty, ei oo niin vakavaa.
Toisaalta viime aikoina paljon ollut puhetta, miten tulisi kiinnittää huomiota ettei loukkaa toista ns. huumorin varjolla. Toki perus stand-up esityksestäkin katoaa 95% jutuista, jos ei saakaan ketään haukkua.
Yksi laji trolleja on tämä, joka keksii kaikkea mitä Suomessa on huonosti muun maalaisten mielestä.
Ei se tee Venäjää yhtään vähemmän inhotuksi, jos Ruotsi ei tykkää Suomen joululauluista. Lapsellinen yritys.
Voisi tehdä Ruotsiinkin muutama "natsitorttu" hyvää. Noin muuten koko maailma nauraa Ruotsille. Intialainen ystävänikin nauraa ruotsimamutukselle.
Kyllähän nuo suomalaiset joululaulut jaksaa ainakin mun tuttavapiirissä vuodesta toiseen naurattaa, kun lähdetään siitä varpusesta jouluaamuna ja edetään sylvian joululauluun (sopiva ulina ulkosuomalaisille). Lapset voi hyppiä ja tanssahdella sen hei tonttu-ukot tahtiin :D
Joulurauhan julistuksen ja hautausmaakäynnin jätän suosiolla väliin.
Ruotsissa oppii perkeleelliseksi tyhjän naurajaksi. Ja syömään kaikkia ruokia jordgubbsylt:llä... yöks. Paskaa makkaraa, paskaa kaljaa ja hinttejäkin ne on.
On niillä ristinsä.