AMK- tai yliopistotutkintoa työttömyysetuudella?

Vierailija

Onko kellään kokemusta? Työttömyysetuuttahan on mahdollista saada yli 25-vuotiaana tapahtuvaan omaehtoiseen opiskeluun, kunhan TE-toimiston kanssa päästään yhteisymmärrykseen koulutustarpeesta. Harmittavasti tukea voi saada kuitenkin vain 24 kk.

Minun suunnitelmaani on TE-toimistossa kirjattu omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella. Minulla on pohjalla vain ylioppilastutkinto. Olen ensisijaisesti kiinnostunut AMK- tai jopa yliopisto-opinnoista, en niinkään ammattitutkinnosta. Siksi haluaisinkin kuulla kokemuksia, onko jollekin TE-toimisto myöntänyt työttömyysetuutta korkeakoulututkinnon suorittamiseen ja miten olette opintonne rahoittaneet tuon 24 kk jälkeen?

Kommentit (10)

Joooajoo1

Olen saanut tuen opiskeluun. En ollut tajunnut hakea tukea ennen kuin sain paikan mutta tukivat kuitenkin kun hoidin nopeasti kaikki paperiasiat. Opintotukea saan nykyään kun vuosi sitten tuli 2v opiskelua täyteen. Ei ole ollut helppo vuosi, mutta motivaatiota on,kun on jo yli puolen välin.

Vierailija

Alusta aloitettavaan yliopisto-opiskeluun ei yleensä myönnetä ko. tukua, koska opiskelut ovat niin pitkäkestoisia. AMK:hon voi saada, jos edellytykset ok. Linjan täytyy olla työllistävä, että sitä tuetaan. Eli et voi saada tukea minkä tahansa alan opintoihin.

Joooajoo1

Vierailija kirjoitti:
Olen saanut tuen opiskeluun. En ollut tajunnut hakea tukea ennen kuin sain paikan mutta tukivat kuitenkin kun hoidin nopeasti kaikki paperiasiat. Opintotukea saan nykyään kun vuosi sitten tuli 2v opiskelua täyteen. Ei ole ollut helppo vuosi, mutta motivaatiota on,kun on jo yli puolen välin.

Unohdin mainita että sain tuen ammattikorkeakoulun kulttuurilinjan opintoihin.

Vierailija

1: Mihin opiskeluun hait ja sait tukea? AMK vai?

Mahdollisten AMK-opintojeni suuntaus on vielä mietinnässä. Liiketalouteen hakemista olen miettinyt, mutta hirvittää, kun tuttujen tradenomien työllistyminen on aika vaihtelevaa. Sairaanhoitajaksi hakeminen on myös vaihtoehto ja töitäkin ilmeisesti löytyy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Oho, aika erikoista. Varmaankin oli joku poikkeuksellisen työllistävä linja kyseessä. Itse sain tuen valmistuttuani ammattikorkeakoulun kulttuurilinjalta työttömäksi ja aloitettuani uudet opinnot eri alalta. 

Joooajoo1

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Oho, aika erikoista. Varmaankin oli joku poikkeuksellisen työllistävä linja kyseessä. Itse sain tuen valmistuttuani ammattikorkeakoulun kulttuurilinjalta työttömäksi ja aloitettuani uudet opinnot eri alalta. 

Kyseessä oli teollisen muotoilijan tutkinto. Kannattaa aina kysyä vaikka sanottaisiinkin ettei saa sille tai tälle linjalle tukea, voi yllättyä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kyseessä oli teollisen muotoilijan tutkinto. Kannattaa aina kysyä vaikka sanottaisiinkin ettei saa sille tai tälle linjalle tukea, voi yllättyä.

Toki. Toivotaan, että löydät töitä ko. alalta. Valitettavasti niitä ei maassamme kuitenkaan ihan pilvin pimein ole. Mutta ties vaikka perustaisit yrityksen. :)

Joooajoo1

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Toki. Toivotaan, että löydät töitä ko. alalta. Valitettavasti niitä ei maassamme kuitenkaan ihan pilvin pimein ole. Mutta ties vaikka perustaisit yrityksen. :)

Kokemuksesta voin kertoa, että minulle ainakin on ollut parempi opiskella alaa josta pidän ja jolle on selkeästi vetoa, kuin opiskella ammatti joka työllistää, mutta ei kiinnosta tippaakaan. Niinkään ei nimittäin työllisty. Opiskelun ja työharjoittelun kautta olen löytänyt tulevaisuudelle suunnan. Työharjoittelupaikan omistajan kanssa ollaan puhuttu oppisopimuskoulutuksesta ja tulevaisuudessa oman yritykseni perustamisesta ja yhteistyöstä.

Vierailija

AMK:iin sain tukea, 2 vuotta siis. Insinööriopintoja, 4 vuoden koulutus aikuislinjalla. Varmaan joku sinnikäs kusipää olis voinut järjestää opinnot niin, että olis valmistunut aikaisemmin. Oli kyllä paljon tyhjää ja jonkin verrankin korvaavuutta työelämästä ja aikaisemmasta opiskelusta. Tein myös nuorten linjan opintoja. Joka tapauksessa käytännössä pakotettiin olemaan se 4 vuotta opiskelemassa: olen varma, että kyse on rahoituksesta.

2 vuoden jälkeen onneksi 3. vuosi alkoi syksyltä rahoituksen loputtua. Sitten oli pakko olla perusaikuisopiskelija, ei mitään mahdollisuutta työkkärin tukeen. Seuraavat melkein 2 vuotta meni kärvistellessä. Persnettoa tuli niin perkeleesti, ja köyhyydessä elin. Asuinkin opiskelijasolussa. Vaikein aika oli 3. ja 4. vuoden välissä ja opintojen  loputtua. Onneksi sain kesäopiskeluun rahaa 2/3 kesäkuukausista. Sekin juttu oli väännön takana. Viimeisenä vuonna oli pakko ottaa lainaa. Opintojen loputtua meni ehkä 2 kuukautta, kunnes sain työttömyystukea. Silloin en maksanut laskuja, onneksi ei tuo myöhästyminen vaikuttanut luottotietoihin! Joka tapauksessa opiskelujen aikana sulivat loppurahat, mitkä olin saanut säästettyä töistä. Rahallisesti ja elämänlaadullisesti ei todellakaan kannattanut. Toisaalta olen nyt insinööri, ja jokunen uusi juttu tuli opittua (ei kuitenkaan sen vertaa, että olisin kovasti hurrannut).

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat