Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ostatte sukulaistytöillenne huonoja lahjoja??

Vierailija

Aina samat pinkit prinsessajutut, vaikka hyvin on tiedossa, että sellaiset eivät kiinnosta. Esiteineille meikkejä ja pinnallisia asioita, vaikka esim. kirja tai jokin urheiluväline olisi parempi lahja.

Meillä on siis kaksi tyttöä, joista vanhempi on ns. runotyttömäinen taiteilija. Viime jouluna (11-vuotiaana) kysyi, että onko hän ruma kun sai lahjaksi sukulaisilta vain meikkijuttuja :( Nuorempi on 9-vuotias urheilullinen likka. Ei leikkinyt pikkulapsenakaan barbeilla, vaikka sai niitä joka syntymäpäivä- ja joululahjoiksi. Urheilukaupan lahjakortti olisi nappivalinta tai vaikka uusi juomapullo treeneihin.

Jos kerran ostatte lahjoja, MIKSI ette voi tutustua lapseen sen vertaa, että osaisitte ostaa heille mieluisia lahjoja? Kirppikselle joutavat taas barbit ja muut hömpötykset.

T: ärsyyntynyt äiti, joka odottaa taas kauhulla isovanhempien ja tätien turhia lahjoja.

Kommentit (14)

Vierailija

Joskus ennen vanhaan lapset opastettiin myös tutustumaan täteihin ja isovanhempiin. Heitä käskettiin kirjoittamaan kirjeitä tädeille, soittamaan kiitospuheluita isovanhemmille ja viettämään aikaa kohteliaasti jutellen sukulaisten kanssa. Näin heihin tutustuttiinkin.

Nykyään vanhemmat eivät juuri auta lapsiaan tutustumaan sukulaisiin. Ollaan pellossa kuin ellun kanat, lahjat otetaan vastaan ja tuskin edes kiitetään.

Vierailija

Siskoni asuu lapsineen toisella puolella Suomea, näemme kerran kaksi vuodessa. En tunne hänen lapsiaan, joten siksi annan joululahjaksi heille rahaa. Saavat ostaa mieluisia juttuja.

Vierailija

Oletko kertonut sukulaisillesi (ihan kunnolla, ei mainittuna jossain sivulauseessa) mistä tyttösi pitävät? Itse pidin lapsena ja nykyäänkin kovasti tieteestä ja historiasta, mutta en ole koskaan saanut keneltäkään lahjaksi mitään noihin liittyvää, vaikkapa kirjaa. En ole kyllä varmasti itsekään osannut kiinnostukseni kohteista puhua sukulaisilleni kun ei ole samanhenkistä seuraa, joten en siis syytä tässä ketään. Sitä helposti vain antaa sellaisia geneerisiä sukupuolitettuja lahjoja, jos ei oikeasti tunne vastapuolta hyvin.

Vierailija

No enpä osta enää mitään. Osta ite ne mieluisat lahjat. Kumma ettei enää osata arvostaa mitään, yleensä ne on äidit, jotka naamat norsun veellä kattoo niitä lahjoja ja sitten ihmetellään kun lapsille ei kelpaa mikään! Mutta nyt jää mun lahjat saamatta!

Vierailija

Siksi, että sukulaistytön äidin arvostama muovikrääsä on mun mielestäni maailman huonoin lahja ja miksi antaa lahjaksi samaa kuin lapsella on jo keko.

Olen saanut noottia mm. juuri lukemaan oppineelle ostamastani kirjasta. Kun ei meidän Maija lue kirjoja. No ei kai se olekaan lukenut kun juuri vasta oppi. Ja mitä jos sitä lasta kannustaa kokeilmaan jotain uutta (enkä nyt tarkoita että ap:n lasten on pakko leikkiä barbeilla)?

Varsinkin kun meidän suvussa, johon se lapsikin kuuluu, on ollut tapana saada joululahjaksi kirjoja. Perinteet romukoppaan vain, niinkö?

Tilanne on kyllä molemminpuolinen... toiveita kyllä meidänkin lapselta kysellään ja sitten lahjapaketissa on kaikkea muuta, sellaista mitä sukulaislikan äiti arvostaa :)

Vierailija

No en ostakaan. Nyt on siskon tytölle ostettuna luistelukypärä. Viime vuonna sai luistimet. Molemmat toivottuja lahjoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No enpä osta enää mitään. Osta ite ne mieluisat lahjat. Kumma ettei enää osata arvostaa mitään, yleensä ne on äidit, jotka naamat norsun veellä kattoo niitä lahjoja ja sitten ihmetellään kun lapsille ei kelpaa mikään! Mutta nyt jää mun lahjat saamatta!

Mitä iloa on osaa surkeita lahjoja? Jonkun työpaikan pikkujoululahjan ymmärtää, mutta kyllä sukulaislapselle tulisi ostaa ilahduttava lahja eikä mitä vain pinkkiä krääsää tytölle... Muuten menee lahjan antamisesta kyllä idea täysin. Sama asia kuin jättäisi antamatta.

Vierailija

Tytöillehän sopii kaikki kodinhoidolliset lelut, sekä vauvat ja prinsessaelämä, ja kauneus- ja laihdutusjutut. Pojille sopii hirviöt, supersankarit, eläimet (ei liian söpöt!), poliisi- ja palomiesjutut, sekä autot. Urheilu on poikien juttu myös. 

Lukeminen ei ole tätä päivää, taide sopii alle kouluikäisille. 

(no ei, oikeasti samaan mennyt hermot kuin ap:lla. )

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mitä iloa on osaa surkeita lahjoja? Jonkun työpaikan pikkujoululahjan ymmärtää, mutta kyllä sukulaislapselle tulisi ostaa ilahduttava lahja eikä mitä vain pinkkiä krääsää tytölle... Muuten menee lahjan antamisesta kyllä idea täysin. Sama asia kuin jättäisi antamatta.

Lähdetäänkö esim siitä että rahakin on mikä ratkaisee! Meillä itsellä on viisi lasta, minun siskoilla yht 6 lasta, mieheni siskolla 1 lapsi, siihen vielä kummilapset päälle! Ei me kuitenkaan olla mikään rahasampo!

Vierailija

Tunnen tuon tuskan... Isosiskoni piti lapsena kaikista prinsessajutuista ja meikkauspäistä ja sellaisesta. Minä inhosin niitä, mutta koska olen tyttö, sain samaa paskaa joka ikinen kerta. Ei auttanut barbien leikkaaminen kaljuksi/polttaminen ulkona (oli muuten hauska leikki :D), uusia tuli tilalle.

Noin 10-vuotiaasta alkaen sain onneksi vain rahaa lahjaksi ja se oli parasta. Sain ostaa mieluisia vaatteita, pleikkapelejä ja cd:itä ja opin samalla säästämäänkin.

Vierailija

Mä ainakin kysyn jos en tiedä mutta yleensä tiedän niistä joille lahjan ostan, että mistä tykkäisivät. Siin niin aikuisten kuin lasten osalta en halua antaa jotain tusinakamaa mitä ei arvosteta. Kaikille lapsille ostan jotain mistä tiedän että tykkäävät. Joko toiveiden mukaista tai sitten muuten jotain heidän tyylistään. Aikuisille myös yritän ostaa jotain mille olisi käyttöä ja jos mitään en keksi niin sitten annan vaan suklaata tm kuluvaa ettei jää epämieluisia juttuja nurkkiin pyörimään.

Samaa kohtelua en aina itse saa mutta en nipota. Ajatus on tärkein! :) Ymmärrän kyllä aloittajaa, varmaan lapsistakin kurjaa jos sukulaiset ei sen vertaa tunne, tai edes kysele sitten että saisivat mieluisia lahjoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Lähdetäänkö esim siitä että rahakin on mikä ratkaisee! Meillä itsellä on viisi lasta, minun siskoilla yht 6 lasta, mieheni siskolla 1 lapsi, siihen vielä kummilapset päälle! Ei me kuitenkaan olla mikään rahasampo!

No, tuhlaatte vain rahanne jos ostatte surkeita lahjoja. Lapsille voi ostaa yhteisiä lahjoja, etenkin jos on suurperhe kyseessä. Ei jokainen lapsi tarvitse omaa kirjaa, piirustusvälineitä tai jalkapalloa.

Vierailija

Mä ostan aina sukulaistytöilleni jotain sellaista, mitä ovat pyytäneet. Jos ei kelpaa, niin ihmettelen kovasti!

Yhden sukulaistyttöni äiti tosin on sellainen, että ostaa pojalleni itsepintaisesti aina jonkun vaatteen. Siis ihan aina. Poika on niin tarkka siitä, mitä pistää päälleen, että vaate jää poikkeuksetta aina täysin käyttämättä. Olen sanonut asiasta about kymmenen vuotta, kun kysyvät lahjatoiveita "Vaatteita ei kannata ostaa, koska meidän Nico-Petteri on niin ronkeli niiden suhteen, että en osaa hänelle itsekään ostaa vaatteita." Silti AINA joku t-paita, college, huppari tms. ARGH. Harmittavaa kun jää käyttämättä. Poika on nyt 16-vuotias ja muistan yhden kerran, kun yksi Hollisterin t-paita kelpasi. Aina toivoi mielummin vaikka lahjakorttia, jotta voisi itse valita vaatteensa, mutta ei...

Vierailija

No mitä jos vaikka hyvissä ajoin ennen joulua kertoisit sukulaisille mitä tytöt toivovat lahjaksi? Anteeksi, mutta mulle jäi vähän sellainen käsitys, että sinä päätät mistä tyttäret saavat tykätä. Heti jouluaattona vaan barbit pois, kun "et sinä tällaisista hömpötyksistä tykkää, katso tässä on oiva lahja sinulle, vesipullo!" Minäkin inhoan Disney Prinsessoja ja muuta kaupallista krääsää enkä ole tyttöjäni siihen opettanut, mutta minkäs teet kun he kuitenkin ovat itse päiväkodissa ja muualla niihin ihastuneet?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat