Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuosta perintökeskustelusta tuli mieleen: NÄIN KÄVI minulle

Mutta ei haittaa
11.12.2015 |

Erosin nuorena lestadiolaisuudesta ja sitä kautta minut suljettiin suvusta ja yhteisöstä.

Juuri ennen kuolemaansa vanhempani lahjoittivat koko omaisuutensa rauhanyhdistykselle eli perillisille ei jäänyt mitään. Tämä selvisi minulle perinnönjaossa. Nyt rauhanyhdistys jakaa tästä uskovaisille sisaruksilleni eli tällä järjestelyllä vanhempieni omaisuus suojattiin minulta.

Olen ikään kuin varoittava esimerkki siitä mitä ihmiselle käy kadotuksessa.

En kuitenkaan ole katkera vaan pikemminkin ylpeä, etten harmistunut ja pärjäilen omillani. En tiedä mitä sisaruksilleni kuuluu ja missä asuvat, mutta toivottavasti hyvää.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä hassua porukkaa. Jos tämä olisi joku MV-lehden juttu, olisi kuorossa laulettu, että valetta ja panettelua, mutta nyt uskotaan kaikki hassutus ihan tosta vaan.

JOS näin olisi oikeasti käynyt, olisi ap voinut tehdä rikosilmoituksen yhdistyksen toiminnasta, koska yhdistys ei todellakaan voi laillisesti jakaa varoja takaisin näille sisaruksille. Omaisuutta voi toki lahjoituksena ottaa vastaan, mutta ihmettelisin kovasti sitäkin, että suostuisivat ottamaan elävien ihmisten kaiken omaisuuden heidän elinaikanaan ja harvalla on edes käytännössä mahdollista lajoittaa omaisuutensa eläessään pois, vaan jotkut osiot on vaan kaiken käytännöllisyyden vuoksi pidettävä loppuun asti omissa nimissä.  

Voihan sitä lahjoittaa niin, että säilyttää itsellään elinikäisen hallintaoikeuden, se ei ole ongelma. Sen sijaan vähän mietin, että miten käytännössä hoidetaan lain puitteissa sitten se omaisuuden siirto yhdistykseltä takaisin näille sisaruksille joille perintö halutaan jättää.

Vierailija
42/60 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhanyhdistyksessä on yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous, johon jokaisella jäsenellä on mahdollisuus osastua. Siellä käydään läpi tuloslaskelma ja tase sekä tilintarkastajan lausunto suoritetusta tilintarkastuksesta. Jotta tämä ap:n esittämä tilanne olisi mahdollinen, pitäisi kyseisen yhdistyksen kirjanpito olla väärennetty. Eli lisää aihetta poliisille tai sitten vaan todeta avaus onnettomaksi trolliksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän terve eläkeläinen pärjää elämässä ilman isäpapan ja äidin avustusta eli perintöä.

Vierailija
44/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää miten muka on kiellettyä lahjoittaa omaisuutensa yhdistykselle? Perillisethän perivät vain sen omaisuuden, mikä kuolleella oli kuollessaan.

Vierailija
45/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää miten muka on kiellettyä lahjoittaa omaisuutensa yhdistykselle? Perillisethän perivät vain sen omaisuuden, mikä kuolleella oli kuollessaan.

Sehän on ihan sallittua, vaikkakin epälojaalia lapsia kohtaan. Sen sijaan yhdistys ei voi jakaa näitä varoja takaisin perinnönjättäjän lapsille vaan käyttää ne toimintaansa itse valitsemallaan tai testamentin kohdentamalla tavalla.

Vierailija
46/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ihan sallittua, vaikkakin epälojaalia lapsia kohtaan. Sen sijaan yhdistys ei voi jakaa näitä varoja takaisin perinnönjättäjän lapsille vaan käyttää ne toimintaansa itse valitsemallaan tai testamentin kohdentamalla tavalla.

Joo, mutta kun lestadiolaisten tapauksissa testamentissa nimenomaan pyydetään jakamaan omaisuutta uskossa pysyneille lapsille vuosittain alle lahjaverotettava määrä.

Vierailija
47/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kun lestadiolaisten tapauksissa testamentissa nimenomaan pyydetään jakamaan omaisuutta uskossa pysyneille lapsille vuosittain alle lahjaverotettava määrä.

Ei mene ymmärrykseen, että yhdistys ei voi niin tehdä? Yhdistyksien kirjanpito tilintarkastetaan, johtokunnassa on useita henkilöitä. Lisäksi tilinpäätös esitellään avoimesti kaikille. Lisäksi tuo vaatisi vuosien suunnitelmallisuuden, jona aikana vastuuhenkilöt vaihtuisivat ja uudet jatkaisivat sitten petosta sinun mielestäsi?

Vierailija
48/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alanuoletin vahingossa.

Klikkaa ylänuolta, niin asia korjaantuu.

Vierailija
49/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tiedä mitä sisaruksillesi kuuluu ehkä edes missä asuvat, niin mistä tiedät että rauhanyhdistys jakaa omaisuutta sisaruksillesi? Oletettavasti et ole ry:nkaan kanssa tekemisissä.

Vierailija
50/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alanuoletin vahingossa.

Klikkaa ylänuolta, niin asia korjaantuu.

Ei taida toimia enää. t: ohis

Vierailija
51/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene ymmärrykseen, että yhdistys ei voi niin tehdä? Yhdistyksien kirjanpito tilintarkastetaan, johtokunnassa on useita henkilöitä. Lisäksi tilinpäätös esitellään avoimesti kaikille. Lisäksi tuo vaatisi vuosien suunnitelmallisuuden, jona aikana vastuuhenkilöt vaihtuisivat ja uudet jatkaisivat sitten petosta sinun mielestäsi?

Niin? Onko ainoa argumenttisi se että et halua uskoa että näin tapahtuu joten näin ei ole mahdollista tapahtua?

Uskonnollisissa yhteisöissä on mitä oudoimpia käytäntöjä. Noissa johtajat johtavat pelkällä uskolla, jäsenet on lapsesta pitäen opetettu olemaan ajattelemantta itse ja hyväksymään se mitä yhteisön johtohahmot päättävät.

Tuommoisen epäsopivien sukulaisten yhteisöstä ulossulkemiskäytännön pitäisi jo soittaa hälytyskelloja. Normaali yhteisö ei yritä väkisin pitää perheitä tai sukulaisia erossa toisistaan.

Vierailija
52/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Onko ainoa argumenttisi se että et halua uskoa että näin tapahtuu joten näin ei ole mahdollista tapahtua?

Uskonnollisissa yhteisöissä on mitä oudoimpia käytäntöjä. Noissa johtajat johtavat pelkällä uskolla, jäsenet on lapsesta pitäen opetettu olemaan ajattelemantta itse ja hyväksymään se mitä yhteisön johtohahmot päättävät.

Tuommoisen epäsopivien sukulaisten yhteisöstä ulossulkemiskäytännön pitäisi jo soittaa hälytyskelloja. Normaali yhteisö ei yritä väkisin pitää perheitä tai sukulaisia erossa toisistaan.

Kukahan tässä on aivopesty? Tuo esittämäsi käytäntö on naurettava, koska se loppuisi ensimmäiseen rikosilmoitukseen. Ja vihjaat, että kaikki vastuuhenkilöt on aivopesty rikollisiksi lapsesta asti.

Vierailija
53/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukahan tässä on aivopesty? Tuo esittämäsi käytäntö on naurettava, koska se loppuisi ensimmäiseen rikosilmoitukseen. Ja vihjaat, että kaikki vastuuhenkilöt on aivopesty rikollisiksi lapsesta asti.

Mistä sen rikosilmoituksen voisi tehdä? 

Omaisuuden lahjoittaminen yhdistykselle ei ole rikos.

Yhdistys voi antaa lahjoja ihan laillisesti.

Perinnön tai perimisen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, koska molemmat vanhemmat ovat elossa.

Vierailija
54/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhanyhdistykset eivät todellakaan pysty jakamaan mitään varoja kenellekään. Ap on joko käsittänyt väärin, tai provoaa tahallaan.

Vierailija
55/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhanyhdistykset eivät todellakaan pysty jakamaan mitään varoja kenellekään. Ap on joko käsittänyt väärin, tai provoaa tahallaan.

Kerroppa, mistä kumman syystä joku Rauhanyhdistys ei pystyisi kohdentamaan taloudellista apuaan vähävaraisille perheille tietyllä tapaa?

Ottavat esim. tämän vuoden projektikseen tukea vähävaraisia uskovia lapsiperheitä Pukamankylällä vuosina 2015-2018. Projekti rahoitetaan lahjoitusvaroin. Tämä päätetään yhdistyksen vuosikokouksessa.

Kumma että aloittajan sisarukset perheineen ovat tuon sivukylän ainoita asukkaita. Vähävaraisempia ei siis siltä kylältä löydy.

Yhdistys toteuttaa tuolloin vain vuosikokouksessa hyväksyttyä avustusprojektiaan. Tähän ei oikein voi tilintarkastaja eikä kukaan puuttua.

Vierailija
56/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnot tuppaa opettamaan että oma ajattelu ei ole hyväksi mutta yleensä ihmiset, varsinkaan uskovaiset, ei kutsu tuota aivopesuksi.

Myöskään rikollisuutta ei sinänsä opeteta mutta toisaalta jos yhteisön tavat lipsuu hyvien tapojen tai ääritapauksessa lakien väärälle puolelle niin eipä yhteisöstä löydy ketään niitä kritisoimaan kun kaikki on opetettu luottamaan johtajiensa sanaan.

Esim. normaalissa itsenäisten ihmisten yhteisössä ei ole yksinkertaisesti mahdollista pakottaa jotakin sukua sulkemaan joku jäsenensä ulkopuolelle.

Vierailija
57/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matti omistaa Matin omaisuuden. Maija omistaa Maijan omaisuuden. Tässä ei ole mitään laitonta.

Matti luovuttaa omaisuutensa yhdistykselle. Sen jälkeen se on yhdistyksen omaisuutta eikä Matilla enää ole omaisuutta. Maijakin luovuttaa omaisuutensa yhdistykselle. Sen jälkeen se on yhdistyksen omaisuutta eikä Maijalla ole enää omaisuutta. Tässä ei ole mitään laitonta.

Kuollessaan Matti ja Maija ovat varattomia eikä perittävää ole. Yhdistyksellä on yhdistyksen omaisuus. Tässäkään ei ole mitään laitonta.

Oulun puolustus

Vierailija
58/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin noilta sukulaisten perintöjä kuolaavilta unohtui 9 ja 10 käsky?

Vierailija
59/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä hassua porukkaa. Jos tämä olisi joku MV-lehden juttu, olisi kuorossa laulettu, että valetta ja panettelua, mutta nyt uskotaan kaikki hassutus ihan tosta vaan.

JOS näin olisi oikeasti käynyt, olisi ap voinut tehdä rikosilmoituksen yhdistyksen toiminnasta, koska yhdistys ei todellakaan voi laillisesti jakaa varoja takaisin näille sisaruksille. Omaisuutta voi toki lahjoituksena ottaa vastaan, mutta ihmettelisin kovasti sitäkin, että suostuisivat ottamaan elävien ihmisten kaiken omaisuuden heidän elinaikanaan ja harvalla on edes käytännössä mahdollista lajoittaa omaisuutensa eläessään pois, vaan jotkut osiot on vaan kaiken käytännöllisyyden vuoksi pidettävä loppuun asti omissa nimissä.  

Voihan sitä lahjoittaa niin, että säilyttää itsellään elinikäisen hallintaoikeuden, se ei ole ongelma. Sen sijaan vähän mietin, että miten käytännössä hoidetaan lain puitteissa sitten se omaisuuden siirto yhdistykseltä takaisin näille sisaruksille joille perintö halutaan jättää.

Mä en tästä tapauksesta tiedä, mutta nehän jakelee apurahoja ja stipendejä. 

Vierailija
60/60 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille, jotka ette tunne rauhanyhdistysten toimintaa, tiedoksi seuraavaa.

Ne ovat kaikille alueen vanhoillislestadiolaisille tarkoitettuja yhdistyksiä. Jos minä muutan tästä mille tahansa paikkakunnalle, etsin lähimmän rauhanyhdistyksen ja liityn sen jäseneksi. 

Rauhanyhdistyksen säännöt löytyy googlaamalla. 

Millä todennäköisyydellä hyväksyisin tuollaisen laittoman ja sääntöjen vastaisen menettelyn liityttyäni uuden yhdistyksen jäseneksi? Nolla prosenttia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi