Ei ole olemassa itsekkäitä syitä olla vapaaehtoisesti lapseton!

Vierailija

Miettikää vaikka tilannetta, jossa nainen ei halua lapsia, koska haluaa käyttää rahansa ja aikansa kokonaan itseensä; hyvään ruokaan, ehkä ulkona syömiseen, matkailuun, satunnaiseen hemmotteluun vaikka hierojalla yms. Näkee mahdolliset lapset pelkkänä 18 vuoden menoeränä ja taakkana. Minusta ei ole ollenkaan itsekästä, että kyseinen ihminen ei hanki lapsia. Vai haluaisitteko muka, että tuollaisen asenteen omaavasta naisesta tulisi äiti? Jokaisella lapsellahan on täysi oikeus syntyä toivottuna ja rakastettuna.

Mielestäni jokainen syy, minkä vain voi keksiä vapaaehtoiselle lapsettomuudelle, on niiden lasten kannalta epäitsekäs, koska ihminen on oikeasti ajatellut syitä, miksi hän olisi huono vanhempi.

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Jos ajattelet oikein, niin huomaat, että epäitsekkäitä asioita tai ihmisiä ei ole olemassakaan. Olen vuosia yrittänyt löytää epäitsekästä tekoa, mutten ole sellaiseen koskaan vielä törmännyt.

Vierailija

Samaa mieltä. Lapsethan hankitaan juuri itsekkäistä syistä :minä haluan itselleni lapsen. Mitä epäitsekästä siinä muka on ? Sitten kun on jo lapsia, heidän kanssaan voi toimia enemmän tai vähemmän itsekkäästi. t kaksi lasta itsekkäästi synnyttänyt äiti

Vierailija

Äläpä ap sekoile. Kyllä ne syyt ovat ko. naisella täysin itsekkäät ihan riippumatta siitä, miten järkevä se ratkaisu on myös sen lapsen ja mahdollisen muun lähipiirin kannalta.

Logiikkasi on kaikin puoli surkea. Sinun logiikallasi vaikkapa talousrikollinen on itse asiassa jalo, kun vähentää kavallustensa kohteiden riskiä kuolla liikapainoon ja muihin elintasosairauksiin... tai raiskaaja on jalo, kun uhri ei raiskauksen takia koskaan uskalla solmia läheistä suhdetta miehiin ja jää kotiin hoitamaan raihnaita vanhempiaan tms. vastaavaa skeidaa.

Itsekäs syy on itsekäs, täysin riippumatta siitä, onko siitä mutkan kautta hyötyä jollekin muulle.

Sinänsä uskon, että aina lapsiin liittyvät päätökset ovat pohjimmiltaan itsekkäitä, siis myös päätökset hankkia lapsia. Ei kukaan hanki lapsia vasten tahtoaan ja epäitsekkäästi, kyllä se aina jotain halua/funktiota palvelee...

Ja niin PITÄÄ ollakin, koska isojen päätösten kanssa pitää kyetä elää loppuelämänsä, joten jos ne tekisi "jonkun muun puolesta ja epäitsekkäästi", niitä katuisi todennäköisesti jossain vaiheessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen, että olisin varmasti aivan loistava vanhempi, mutta lapsia en aio siitä huolimatta hankkia.

Minä taas epäilen, olisinko loistava äiti, mutta minulle ovat muut useammankin kerran niin sanoneet. Lapsia en ole tehnyt enkä teekään, koska olen viisikymppinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Entä jos puoliso haluaa lapsia?

Siinä kohtaa viisas ihminen puhuu asiat halki, ja jos yhteisymmärrystä ei synny, niin ottaa eron. Toivottavasti tarpeeksi aikaisessa vaiheessa, että myös sillä lasta haluavalla puolisolla on vielä siihen biologinen mahdollisuus jonkun toisen kanssa. -ap

Vierailija

Epäitsekästä voisi ehkä olla elämäntapa, jossa auttaa jo olevia köyhiä lapsia kehitysmaissa ja jättää omat hankkimatta eikä käytä rahojaan omiin huvituksiin. Pohjimmiltaan tällainenkin motiivi voi olla itsekäs, kun haluaa olla "parempi"ihminen.

Vierailija

Vanhemmat voivat ajatella että heidän lapsensa ovat itsekkäitä jos eivät tee vanhemmilleen lapsenlapsia.

Ja jos ei tee lapsia oman mukavuudenhalunsa, rahanahneutensa ym. takia, ei se ole itsekkyyttä, se nyt vaan kuulostaa itsekkään ihmisen puheelta, että ei halua nähdä vaivaa kenenkään muun takia, tai käyttää rahojaan kehenkään muuhun, edes omaan perilliseen, joka on yleensä kaikelle elolliselle se tärkein. Lapset tuovat yleensä ihmiselle suurimman onnen, mutta myös muita tunteita, ja jos on pinnallinen ihminen, ei halua sellaisia tunnetaakkoja itselleen, vaan elää täysin itselleen, ei välttämättä ole silloinkaan varaa matkustella ym. mutta saa ainakin vapaapäivinä nukkua silloin kun haluaa, eikä tarvi toisten sotkuja siivota.

Vierailija

Minä olen vapaaehtoisesti lapseton siksi, että en halua lapsia. Pidän enemmän huolettomammasta ja vapaammasta lapsettomasta elämästä kuin siitä, että joutuisin lähes aina asettamaan lapsen tarpeet omieni edelle.

Kyllä minä koen olevani lapseton lähinnä itsekkäistä syistä. Ihan omaa mukavuudenhaluanihan minä tällä valinnalla noudatan. En osaa ajatella asiaa lapsen kannalta, koska minulla ei ole lasta. Sitä lasta, jonka kannalta asiaa pitäisi ajatella, ei ole olemassakaan. Jotta voisin kokea ajattelevani tässä lapsen etua enemmän kuin omaani, pitäisi sen lapsen olla olemassa ja yhtä todellinen ihminen kuin itsekin olen.

Vierailija

Sanoisin, että lapsen hankkiminen tapahtuu itsekkäistä syistä, mutta sen lapsen kanssa eläminen vaatii epäitsekkäämpää elämäntapaa.

Vierailija

Mä en halua lapsia, koska en vain halua. Mun ei tartte selitellä valintaani kenellekkään, varsinkaan vauvapalstalla. Vituttaa tämä yhteiskunnan paine hankkia lapsia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Perimän jatkaminen? Isovanhempien oikeus lapsenlapseen?

Hyi hitto, uskooko joku oikeasti että on olemassa joku "isovanhempien oikeus lapsenlapseen"?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat