Aineettomat joululahjat
Mitä mieltä te muut olette aineettomista joululahjoista? Meillä on hyvän ystäväni kanssa tapana aina ostaa toisillemme aineeton joululahja, jotain sellaista, jonka tietää olevan toiselle tärkeää. Minä saan yleensä jotain luonnonsuojeluun lahjoitettua ja hän saa multa unicefilahjoituksen. Tavallaanhan sitä voisi sopia, ettei lahjaa ollenkaan ja laittaa haluamaansa hyväntekeväisyyteen itse, mutta tuossa on se jännitys ja ihana oivaltaminen, että niin hyvin se kaveri minut tuntee, että osaa valita osuvat mun näköiset kohteet ja toisin päin.
Mutta siis kysymys kuuluu, onko aineeton lahja ilman etukäteissopimusta aivan ehdoton ei, kun sellaisenkin ketjun olen lukenut, että on monen mielestä tökeröä laittaa sellainen, jos ei ensin kysy saajalta, sopiiko aineeton lahja? En nyt kummilapsille aineetonta, kun lapset varmasti pakettia odottavat, mutta mietin, että jos muutamalle aikuiselle, koska olen kyllä selvillä suurin piirtein, mitkä heidän intressit voisivat olla aineettomissa lahjoissa. Voishan sitä kysyä, mutta ois ihana ihan yllättääkin. Mä sain eka kerran aineettoman lahjan nimenomaan yllätyksenä tuolta kaveriltani ja olin ihan että wau ja sit sovittiin, että jatkossakin aineettomia. Mua kosketti siinä just se yllätys ja osuvuus ja mielellään itsekin yllättäisin, mut mitä ootte mieltä, onko tökeröä laittaa kysymättä aineeton?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Minä en todellakaan pidä näistä hyväntekeväisyyslahjoista. Mielestäni siinä tehdään lahjoitus toisen puolesta, mikä on mautonta ja alentuvaa. En itse halua tehdä numeroa omista lahjoituskohteistani enkä varsinkaan halua, että ystäväni hoitavat lahjoituksen puolestani.
Olen saanut näitä muutamaan kertaan, ja en tietenkään ole sanonut mielipidettäni lahjan antajalle. Parempi olisi kuitekin olla antamatta lahjaa ollenkaan, onnittelu riittää. Itse voi sitten laittaa säästyneen rahan valitsemaansa kohteeseen sotkematta "lahjan" saajaa asiaan mitenkään.
Hyvin sanottu, ja tiiätkö minä en oo aiemmin edes ajatellut tuota, että se ikään kuin lahjoitus toisen puolesta. Silloin kun sain kaverilta sen norppalahjoituksen niin koin sen sillä tavalla, että hän oli päättänyt olla mukana mulle tärkeässä asiassa. Olin puhunut, että kun aihe saa paljon huomiota niin toivottavasti se myös edistää norppakannan säilyttämistä ihan konkreettisestikin. Siitä hän nappas tuon norppaidean ja mun luontoinspiksestä luonnonsuojeluliiton ylipäätään, en usko että tietää varsinaisesti mun hyväntekeväisyyskohteista. En mäkään tiedä hänen, mut sen tiedän, että pitää erittäin tärkeänä koulutusmahdollisuutta kaikille ni on tykänny unicefin koulutukseen liittyvistä lahjoituksista.
Ehkä jos tän ketjun tiivistäis ni suurin osa on sitä mieltä, ettei pidä kysymättä mennä antamaan, mut jos yhdessä sopii niin kyllä se mun mielestä on aika hauska ja ihana juttu ollut nähdä, minkä kaveri milloinkin kokee olevan eniten mun sydäntä lähellä, siihen tulee se lahja-aspekti ja henkilökohtaisuus just siitä, että voi ilahtua siitä, miten hyvin toinen ymmärtää mun ajatuksia. Vaik oon aikuinen eikä lahjat ole mikään juttu enää ni ihana saada kaverilta jotain henkilökohtaiseksi koettua. Mä taidan kysyä aika suoraan jo huonenna noista lahjoista mielipidettä potentiaaliselta lahjan saajalta eli en mee omin päin ainakaan antamaan :) Mul on vaa sellanen oletus, että hän ois sen tyyppinen, että mieluusti itsekin antais noita, mut ei ehkä suoraan kehtaa niiku en minäkään, joten pitää ottaa puheeksi :) Kiitti kommenteista. -ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi hyväntekeväisyyslahjalle pn annettu synonyymiksi aineeton lahja? Aineeton lahja voi olla vaikka konsertti- tai leffaliput.
Minäkin kuvittelin, että tässä on kyseessä jokin ikkunanpesujuttu.
Jos haluaa lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, sitten lahjoittaa ihan kaikessa rauhassa. Siihen on turha sotkea joululahjan hankkimista (tai siis hankkimattomuutta). Hyväntekeväisyyslahjan antaminen tarkoittaa vain sitä, että haluaa saada muilta kehuja, kun on niin hyvä ihminen. Vaan kukapas sen kissan hännän nostaisi...
Mieluummin ei lahjaa ollenkaan kuin tuollainen "ostin puolestasi aasin afrikan lapsille, enkös olekin hieno ihminen o:) "-lahja.