"Näin menetin kaiken ja vajosin vuosikausiksi häpeään"
http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1449206319448?jako=7812b20150655a2abbb0…
Aika uskomaton tarina. Millaisia ajatuksia herättää?
Kommentit (32)
Ei ollut minusta uskomaton tarina.
Tietysti joku joka on elänyt koko elämänsä äärimmäisen yksioikoista ja mitään sanomatonta elämää, voi ajatella ettei mikään voi olla totta mikä on vähänkään erikoisempaa.
Pienessä kuplassaan elelevät ja aina samojen ihmisten kanssa tekemisissä olevat juntit siis eivät usko todeksi.
Oli kyllä. Itse mietin kyllä väkisinkin, että pakko oli olla jotain perustavan laatuista ongelmaa, että on noin halpaan mennyt... Tai on kyllä tosi vaikea edes käsittää, että miten joku voi langeta tuollaiseen, mutta toisaalta en ole tilannetta itse kokenut.
No tuli mieleen skientologia-dokkari. Siinäkin oli ihan tavallisen oloisia ihmisiä, jotka olivat lähteneet mukaan skientologiaan ja lahjoittaneet myös isoja summia liikkeelle. Ja olihan siinä yhteistäkin se tuon huijatun kanssa, että kun on vaikka ongelmia elämässä ja saa vähän avautua niistä, yhtäkkiä onkin sitoutunut maksamaan huijarille rahaa ja se on huijatun omastakin mielestä ihan oikeutettua. Toisaaltahan siihen liittyy häpeä, on kamalaa myöntää itselleen, että on tullut huijatuksi, ehkä siis parempi elää valheessa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti joku joka on elänyt koko elämänsä äärimmäisen yksioikoista ja mitään sanomatonta elämää, voi ajatella ettei mikään voi olla totta mikä on vähänkään erikoisempaa.
Pienessä kuplassaan elelevät ja aina samojen ihmisten kanssa tekemisissä olevat juntit siis eivät usko todeksi.
Olen ap ja en tarkoittanut, että en usko tarinaa. Minusta se se on äärimmäisen mielenkiintoinen ja ihmeellinen- sitä meinasin adjektiivilla "uskomaton".
Mulle tuli kans mieleen skientologian uhrit!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ap ja en tarkoittanut, että en usko tarinaa. Minusta se se on äärimmäisen mielenkiintoinen ja ihmeellinen- sitä meinasin adjektiivilla "uskomaton".
En minä sinua tarkoittanutkaan sellaiseksi joka ei usko. Semmoisiakin ihmisiä on ketkä eivät usko mitään tuommoisia "höpöhöpöjä"
Mä mietin sitä, millä nuo huijarit tunnistavat uhrinsa. Tuskin aivan randomilla lähestyvät ihmisiä kadulla, koska onnistumisprosentti on silloin liian pieni ja samalla riskit kiinnijäämisestä kasvavat. Jotenkin he siis riittävällä todennäköisyydellä pystyvät tunnistamaan hyvin suggestioherkät ja helläsydämiset ihmiset, esim. sellaiset, jotka antavat usein rahaa katusoittajille tms.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä. Itse mietin kyllä väkisinkin, että pakko oli olla jotain perustavan laatuista ongelmaa, että on noin halpaan mennyt... Tai on kyllä tosi vaikea edes käsittää, että miten joku voi langeta tuollaiseen, mutta toisaalta en ole tilannetta itse kokenut.
Ajattelin samaa aikaisemmin.
Toisaalta tiedän nykyisin useita noin nelikymppisiä naisia, jotka ovat alkaneet laittaa rahojaan ennustajalle, vaihtoehtohoitoihin tai verkostomarkkinointiin. Ei siinä muuten mitään, mutta lähinnä rahat on menneet. Tarot-kortteja ja erilaisia valmisteita ostellaan.
Näistä kenestäkään naisesta en olisi uskonut, että alkavat hakeutua tuohon suuntaan.
Mielenkiintoisesti kirjoitettu. Tuntui kuitenkin epätodelta minustakin. Miten hänen ystävänsä eivät puuttuneet? Vai pitikö kaiken salassa?
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin sitä, millä nuo huijarit tunnistavat uhrinsa. Tuskin aivan randomilla lähestyvät ihmisiä kadulla, koska onnistumisprosentti on silloin liian pieni ja samalla riskit kiinnijäämisestä kasvavat. Jotenkin he siis riittävällä todennäköisyydellä pystyvät tunnistamaan hyvin suggestioherkät ja helläsydämiset ihmiset, esim. sellaiset, jotka antavat usein rahaa katusoittajille tms.
Kyllä musta sellaisen ihmisen, joka on yksinäinen ja ehkä epätoivoinenkin tunnistaa kehonkielestä ja liikkumisesta. Ja sen pelin avauksen pitää olla jotain neutraalia, että uhrin hälytyskellot eivät ala heti soimaan. Tässä tapauksessa uhri kutsuttiin kahville. Sitten pikkuhiljaa erilaisilla kysymyksillä testaillaan uhria ja pumpataan tietoja ulos, kuten jutun kirjoittaja kertoo. Ja näillä on varmaan useampaa yritystä samanaikaisesti päällä, joten joku varmasti nappaa.
Miksi noita julkaistaan? Saavat minut hyvin menestyneen miehen huonolle tuulelle... Roskiin vaan tommoset
Niin, miten jotkut ovat niin herkkäuskoisia?
Toisaalta munkin ystävä on käynyt huuhaakoulutuksissa ja ennustajalla. Tulos oli että hän on erityisherkkä.
Erityisherkkä antamaan rahat huijareille?
Vierailija kirjoitti:
Miksi noita julkaistaan? Saavat minut hyvin menestyneen miehen huonolle tuulelle... Roskiin vaan tommoset
Älä jaksa. Jos yksi keskustelu ilman provoilua.
Rankka ja mielenkiintoinen juttu. Olen itse saanut huonolla asioidenhoidolla hankittua itselleni 2000 e velan, joka kasvaa koko ajan, koska en tee sille mitään, mutta tajusin, että mun asiat ei sittenkään vielä ole huonosti ja ehkä pitäisi vaan alkaa asiaa hoitamaan.
Esteenä asian hoitamiselle on lähinnä paniikki siitä, mitä tähän mennessä on tapahtunut.
Ihmettelin, miksi mikään missään vaiheessa ei saanut Tellervoa katkaisemaan tuota juttua, miksi jatkoi, vaikka taisi epäillä jossain vaiheessa jotain.
Jostain muistan lukeneeni että älykkäät ja fiksut ihmiset on yksi höynäytettävien ryhmä, sillä he eivät ikinä uskoisi että heitä onnistuu joku huijaamaan. Ja siksi heitä hävettää sitä enemmän koska tietävät olevansa fiksuja (mitä indikoi koulutus ym.). Toisaalta mielestäni omalla kohdalla selitys on katuviisaaksi tuleminen, kun on vähän juksattu ja sen pienen oppirahan sitten maksanut (joku väitti keräävänsä rahaa kuuroille ja se oli luvaton keräys ja tyyppi oikeasti joku itäeurooppalainen manne), niin osaa jatkossa olla epäilevä tuomas.
Itse olen niin epäluuloinen ja skeptikko että haluan ajatella että en olisi lankaan mennyt, mutta uskon ihan täysin että joku voi hyvinkin narahtaa tuollaiseen. Onhan ihmisten ns. henkisyydessä eroja. Joku hakee helpommin lohtua korkeammista voimista, oli se sitten perinteinen uskonto tai sitten tällainen kultti.
Kriittinen vaihe tuossa on varmasti ollut alku, kun on pitänyt saada nainen luottamaan huijareihin ja ottamaan ensimmäiset askeleet. Sen jälkeenhän tuossa on käytetty perinteistä henkistä väkivaltaa eli kiristystä, uhkailua, lahjontaa... Naiselle oli mm. sanottu että hänen perheensä vahingoittuu, jos ei jatka puhdistautumisrituaaleja. Kaikki kultit operoivat tuollaisia keinoja käyttäen.
"Siksi uskoin, kun he sanoivat, että raha toi elämääni epäonnen, joka vain pahenisi nyt, kun he olivat sen huomanneet."
Ja:
"Kun olin lähdössä, minulta pyydettiin ennakkomaksu rahan puhdistamisesta: kaksisataa dollaria. Miltei työnsin heille setelit. Toki minutkin piti puhdistaa. Se maksaisi myös, ei kuitenkaan enempää kuin viisisataa dollaria."
Eli:
Ennustushan piti täysin paikkansa. Raha toi epäonnea, ja hänet piti puhdistaa (rahasta). Mielestäni melko selvä juttu.
Minusta hienointa jutussa oli lopun toteamus: häpeä on muuttunut ymmärtäväisyydeksi. Jos näin kävisi edes puolelle ihmisistä häpeänsä suhteen niin maailma olisi paljon parempi paikka elää. Myös toteamus "ja ylpeys omanarvontunnoksi" oli hieno. Minulla nousi siitä oikeasti kyyneleet silmiin, sillä minä kamppailen juuri noiden asioiden / niiden puutteen kanssa.
Toinen kohta, mikä jäi mieleeni, mutta hiukan ärsytti oli kirjoittajan vähättelevä suhteutuminen rahaan: "rahahan on aina vain rahaa" tjsp. No huh huh ja just. Kannattaa sitä nyt vähän arvostaa rahaa, vaikkei sitä sentään palvokaan, niin ei ehkä kävis ihan noin hankalasti. Meinaan en itse antaisi kuin aivan max tonnin tuollaisessa, sitten alkais jo hälytyskellot soida, että eihän tää oo normaalia. Mutta toisaalta, ei kaikilla oo samat arvot kuin itsellä, (rahan suhteen) ja liian kovat oppirahat mielestäni hän on maksanut, mutta jos tuosta kokonaan jaloilleen nousee (johon uskon), niin onpahan sen jälkeen aika vahva nainen! Arvostan.
Pystyn samastumaan tuohon häpeän tunteeseen. Heräsi kyllä mielenkiinto tuota huijaajaporukkaa kohtaan. TOsi mielenkiintoinen juttu.