Mun tekee tosi pahaa tuo Muhoksen perhekotisurma :(

Vierailija

Toinen halunnut auttaa ja tehdä työtä nuorten eteen.. Eläkeikä häämöttää ja mikä oli kiitos :(

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Yksin yövuorossa vastuussa ja ohjaajana Muhoksen perhekodissa haastavien isokokoisten moniongelmaisten nuorten kanssa?

Siis miettikää.

Yksin siellä yöllä.

Vaikka olisi kuinka "kokenut" ohjaaja niin silti järjetön asetelma.

Täysin turha kuolema.

Ohjaaja kuoli työpaikalleen , oliko tämä siis työtapaturma että tuli murhattua vai työturvallisuusrikkomus kun hän oli yksin siellä yövuorossa ?

Aika linjata niin että on lainvastaista palkata vain 1 ohjaaja lastensuojelulaitokseen, riippumatta siitä mikä lastensuojelulaitos on kyseessä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ Ei se äidin syy ole mitä on tapahtunut.
Tottakai on.

Lääkkeet sekoittaneet lasten aivotoiminnan ja ajatukset.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on.

Lääkkeet sekoittaneet lasten aivotoiminnan ja ajatukset.
Tjaa, miksi lääkitys on alunperin aloitettu tai lapset huostaanotettu? Ei ollut äidistä äidiksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joudun väkisin törmäämään tappajan "äitiin" joskus kokouksissa. Olen kuitenkin myötätuntoinen. Mitä teen?

Asiallinen ja kohtelias käytös tietenkin häntä kohtaan, ei varmasti missään nimessä tällaista ole halunnut kenellekään. Tällaiset tragediat ovat aina laajoja, kaikki joutuvat loppuikänsä kärsimään teon seurauksista - sekä tekijän että uhrin lähipiiri.

Olin itse aikoinani lastensuojelutyössä ja minulle riitti, kun erään kerran taas ollessani lastenkodissa yövuorossa sisäistin sen, että siellä näytti muodostuneen käytännöksi että yksin piti jäädä yövuoroon missä 2 osastoa lapsia ja nuoria vastuulla --- niin irtisanouduin koko alalta (mihin olin siis vuosia opiskellut) . Mielestäni se tuntui liian turvattomalta sekä työntekijöitä että huostaan otettuja lapsia kohtaan että palkattiin vain 1 ohjaaja yövuoroon vastuuseen kaikista, koko poppoosta.

Sillä ei ainoastaan raivokohtauksen saanut tai häiriintynyt nuori ole ainoa vaaratekijä ohjaajan työssä,  vaan sinne laitoksiin  silloin tällöin jotkut sekopäät saattavat yrittää myös ulkoapäin sisälle niin milläs ehdit soittamaan apua sellaisessa tilanteessa ja samalla suojelemaan niitä lapsia ja nuoria.

Väkivaltaan joutui törmäämään ja vaikka periaatteessa piti tehdä ilmoitus jos joutui uhkaavaan tilanteeseen, niin vallitsi ohjaajien kesken omituinen "sankari"-asenne että ilmoitukset jätettiin tekemättä eli  jos joku ohjaaja kertoi, että hänen kimppuunsa oli käyty niin siihen ilmestyi paikalle joku toinen ohjaaja vähättelemään että mitä toi nyt on tai  "että ei mulle se (väkivaltaien nuori) vaan koskaan ole ruvennut, tai ei mulle ole koskaan mitään tehty, provosoitko sä sitä nuorta, jne".

Tällä tavoin epäsuorasti vähättelemällä kollegan ammattitaitoa tukittiin suut jos joku asukas oli käynyt päälle tai uhittelemaan.

Mutta tästä tosiaan on vuosikausia kun olin alalla, ja kuvittelin että asiat ovat muuttuneet huimasti parempaan. Järkytyin kun luin tuosta muhoksen tapauksesta ja tajusin että ei helkkari ,alalla päästellään näköjään yhdellä hoitsulla per yövuoro - edelleenkin. Pitikö jonkun tosiaankin kuolla ennen kuin tulee lakimuutos että yhdellä ohjaajalla ei osastoilla enää ikinä päästellä vaan selusta on turvattava toisella kollegalla.

Ei ihme että moni vaihtaa alaa, kuka suostuu riskiin että joutuu nyrkkeilysäkiksi tai pahimmassa tapauksessa henki pois. Muistan vieläkin kuinka hirveä stressi joskus oli mennä yövuoroon eikä saanut kollegoille näyttää että pelotti siellä yksin koska silloin olisi ollut huono ohjaaja.

Todella surullinen mieli on tuon ohjaajan puolesta, joka teki hienon uran alalla ja oli jäämässä ansaitulle eläkkeelle, että hänet tuolla tavoin surutta harkitusti tapettiin työpaikalle näiden nuorten toimesta jotka olisivat todennäköisesti kuuluneet psykiatriselle osastolle. Lapsia ja nuoria taitaa tulla lastensuojelun piiriin nykyään aina vai päästään sekaisemmassa kunnossa ?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lasten ja nuorten aivot ovat vasta kehitysvaiheessa ja siksi psyykelääkkeiden vaikutuksia on vaikea arvioida.

Ovatko nuorten psykiatristen osastojen resurssit niin riittämättömät, että annetaan häiriintyneelle nuorelle lääkeresepti käteen ja ohjataan heidät lastensuojelulaitosten ohjaajien vahdittaviksi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on.

Nyt heti paikalla jätätte sen äidin rauhaan!

Miettikää omalle kohdalle ja turvat tukkoon.

Vierailija

Siis  eikö näitä taustatietoja tiedetty nuorista kun siellä oli vain se yksi miesohjaaja yövuorossa?

"Molemmat 17-vuotiaat harrastivat kamppailulajeja.

Vantaalta kotoisin oleva nuorukainen oli harrastanut taekwondoa 2 vuotta ja

Mikkelistä kotoisin oleva nuori mies oli harrastanut kamppailulajeja , karatea, judoa ja nyrkkeilyä lapsesta saakka."

Vantaalta kotoisin olevan syytetyn mukaan Mikkelistä kotoisin oleva syytetty lesoilli hänelle lyömistaidoillaan. Keskustelu asiasta käytiin autossa, kun nuoret pakenivat Muhokselta Kuopioon.

- Hän kysyi minulta, että löinkö minä hyvin tai jotain sellaista "

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015121020809648_uu.shtml

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat