Sosiaalituella elävä tuttuni valittaa ettei voi säästää kun se vaikuttaa sitten tuleviin tukiin?

Vierailija

Siis jos pystyy säästämään niin miksi edes elää sosiaalituella? Eikö tuen ole tarkoitus olla vain tilapäinen apu tilanteeseen jossa ei kertakaikkiaan pysty elättämään itseään, ei mikään automaattinen raha jonka saa vaikka olisi rahaa säästettäväksi saakka. Ja jos nyt pakko on säästää niin miksei voi säästää käteistä jolloin se ei vaikuta tukiin?

Enempää en tiedä tän tutun tilanteesta, on facebookissa kaverina ja oon nyt parikin kertaa lukenut kuinka hän kitisee siitä että sossusta ei saa sitä eikä tätä eikä tota eikä niihin asioihin voi säästääkään kun sitten sossusta ei saa ruokarahaa jos on itse säästänyt vaikka uuteen iPhoneen?

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pitää säästää käteisenä kaikki.

Ei työtätekevät veronmaksajatkaan pysty säästämään kun ei vaan kaikkien pakollisten kulujen jälkeen jää mitään säästettäväksi :(

Vierailija

Oletko kuullut termin "tukiloukku". On mahdollista että ystäväsi on sellaisessa. Jos säästät -> et saa tukea seuraavassa kuussa, mutta et saa säästettyä tarpeeksi elämistä varten. Tukiloukkuja on toki monenlaisia. Sossusta saisin itse enemmän rahaa kuin opiskelemalla. Ei tämä järkevän ihmisen hommaa ole, että teen käytännössä täyttä työpäivää ja saan sen kunniaksi nostaa lainaa, pikkusen tukia.

Jos toisaalta heittäytyisin sänkyyn makaamaan ja polttelemaan ganjaa, saisin enemmän rahaa, ei velvollisuuksia.

Välillä tuntuu että olen idiootti kun suostun tähän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut termin "tukiloukku". On mahdollista että ystäväsi on sellaisessa. Jos säästät -> et saa tukea seuraavassa kuussa, mutta et saa säästettyä tarpeeksi elämistä varten. Tukiloukkuja on toki monenlaisia. Sossusta saisin itse enemmän rahaa kuin opiskelemalla. Ei tämä järkevän ihmisen hommaa ole, että teen käytännössä täyttä työpäivää ja saan sen kunniaksi nostaa lainaa, pikkusen tukia.

Jos toisaalta heittäytyisin sänkyyn makaamaan ja polttelemaan ganjaa, saisin enemmän rahaa, ei velvollisuuksia.

No kyllä tuo ganjan polttelu sängyssä kuulostaa vielä idioottimaisemmalta.

Vierailija

Käteinen on varmin tapa. Jos tilille jää rahaa, niin sossu voi katsoa että niillähän pärjää eikä tarvitse tukea. Tosin perusosasta säästäminen pitäisi joidenkin rajojen puitteissa olla laillista ilman tukien menetystä, mutta ongelma tulee jos saa yhtään täydentävää tukea.

Vierailija

En minäkään tajua, miten voi sossun rahoista säästää. Se on tarkoitettu ainoastaan kattamaan välttämättömät menot, paitsi jos ei ole mitään muita tukia niin kai siitä vähän liikenee syömisiin ja muihin tarpeisiin. Eli ilmeisesti pitää aika persaukisesti elää jos aikoo säästää tt-tuesta. Jos taas rahaa riittää rillutteluunkin, niin sitten on pakko olla jotain muitakin (salattuja) tuloja tai rahakätköjä, eihän sitä tukea muuten edes myönnettäisi! 

Vierailija

Käteinen ainut varma tapa säästää. Tosin jos perusosasta jää säästöön niin joissain rajoissa pitäisi olla luvallista juurikin tulevia hankintoja varten. Ongelmia tulee jos saa yhtään täydentävää tukea.

Vierailija

Itse asiassa minimitoimeentulotuki on ns. automaattinen raha, jonka saa kaikki, jotka on oikeutettuja siihen ja tajuavat sitä hakea. Jos hakee kaikki ruoat ja vaatteet jonoista tai vaikka varakas kumppani (jonka kanssa ei asu yhdessä eikä ole avioliitossa tms) ostaa, toimeentulotuen saa vaikka ryypätä kokonaisuudessaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei työtätekevät veronmaksajatkaan pysty säästämään kun ei vaan kaikkien pakollisten kulujen jälkeen jää mitään säästettäväksi :(

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Teen satunnaisia töitä ja tienaan käteen n. 1200-1700/kk. Vuokraa maksan lähes 600. Asun yksin. Säästöön jää joka kuukausi 200-300 euroa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisin jos pitäisi säästää elämistä varten ettei kuole nälkään mutta onko nyt se uusin iPhone niin välttämätön ettei sitä ilman voi elää?

Vierailija

Jos nyt olisi niin, että henkilöltä jäisi toimeentulotuesta 20 euroa yli joka kuukausi, pitäisikö asiakkaan siis mielestäsi ilmoittaa sossuun, että alkakaa maksaa pienempää tukea, en tarvitse sitä kahtakymppiä? Ei taida olla edes mahdollista, koska se 485,5 euroa on lakisääteinen minimi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Teen satunnaisia töitä ja tienaan käteen n. 1200-1700/kk. Vuokraa maksan lähes 600. Asun yksin. Säästöön jää joka kuukausi 200-300 euroa.

eli sun pitäisi säästää noin 3 - 5 kuukautta että saisit säästettyä rahaa tonnin luuriin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En minäkään tajua, miten voi sossun rahoista säästää. Se on tarkoitettu ainoastaan kattamaan välttämättömät menot, paitsi jos ei ole mitään muita tukia niin kai siitä vähän liikenee syömisiin ja muihin tarpeisiin. Eli ilmeisesti pitää aika persaukisesti elää jos aikoo säästää tt-tuesta. Jos taas rahaa riittää rillutteluunkin, niin sitten on pakko olla jotain muitakin (salattuja) tuloja tai rahakätköjä, eihän sitä tukea muuten edes myönnettäisi! 

No aika moni toimeentulotukiasiakas ryyppää, itsekin, joskus jopa baareissa. Eikä minulla ole salattuja rahakätköjä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat