Minkä kokoinen teidän 5kk:n ikäinen lapsi??
Mieltä painaa kun meidän poika menee käyrien alla.. Ensiviikolla tulee 5kk ja painaa 6,3kg ja pitkä 63cm. Eli hyvin on pienikokoinen mies, mutta tosi tyytyväinen ja virkeä. Toisaalta ymmärrän häntä hyvin, koska isi ja äitikin on tooosi kirppuja :D. Käskettiin alkaa antaa kunnolla kiinteitä rypsiöljyn kera.
Minkä kokoisia teidän lapset ja onko kiinteiden aloittaminen lisännyt painoa??
Kommentit (10)
Mutta meillä olikin iso tyttö jo 5kk. Eli tuolloin 10120g, 69,5cm. Aloitin kiinteät lähempänä 6kk, heti neljä ateriaa päivässä pikku makuannoksina. Tyttö nyt 8kk ja mitat 10560g, 72,3cm ja edelleen neljä ateriaa päivässäja osaimetys päälle. Eli ei ole enää juurikaan kasvanut kolmeen kuukauteen muuta kuin pituutta. Toki liikkuminen myös kuluttaa. Mutta jokainen on yksilö kasvun suhteen....
Miinuskäyrillä mennään, tasan 5 kk mitat oli tytöllä 6245 g ja 62,5 cm. Isä on pitkä 192 cm ja minä 168 cm eli vähän ollaan tarkkailun alla näissä kasvuhommissa. Itse en ole huolissani ainakaan vielä tässä vaiheessa, kun vauva on kuitenkin hyvin kehittynyt ja syö hyvin. Lääkärikään ei ollut huolissaan vielä kasvusta, mutta neuvolantäti jaksaa muistuttaa kuinka pieni vauvamme onkaan. LIhaa käskivät aloitella jo heti 5 kk iässä että saa proteiinia kasvuun.
Gerbera
Mielestäni minä oon syöttäny poikaa ihan reilusti, enkä oo nälässä pitäny (niinku yks ystävä sano isokokoisesta lapsesta, että ei olla ainakaan nälässä pidetty =>vähän kyllä loukkaannuin) Tuntuu myös, että terkkarit pitää ihan huonona äitinä :(
Mutta jospa se paino tästä nousisi sillä ahistaa mennä neuvolaan taas kuuntelemaan ohjeita.. vaikka enhän minä täydellinen varmasti olekaan, mutta ei se itsetuntoakaan kasvata.
olla samankokoisia? Jotkut on pieniä, jotkut isoja ja kaikkea siltä väliltä. Tärkeintä on että kasvaa, ei absoluuttiset mitat. Meidän tyttö oli 4 kk iässä 5.5 kg ja 59 cm, ei huolestuta yhtään, miksi pitäisi?
painaa 7430g ja on 69,5cm pitkä. Neuvolassa täti sanoi, että on aika hoikka poika, mutta kun poika saa riittävästi ruokaa niin asia on ok. Poika liikkuu niin paljon kokoajan että ei pääse paino nousemaan :)
meidän esikoinen oli koko vauva-ajan pieni ja hoikka lapsi on edelleen. On kuitenkin aina syönyt paljon ja hyvin. Me ihmiset ollaan vaan eri kokoisia!!! Jos menisit Suomen rajojen ulkopuolelle, vauvasi ei poikkeaisi kokonsa puolesta yhtään! Keski-Euroopassa ihmettelevät tätä suomalaisvauvojen jättimäistä kokoa. Toinen poikani on taas ihan toista luokkaa, pullea ja pitkä, ihan toisenlainen kun veljensä! Tänään taas neuvolaan ihmettelemään, kun on niin kovasti kasvanut...
Jos lapsesi kehitys kasvaa jatkuvasti " omilla käyrillä" eikä isompia kasvustoppeja tule, niin älä huoli. Mullekin esikoisen kohdalla joku neuvolan tädeistä ehdotti rasvan lisäämistä ruokaan. En lisännyt. Miksi olisin keinotekoisesti lastani lihottanut. Hieno ja terve miehen alku siitä on ilman öljyjäkin tullut!!!
Itse olen 170 cm.
Syntyessäni olin 51 cm ja vuoden ikäisenä 74 cm eli vallan lyhyenläntä (keskieurooppalaisten vaatteiden 1-v kokoinen...).
Meidän pikkuinen tyttö syntyessään 48 cm, 5 kk ikäisenä 62,7 cm ja 8 kk 68,1 cm. (Painoja en laittanut, kun menevät vähän plussalla ja tosi nätisti linjassa pituuden kanssa samoin kuin päänympärys).
Eli taitaa mennä samoihin tai vähän ylitse ensimmäisen vuoden absoluuttisen kasvun (23 cm) kanssa kuin äitinsä.
Olin itse myös hieman huolissani pikkuisen kasvusta (vaikka se on tasaista), kunnes näin oman neuvolakorttini.
Eli vauva-ajan kasvu ei välttämättä kauheasti korreloi aikuismitan kanssa ja se miten kasvaa on perinnöllistä.
älä huoli siitä mitä muut ajattelee, lapset osaa aika hyvin säädellä syömisensä sen mukaan mitä tarviivat. Samankin perheen lapset voi olla hirmuisen erikokoisia, meillä esim esikoinen oli 5 kk iässä 9520g/70,5cm kun taas pienin perheestämme oli 7200g/66cm, eli aika iso kokoero, ja silti molemmat kasvoivat tasaisesti omilla käyrillään ja olivat tyytyväisiä ja normaaleja vauvoja. Ja taatusti on ollut ruokaa tarjolla aina niin, ettei ole vauvat nälissään olleet, vaikka mullekkin tuosta pikkuisesta niin vihjailtaiin =/ ei kyllä tuntunut kivalle, mut tiesinpähän ite että olen hoitanut hyvin =)
ettei paino ole lähtenyt nousuun kiinteiden myötä, päinvastoin tasoittui molemmilla reilusti. Luulen, että pelkällä rinnalla/maidolla olisivat olleet tuhdimmassa kunnossa molemmat.
65 cm ja 7800g. Mun mielestä teijän vauva ei oo mitenkään erityisen pieni. Ja onhan tyytyväinen vauva, sehän on erittäin tärkeää. Ja kiinteät aloittelet ihan rauhassa, hassu neuvo neuvolassa. Varsinkin, kun mun mielestä tosiaan ihan normaalin kokoinen vauva teillä.