Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävyyden irtisanominen

Vierailija

Haluaisin irtisanoa ystävyyteni eräästä ihmisestä jonka olen tuntenut n. 7 vuotta. Tiedän, että heräsin itse liian myöhään ja sain valoja päälle. Mutta ko. "ystävä" ilkeilee, puhuu pahaa selän takana, tiuskii, arvostelee ja käyttää hyväksi. Ei ole ikinä kiinnostunut asioistani ja vähättelee ongelmiani. Jos huomautan tai sanon takaisin, niin sitten suututaan ja pidetään mykkäkoulua seuraavat 2 viikkoa / haukutaan pystyyn. Tiedän, että jos laitan välit kylmästi poikki niin hän levittelee kaikki yksityisasiani ympäri pientä paikkakuntaa missä jokainen tuntee toisen. Miten siis laittaa välit poikki "nätisti?". Lisäksi hän on mieheni kanssa samassa työpaikassa ja en halua että siellä heidän välilleen syttyy maailmansotaa.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

"Olen väsynyt ja ahdistunut. En usko, että jaksan enää pitää yllä tätä ystävyyssuhdetta. Minun on otettava etäisyyttä ja keskityttävä itseeni. Toivotan sinulle kaikkea hyvää. Näin on parempi. Hyvästi ja voi hyvin."

Vierailija

Unohdin mainita että hänellä on epävakaa persoonallisuushäiriö joka vaikeuttaa tilannetta entisestään. Erittäin raskas ihminen siis.

Vierailija

Voi että. Pystytkö ryhtymään vain kiireiseksi? Ja vaikka toinen arvaisikin, että se ei ole ihan totta, niin onpa sitten tosi tyhmä tyyppi, jos pakottaa olemaan kanssaan. Sen, että hän kertoo jotain sinusta välttäminen tuntuu jotenkin aika mahdottomalta. Ala suhtautua häneen kuin hänessä olisi jotain vikaa ja siksi et enää jaksa häntä. Syötä siis tyypin omaa lääkettä hänelle. Silloin hän on myös varpaillaan sinun suhteesi, että mitä sinä puhut hänestä muille, jos hän ei ole kunnolla.

Vierailija

Riittää, ettei ikinä ole aikaa tavata ystävää, et ehdota tapaamisia tai lähetä sähköpostia. Jos ehdottaa tapaamista, vastaat vaan ettei ole aikaa, on kiireitä jne. Ystävyyden irtisanominen kuulostaa suorastaan lapselliselta. 

Vierailija

Estä Facebookissa ja anna miehesi hoitaa puhuminen. Tuntuu olevan kovassa huudossa nykyään, etenkin jos selkärankaa ei ole yhtään!

Vierailija

Otat vähitellen etäisyyttä ja lopetat nyt ainakin heti omien yksityisasioittesi kertomisen hänelle. En ymmärrä, miksi olet niitä hänelle alkaa päällekään paljastanut, kun kerran a) hän ei ole niistä kysellyt tai ollut kiinnostunut ja b) hän levittelee niitä ikävässä sävyssä eteenpäin.
Eli et ehdi tavata, ja jos tapaat, annat hänen hoitaa puhumisen.
Tietenkään tämä ei ole kovin rehellistä ja suoraa, mutta jos koet, että hän tietää sen tason valtiosalaisuuksia sinusta, suora ja rehti välien katkaiseminen tuskin onnistuu vaurioitta.
JOS hän nyt mitään oikeasti vaarallista, niin kokeilepa joskus rehellistä reaktiota hänen ilkeilyynsä. Eli mieti vaikkapa valmiiksi, miten reagoit, että saat suusi auki, kun hän seuraavan kerran sinulle vittuilee.
"NYT RIITTI. Olet ilkeillyt minulle jo seitsemän vuotta tuolla tavalla, ja minä en aio enää sietää tätä. Et taida enää oppia käytöstapoja ja normaalia ystävällistä suhtautumista ystäviisi, joten lopetan ystävyyssuhteemme tähän. Ole hyvä ja poistu." Ja sitten ohjaat ovelle, etkä kuuntele inttämisiä.

Kannattaa nimittäin tajuta, että olet osavastuussa ystäväsi käytöksestä. Olet mahdollistanut hänelle ikävän ja sinua polkevan käytöksen, ja jos katkot välit "nätisti" eli suomeksi sanoen luimistellen ja tekosyihin turvautuen, hän ei ikinä opi mitään. Etkä sinäkään opi pitämään rajojasi yllä, vaan olet potentiaalinen uhri uudelle jyrääjälle.

Mutta tämä vaihtoehto edellyttää sinulta aika lailla munaa. Eikä nyt tietenkään mitään "valtiosalaisuuksia" kannata vuodattaa julki toisen ihmisen kouluttamisen takia.

Vierailija

Esitä kiireistä on minunkin neuvoni. Draama kuningattarien kanssa ei kannata alkaa selvittää asioita! Kokemusta on!

Eli kun ystäväsi ehdottaa tapaamista, sano, että nyt on kalenteri ihan täynnä. Katsotaan joskus myöhemmin sitten.

Seuraavalla kerralla on flunssa tulossa, pakko levätä.

Sitä seuraavalla kerralla joku työpaikan juttu tulossa.

jne....

Vierailija

Onko mahdollista tehdä niin, että harvennat ja harvennat tapaamiskertoja, muutut vähitellen yhä vähäpuheisemmaksi ja passiivisemmaksi, ts. annat hänen puhua ja itse puhut vähemmän. Ts. yrität olla provosoimatta häntä ja vähitellen hankkiutua eroon hänestä. Tai sitten yksinkertaisesti katkaiset välit ja sanot että et jaksa enää tällaista raskasta kaveruussuhdetta. Uhkana tietysti on silloin että hän levittelee asioitasi pitkin kyliä, en tiedä miten suojautua sellaiselta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Riittää, ettei ikinä ole aikaa tavata ystävää, et ehdota tapaamisia tai lähetä sähköpostia. Jos ehdottaa tapaamista, vastaat vaan ettei ole aikaa, on kiireitä jne. Ystävyyden irtisanominen kuulostaa suorastaan lapselliselta. 

Tuommoinen valehtelu ja kieroilu sinusta on sitten aikuismaista? Justiinsa joo.

Vierailija

Olen itseasiassa harventanut tapaamiskertoja, mutta tuloksena siitä on jatkuva soittelu ja viestittely perään. Lisäksi käynyt tivaamaan mieheltäni töissä, että miten muka olen niin kiireinen. Kokeilin myös, että en vastannut viesteihin ja soittoihin. Hän sitten reippaana naisena tulikin oven taakse yllättäen!

Sanoin hänelle suoraan, että en jaksa ja tarvitsen tilaa. Seuraavan viikonlopun jälkeen sain kuulla, että oli haukkunut minua paikallisessa pubissa jossa liikkuu erittäin paljon tuttuja. Oli mm. kertonut kovaan ääneen eräälle tutulle seurueelle lapsuudessani tapahtuneesta hyväksikäytöstä. Ei koe tehneensä mitään väärää. -ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen itseasiassa harventanut tapaamiskertoja, mutta tuloksena siitä on jatkuva soittelu ja viestittely perään. Lisäksi käynyt tivaamaan mieheltäni töissä, että miten muka olen niin kiireinen. Kokeilin myös, että en vastannut viesteihin ja soittoihin. Hän sitten reippaana naisena tulikin oven taakse yllättäen!

Sanoin hänelle suoraan, että en jaksa ja tarvitsen tilaa. Seuraavan viikonlopun jälkeen sain kuulla, että oli haukkunut minua paikallisessa pubissa jossa liikkuu erittäin paljon tuttuja. Oli mm. kertonut kovaan ääneen eräälle tutulle seurueelle lapsuudessani tapahtuneesta hyväksikäytöstä. Ei koe tehneensä mitään väärää. -ap

Ton jälkeen sulla ei ole enää mitään menetettävää. Se on hei hei vaan tommoselle juoruämmälle. Se kertoo sun jutut eteenpäin halusit tai et. Itsensä se on nolannut tollaisia asioita huudellessaan, kyllä sympatiat on ollut sun puolella täysin kuulijoilla. Nyt laitan kylmän viileästi välit poikki, ja mieskin pyrkii olemaan töissä mahdollisimman vähän tekemisissä. Selittätte sitten kaikille tutuille mahdollisimman nopeaa, että hän on juorunnut niin henkilökohtaisia asioita sinusta eteenpäin, että välit meni poikki. Ei sulla ole tuommoisen ihmisen kanssa vaan toista toimintatapaa. Jos pikkukylän juorut ahdistaa, ja kaverit ei ole tukena tuollaisessa tilanteessa, niin suosittelen lämpimästi muuttoa muualle,  jos vain töitä muualta löytyy eikä mikään iso asia pidättele teitä.

Vierailija

Voi jeesus. Tuollaiselle avauduit hyväksikäytöt ja muut. Ei tuohon mikään lempeä irtaantuminen tehoa. Tee kuten seiska sanoi, suutu sille kunnolla, ja ohjaa ovelle. Tietääpä ainakin, että on itse ollut välirikkoa aiheuttamassa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat