Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selviätte kaamos ajasta?

Vierailija

Kun aamuisin väsyttää ja sänky on lämmin. Tekisi mieli jääädä sinne. Töissä väsyttää. Kotityöt kasaantuu. Mitkä ovat teidän niksit selvitä kaamoksesta.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Yritän olla ulkona valoisaan aikaan niin paljon kuin mahdollista. Tänään on tulossa aurinkoinen päivä, ja aion käydä kohta pyörällä kaupassa ja iltapäivällä kiertämässä pururadan. "Onneksi" olen työtön, päivätyössä ollessa kärsin pimeästä ajasta paljon enemmän kun oli pimeää töihin lähtiessä ja töistä tullessa.

Vierailija

Huonosti selviän. :)

Pyrin nukkumaan enemmän, vaikka olenkin yökukkuja. Meillä syödään paljon värikkäitä ruokia; porkkanoita ja muita juureksia, kantarelleja, paprikoita, tomaatteja, appelsiineja ... Vaikka olisi kuinka pimeää ja myrskyisää, pyrin pitämään ainakin arkiliikunnasta kiinni. Vaikka kuinka vähän, mutta edes sen verran. Raitis ilma vahvistaa. Makean himoa tyydytän tuoreilla taateleilla, ovathan ne terveellisempiä kuin suklaa ja niin makeita, että kaksi taatelia riittää. 

Armahdan myös itseäni (ja muitakin) enemmän kuin muulloin, annan enemmän anteeksi.

Kynttilät ja valosarjat parvekkeella. Valkoiset kukat (esim. joulutähdet ja atsaleat) tuovat sisälle valoa. 

Vierailija

Nukun enemmän. Unentarve on suurempi pimeään vuodenaikaan.

Ulkoilu, liikunta, kirkkaat valot aamupäivällä, hyvä ruokavalio ja ystävien tapaaminen auttavat myös jonkin verran.

Mutta paskaahan tämä on. Olen masentunut ja ahdistunut.

Vierailija

Kun asuin etelämmässä, niin talven pimeys oli ahdistavaa. Oli jotenkin niin mustaa ja pimeää. Sitten muutin pohjoiseen, ja yllättäen kaamos täällä ei olekaan niin rankka juttu. Lumi tuo valoa,  ja jotenkin muutenkin elämänrytmi on sellainen, että kaamosaikana ei tartte ottaa asioita niin vakavasti, vapaa-ajalla voi keskittyä hyvään ruokaan ja nukkumiseen ja pieniin askareisiin. Tykkään myös joulusesongista, turisteista, siitä että joulusta otetaan ilo irti, se virkistää. Kun katsoo kuinka turistitenavat iloitsee lumesta ja telmivät siinä niin ei yhtään niin paljon haittaa tää Suomen talvi. :)

Vierailija

Itse panostan oikeinkirjoitukseen. Siinä virkistyy mieli heti, kun näkee kuinka virheetön äidinkieli sykkii elinvoimaisena.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse panostan oikeinkirjoitukseen. Siinä virkistyy mieli heti, kun näkee kuinka virheetön äidinkieli sykkii elinvoimaisena.

Minulla on ihan sama metodi. AP:n teksti sai jo vähän masentumaan, mutta luettuani vastauksen mielialani piristyi selkeästi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huonosti. Lumi auttaisi, mutta kun sitä ei ole.

Ei se sitten ole oikea kaamos. Sitä löytyy Roin pohjoispuolelta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti. Lumi auttaisi, mutta kun sitä ei ole.

Ei se sitten ole oikea kaamos. Sitä löytyy Roin pohjoispuolelta.

Mulle riittää kaamokseksi ihan tääkin, kun on suurin osa päivästä pimeää ja sataa. Esim. illalla lasten kanssa ulkoilu ahdistaa ihan helvetisti tässä pimeydessä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan sama metodi. AP:n teksti sai jo vähän masentumaan, mutta luettuani vastauksen mielialani piristyi selkeästi.

Mitä vikaa ap:n tekstissä on? Pisteytys on tyylikeino, viimeisestä virkkeestä puuttuu kysymysmerkki. Ja joo, otsikossa on yhdyssanavirhe. Kaksi virhettä vajaan kolmen rivin mittaisessa viestissä on aika hyvä saavutus palstan yleiseen tasoon nähden. Luin tänään ketjun, jossa joku kyseli "kepulikonsteja" vauvan ruokien pakastamiseen. Se on mun mielestä paljon isompi virhe, koska siinä sanan merkitys on hukassa, eli ei oikeinkirjoitus, vaan kielen sisältö. 

Äläkää nyt masentuko. Helsingissä paistaa aurinko! :D

Uskon kyllä sen, että pohjoisessa kaamos ei koettele niin kuin täällä märässä, tuulisessa, mustassa etelässä. Koska siellä asutusta on vähemmän, on myös valosaastetta vähemmän. Pimeä on oikeaa pimeää, tähdet erottuvat kirkkaina ja voivat valaistakin. Lumi kajastaa valoa. Meilläpäin taas vesi nousi Itsenäisyyspäivänä pitkälle rantaan, puut seisoivat vedessä kuin kaljussa mangrovemetsässä ja vesi liplatti puistonpenkin istuinta vasten. 

2

Vierailija

Tää on mun lempivuodenaika. Tosin, huomaan, että unta tarvitsee enemmän. Joten nukun siis enemmän.

Ihan parasta, on pimeää ja lohdullista ja jotenkin turvallista.

Kesän kirkkaus ja kuumuus ovat vielä kuukausien päässä.

Vierailija

No mulle vaikka yksikin tällainen päivä silloin tällöin on kiva piristys, jonka jälkeen jaksaa sitä jatkuvaa harmautta paremmin. Sitä muistaa taas että vielä tulee aika kun aurinko paistaa ja luonto kukkii ja elämä on keväisen ihanaa, kun on välissä tällaista ihanaa säätä. Ja odotan kyllä luntakin, pelkkä ajatuskin siitä tuntuu aika mukavalta. :) Pahimmat viikot ovat jo takana, mun mielestä marraskuu on pahin. Olen kevyempi ja onnellisempi jo nyt! Tarkistetaan sitten uudemman kerran keväällä... sormet syyhyää päästä istuttamaan kukkia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun aamuisin väsyttää ja sänky on lämmin. Tekisi mieli jääädä sinne. Töissä väsyttää. Kotityöt kasaantuu. Mitkä ovat teidän niksit selvitä kaamoksesta.

Huomaan kyllä olevani väsyneempi iltaisin vaikken muuten koe tätä pimeää vuodenaikaa mitenkään erityisenä. Rakastan kynttilöiden polttamista, ulkovaloja ja joulua joita ei tule jos ei ole pimeää. 

Minua ei väsytä sen enempää aamuisin joten siksi varmaan en ajattele pimeydestä yhtään sen kummemmin kun valoisammasta ajasta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat