Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selviätte kaamos ajasta?

Vierailija
08.12.2015 |

Kun aamuisin väsyttää ja sänky on lämmin. Tekisi mieli jääädä sinne. Töissä väsyttää. Kotityöt kasaantuu. Mitkä ovat teidän niksit selvitä kaamoksesta.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän olla ulkona valoisaan aikaan niin paljon kuin mahdollista. Tänään on tulossa aurinkoinen päivä, ja aion käydä kohta pyörällä kaupassa ja iltapäivällä kiertämässä pururadan. "Onneksi" olen työtön, päivätyössä ollessa kärsin pimeästä ajasta paljon enemmän kun oli pimeää töihin lähtiessä ja töistä tullessa.

Vierailija
2/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti selviän. :)

Pyrin nukkumaan enemmän, vaikka olenkin yökukkuja. Meillä syödään paljon värikkäitä ruokia; porkkanoita ja muita juureksia, kantarelleja, paprikoita, tomaatteja, appelsiineja ... Vaikka olisi kuinka pimeää ja myrskyisää, pyrin pitämään ainakin arkiliikunnasta kiinni. Vaikka kuinka vähän, mutta edes sen verran. Raitis ilma vahvistaa. Makean himoa tyydytän tuoreilla taateleilla, ovathan ne terveellisempiä kuin suklaa ja niin makeita, että kaksi taatelia riittää. 

Armahdan myös itseäni (ja muitakin) enemmän kuin muulloin, annan enemmän anteeksi.

Kynttilät ja valosarjat parvekkeella. Valkoiset kukat (esim. joulutähdet ja atsaleat) tuovat sisälle valoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun enemmän. Unentarve on suurempi pimeään vuodenaikaan.

Ulkoilu, liikunta, kirkkaat valot aamupäivällä, hyvä ruokavalio ja ystävien tapaaminen auttavat myös jonkin verran.

Mutta paskaahan tämä on. Olen masentunut ja ahdistunut.

Vierailija
4/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuin etelämmässä, niin talven pimeys oli ahdistavaa. Oli jotenkin niin mustaa ja pimeää. Sitten muutin pohjoiseen, ja yllättäen kaamos täällä ei olekaan niin rankka juttu. Lumi tuo valoa,  ja jotenkin muutenkin elämänrytmi on sellainen, että kaamosaikana ei tartte ottaa asioita niin vakavasti, vapaa-ajalla voi keskittyä hyvään ruokaan ja nukkumiseen ja pieniin askareisiin. Tykkään myös joulusesongista, turisteista, siitä että joulusta otetaan ilo irti, se virkistää. Kun katsoo kuinka turistitenavat iloitsee lumesta ja telmivät siinä niin ei yhtään niin paljon haittaa tää Suomen talvi. :)

Vierailija
5/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse panostan oikeinkirjoitukseen. Siinä virkistyy mieli heti, kun näkee kuinka virheetön äidinkieli sykkii elinvoimaisena.

Vierailija
6/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. Lumi auttaisi, mutta kun sitä ei ole.

Vierailija
7/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse panostan oikeinkirjoitukseen. Siinä virkistyy mieli heti, kun näkee kuinka virheetön äidinkieli sykkii elinvoimaisena.

Minulla on ihan sama metodi. AP:n teksti sai jo vähän masentumaan, mutta luettuani vastauksen mielialani piristyi selkeästi.

Vierailija
8/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se sitten ole oikea kaamos. Sitä löytyy Roin pohjoispuolelta.

Vierailija
9/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se sitten ole oikea kaamos. Sitä löytyy Roin pohjoispuolelta.

Mulle riittää kaamokseksi ihan tääkin, kun on suurin osa päivästä pimeää ja sataa. Esim. illalla lasten kanssa ulkoilu ahdistaa ihan helvetisti tässä pimeydessä.

Vierailija
10/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan sama metodi. AP:n teksti sai jo vähän masentumaan, mutta luettuani vastauksen mielialani piristyi selkeästi.

Mitä vikaa ap:n tekstissä on? Pisteytys on tyylikeino, viimeisestä virkkeestä puuttuu kysymysmerkki. Ja joo, otsikossa on yhdyssanavirhe. Kaksi virhettä vajaan kolmen rivin mittaisessa viestissä on aika hyvä saavutus palstan yleiseen tasoon nähden. Luin tänään ketjun, jossa joku kyseli "kepulikonsteja" vauvan ruokien pakastamiseen. Se on mun mielestä paljon isompi virhe, koska siinä sanan merkitys on hukassa, eli ei oikeinkirjoitus, vaan kielen sisältö. 

Äläkää nyt masentuko. Helsingissä paistaa aurinko! :D

Uskon kyllä sen, että pohjoisessa kaamos ei koettele niin kuin täällä märässä, tuulisessa, mustassa etelässä. Koska siellä asutusta on vähemmän, on myös valosaastetta vähemmän. Pimeä on oikeaa pimeää, tähdet erottuvat kirkkaina ja voivat valaistakin. Lumi kajastaa valoa. Meilläpäin taas vesi nousi Itsenäisyyspäivänä pitkälle rantaan, puut seisoivat vedessä kuin kaljussa mangrovemetsässä ja vesi liplatti puistonpenkin istuinta vasten. 

2

Vierailija
11/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on mun lempivuodenaika. Tosin, huomaan, että unta tarvitsee enemmän. Joten nukun siis enemmän.

Ihan parasta, on pimeää ja lohdullista ja jotenkin turvallista.

Kesän kirkkaus ja kuumuus ovat vielä kuukausien päässä.

Vierailija
12/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle vaikka yksikin tällainen päivä silloin tällöin on kiva piristys, jonka jälkeen jaksaa sitä jatkuvaa harmautta paremmin. Sitä muistaa taas että vielä tulee aika kun aurinko paistaa ja luonto kukkii ja elämä on keväisen ihanaa, kun on välissä tällaista ihanaa säätä. Ja odotan kyllä luntakin, pelkkä ajatuskin siitä tuntuu aika mukavalta. :) Pahimmat viikot ovat jo takana, mun mielestä marraskuu on pahin. Olen kevyempi ja onnellisempi jo nyt! Tarkistetaan sitten uudemman kerran keväällä... sormet syyhyää päästä istuttamaan kukkia.

Vierailija
13/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aamuisin väsyttää ja sänky on lämmin. Tekisi mieli jääädä sinne. Töissä väsyttää. Kotityöt kasaantuu. Mitkä ovat teidän niksit selvitä kaamoksesta.

Huomaan kyllä olevani väsyneempi iltaisin vaikken muuten koe tätä pimeää vuodenaikaa mitenkään erityisenä. Rakastan kynttilöiden polttamista, ulkovaloja ja joulua joita ei tule jos ei ole pimeää. 

Minua ei väsytä sen enempää aamuisin joten siksi varmaan en ajattele pimeydestä yhtään sen kummemmin kun valoisammasta ajasta.

Vierailija
14/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mää niin pal kauhiasti kärsii saan...😖

Vierailija
15/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savut ja seksi auttaa kaikkiin vaikeuksiin.

Vierailija
16/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää ihmiset, kun eivät hanki kirkasvalolamppuja ja valittavat vain. :(

Pari vuotta sitten ostin kirkasvalolampun ja sinne hävisi kaupan hyllylle kaamosmasennus. Mielialalääkkeetkin pystyin jättämään pois. Mulla siis meni ihan masennuksen puolelle kaamosaikaan.

Aivan ihana pelastus oli kyllä se lamppu. Monelle sitä olen ehdotellut, mutta eihän sitä voi edes kokeilla, kun pitää saada vain surkeudessaan valittaa.

Vierailija
17/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalaa on jaksaa. Monikaan keino ei mieltä piristä, olen ärtyisä ja saamaton (keväällä ja kesällä juoksen 5-10 km:n lenkkejä, ihan vertailun vuoksi). Lenkkeily ei millään innosta, tuonne pimeään lähteminen on juuri nyt pahinta mitä tiedän. Asumme maalla ja lähimpiin katuvalihin on n kilometrin matka. Joka syksy mielessäni käy perheen jättäminen ja kaupungin valoihin muuttaminen. Olisi edes keinovaloa tarjolla.

Tänään ahdisti jo niin, että ilmoitin olevani sairas ja lasten lähdettyä kouluun Vedin peiton päälleni ja nyt olen juuri herännyt.

Vierailija
18/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten ostin kirkasvalolampun ja sinne hävisi kaupan hyllylle kaamosmasennus. Mielialalääkkeetkin pystyin jättämään pois. Mulla siis meni ihan masennuksen puolelle kaamosaikaan.

Aivan ihana pelastus oli kyllä se lamppu. Monelle sitä olen ehdotellut, mutta eihän sitä voi edes kokeilla, kun pitää saada vain surkeudessaan valittaa.

Minulla on sellainen, ja on se ihan ok etenkin työskentelyvalona kotona, muttei se ole sama asia kuin aito aurinkoinen vuodenaika kasveineen ja linnunlauluineen tai edes muutama päivä aurinkoa näin keskellä talvella, eikä siten tuota läheskään samaa vaikutusta, jotain kyllä. Mutta hyvä jos sä olet noin helppo, mä en - ja ylpeä siitä. ;)

Minua säälittää ainoastaan kaikki sellaiset, jotka omasta mielestään tietävät paremmin kaikkien toistenkin puolesta ja jotka yrittää käännyttää muita mihinkään. Heti menee räpylät korville, lalalalala.

Vierailija
19/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirkasvalolampustakaan ole täysin pelastajaksi, vähän se aamulla lohduttaa, mutta muuten tämä on ihan hirveää. Jos saisi vaan lojua glögimukin ja herkkujen kanssa sohvannurkassa niin olisi varmaan ihan ok, mutta koko arkiruljanssin pyörittäminen takkuaa pahasti. Lumi auttaisi sekä valon puolesta että siihen järkyttävään kurashowhun mikä on vastassa joka iltapäivä lapsia päiväkodista hakiessa.

Vierailija
20/24 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sellainen, ja on se ihan ok etenkin työskentelyvalona kotona, muttei se ole sama asia kuin aito aurinkoinen vuodenaika kasveineen ja linnunlauluineen tai edes muutama päivä aurinkoa näin keskellä talvella, eikä siten tuota läheskään samaa vaikutusta, jotain kyllä. Mutta hyvä jos sä olet noin helppo, mä en - ja ylpeä siitä. ;)

Minua säälittää ainoastaan kaikki sellaiset, jotka omasta mielestään tietävät paremmin kaikkien toistenkin puolesta ja jotka yrittää käännyttää muita mihinkään. Heti menee räpylät korville, lalalalala.

Kuten ehkä huomasit, niin kirjoitin siihen, että voisi edes KOKEILLA. Se ei ole mitään käännyttämistä. Pienelle osalle se ei edes sovi, mm. migreenin takia, joten siitä ei ole kaikille apua.

Mutta sun ei kannata edes kokeilla, koska olet selvästikin jo päättänyt haluta kärsiä ja valittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi