Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löytyisköhän vauvanruoan pakastamiseen kepulikonsteja..

Vierailija
07.12.2015 |

Ei millään nappais mikää episodi jääpalamuottien ja pakastinpussien kaa, kun aattelin tehä isomman satsin eri ruokia ja niitä olisi myös kiva sekoittaa keskenään, eli pienemmät annoskoot olisi hyvä. Onko joku kokeillu esim. survoo jääpalapusseihin ruokia? T. Yh, eli turha ehdottaa että tee tyylii kerran päivässä, tarvitsen tähän vauvalle hoitajaa siksi aikaa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä, kuinka tiukkaa sulla on rahasta, mutta jos ei ole tiukkaa, niin suosittelen lämpimästi vaan purkkiruokia. Itse olen tällä hetkellä hyvätuloinen tosi kiireinen kolmen lapsen työsääkäyvä äiti, ja oon niin sitä mieltä, että olis kannattanu esim laittaa valokuvat albumeihin, eikä sörssätä vauvansoseiden kanssa silloin kun oli ekalla äitiyslomalla. Mutta jos purkit ei oo vaihtoehto, niin sitten tee ruokalaji kerrallaan ja pakastat annos kerrallaan, unohda jääpalat

: )

Vierailija
22/42 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas "kyllä minäkin niin myytkin samalla tavalla"-äidit vauhdissa. Ei se vain ole helppoa mitään tehdä jos ei ole vauvalle sitä toista syliä kun äidin syliin ei pääse. Jotkut vauvat ei vain viihdy itsekseen. Ekalle minäkin sain tehtyä itse ruokaa, toiselle ei vaikka olikin mies kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä, kuinka tiukkaa sulla on rahasta, mutta jos ei ole tiukkaa, niin suosittelen lämpimästi vaan purkkiruokia. Itse olen tällä hetkellä hyvätuloinen tosi kiireinen kolmen lapsen työsääkäyvä äiti, ja oon niin sitä mieltä, että olis kannattanu esim laittaa valokuvat albumeihin, eikä sörssätä vauvansoseiden kanssa silloin kun oli ekalla äitiyslomalla. Mutta jos purkit ei oo vaihtoehto, niin sitten tee ruokalaji kerrallaan ja pakastat annos kerrallaan, unohda jääpalat

Olen ollut purkeilla tähän mennessä ja luomulla koittanu saada syyllisyyttä pienemmäks.

Ja muille tiedoks että erittäin risaisien öiden takia nukutaan 9-11 jonka jälkeen käydään ulkona johonka kaikkineen valmistautumiseen päivineen menee yleensä se 5 tuntia jolloin kotona olemme klo 16.00 jolloin annan välipalan, sen jälkeen siivoon ja pyykkään ja tiskaan jos vauva sallii (yleensä ei) sen pari tuntia ennen kun annan päivällisen johonka menee puol tuntii (ja syön itse ruoat aina 5min) jolloin kello on puoli kahdeksan.

Sitten rauhoitetaan ilta ja kyllä! Olen kokeillut tossa illansuussa tehdä ruokaa ja vauvan nukkuminen on siirtynyt kerran jos toisen myöhempään ajankohtaan kun siihen 9. Vauvan päiväunilla on turha tehdä mitään koska herää pienimpääkin meluun sisällä.

Vierailija
24/42 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli todella itkuinen vauva, enkä tosiaankaan pystynyt sen kanssa tekemään ruokia. Eikä olis tullut mieleenkään tehdä niitä joka päivä. Mä tein just sillai, että todella iso määrä kerralla tyyliin kolmessa eri kattilassa. Siinä tuli kerralla sitten kolmea erilaista sosetta. Pakastin ne niin, että osan laitoin juurikin piltti-purkkeihin, koska se todellakin helpotti lähtemisiä, kun oli kätsy ottaa se purkki jäisenä mukaan. Osan laitoin pakasterasioihin niin, että siinä oli pari ateriaa/rasia. Kyllähän se pakastimesta otettu sose säilyy jääkaapissa pari päivää.

25/42 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta valmiita pakastevihanneksia ja tarjoa niitä, kaupalliset palastevihannekset jädytetään nopeasti -60 asteeseen, jolloin ravintoaineet säilybät paremmin kuin jos itse pakastat.

lihaa otat erilleen omista ruoistasi, voit kwittää ja pakastaa tai säilytät lihaa/kalaa/kanaa jääkaapissa sen pari päivää ja pakkasesta esim perunaa ja parsakaalia sen verran kun vauva kertalla syö. Mikroon tai kattilaan lihan kaa ja muutamassa minuutissa kypsää.

Sormiruokia kannattaa myös harrastaa niin saat kitisevän vauvan hiljaiseksi. Pakkasesta(kaupan pakasteista) siis vaikka sitä parsakalia tai kukkakaalia, perunaa tai porkkanaa, keität ja annat vauvalle sellaisenaan maisteltavaksi.

Vierailija
26/42 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut purkeilla tähän mennessä ja luomulla koittanu saada syyllisyyttä pienemmäks.

Ja muille tiedoks että erittäin risaisien öiden takia nukutaan 9-11 jonka jälkeen käydään ulkona johonka kaikkineen valmistautumiseen päivineen menee yleensä se 5 tuntia jolloin kotona olemme klo 16.00 jolloin annan välipalan, sen jälkeen siivoon ja pyykkään ja tiskaan jos vauva sallii (yleensä ei) sen pari tuntia ennen kun annan päivällisen johonka menee puol tuntii (ja syön itse ruoat aina 5min) jolloin kello on puoli kahdeksan.

Sitten rauhoitetaan ilta ja kyllä! Olen kokeillut tossa illansuussa tehdä ruokaa ja vauvan nukkuminen on siirtynyt kerran jos toisen myöhempään ajankohtaan kun siihen 9. Vauvan päiväunilla on turha tehdä mitään koska herää pienimpääkin meluun sisällä.

Älä anna vauvan määrätä. Siivoat, tiskaat ja teet ruokaa, vauva siinä vieressä vaikka syöttötuolissa seuraamassa askareita.

Vierailija
27/42 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lusikkallisiä läjiä leivinpaperille uunipellille tai leikkuulaudalle > pakasta. Kun ovat jäätyneet, niin pusseihin/rasiaan? Vie vähemmän tilaa, eikä maistu pakkaselta.

Itse tein noin, miksei sitten jääpalamuotteihin, pusseihin tms. samahan se. 

Silikoniset vuuat varmasti hieno helpotus.

Vierailija
28/42 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas "kyllä minäkin niin myytkin samalla tavalla"-äidit vauhdissa. Ei se vain ole helppoa mitään tehdä jos ei ole vauvalle sitä toista syliä kun äidin syliin ei pääse. Jotkut vauvat ei vain viihdy itsekseen. Ekalle minäkin sain tehtyä itse ruokaa, toiselle ei vaikka olikin mies kotona.

kantoreppu, kantoliina.. Vaikka itkuinen lapsi olikin, niin ei se tarkoittanut sitä, että lamaantuneena sitten vaan syliteltiin päivä.

Sehän on itsestä kiinni, mitä halua, mitä viittii.. En mäkään välillä viittinyt, käytin sitten aikani ihan johonkin muuhun. Saahan purkkeja kaupasta.

Vierailija
29/42 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumatsuikero, kepulikonstien tilalle kepulikonsteja. Ei ole enää muuta jäljellä kuin joku muu tekee ne soseet.

Ei se pentu siihen kitinään kuole. Senkun otat vierelle, ja juttelet rauhallisella äänellä. Ja annat kitistä.

Vierailija
30/42 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä anna vauvan määrätä. Siivoat, tiskaat ja teet ruokaa, vauva siinä vieressä vaikka syöttötuolissa seuraamassa askareita.

Vauvoja sinusta siis pitää huudattaa ja opettaa että heidän tarpeet eivät ole tärkeitä?

Vierailija
31/42 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

rechals kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kantoreppu, kantoliina.. Vaikka itkuinen lapsi olikin, niin ei se tarkoittanut sitä, että lamaantuneena sitten vaan syliteltiin päivä.

Sehän on itsestä kiinni, mitä halua, mitä viittii.. En mäkään välillä viittinyt, käytin sitten aikani ihan johonkin muuhun. Saahan purkkeja kaupasta.

Kantoliinasta on paljon iloa, mutta kun tekee ruokaa se ei oikein toimi.

Vierailija
32/42 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin tekemään allergiselle lapselle kaikki ruuat itse joten muutamia helpotuksia keksin. Lähes mitä tahansa kasviksia saa käteviksi käyttöannoksiksi niin että keittää vaikka neljään osaan pilkottuja bataatteja ja antaa jäähtyä. Joskus kuorin etukäteen mutta kypsinäkin kuoret lähtee näppärästi. Sitten annoin vähän jäähtyä ja pudottelin ne isot palat pakastepusseihin, litistin tosi litteäksi levyksi pakastepussin läpi (katsoin ettei pussin rutut jääneet massan sisään) ja jäähtyneenä pakkaseen. Siitä on helppo kolauttaa aina pala irti ateriaa varten. Erilaisia soseita oli tällaisina levyinä yksi pakastimen lokero täynnä, siitä aina vaan valikoin minkä ruuan milloinkin.

Lihaa paistoin myös isoina erinä ja hienonsin sauvasekoittimella. Syntyneen murun pakastin myös pusseissa tai rasioissa ilmavasti niin että pakastettunakin sitä sai rasiasta irti pari lusikallista aina lusikalla kaapaisemalla. 

Vierailija
33/42 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No keität hyvää lihaa, joukkoon vihanneksia jne. Soseutat. Pakastat jääpalamuoteissa. Tarjoilet vauvalle. Aika helppoa.

Vierailija
34/42 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvoja sinusta siis pitää huudattaa ja opettaa että heidän tarpeet eivät ole tärkeitä?

Ei tietenkään pidä huudattaa, mutta tämä ap:n vauva syö jo ruokia, myös lihaa, eli olettaisin että on ehkä noin 6kk. Ei siis enää avuton pieni vastasyntynyt, vaan isompi vauva. Sellaisen voi aivan hyvin laittaa sitteriin tai syöttötuoliin seuraamaan äidin puuhastelua. Pienestä kitinästä ei taatusti mene rikki! Vauvasoseiden tekeminen ei nyt kestä hirveän kauan. Kuorit pari porkkanaa, heität veteen kiehumaan ja taas pystyt ottamaan vauvan syliin. Keitetyt vihannekset voivat odottaa hetken sopeuttamista (johon ei montaa sekuntia mene) ja tarvittaessa senkin soseen voi laittaa jääkaappiin odottamaan pussitusta ja pakastusta. Kerro mulle, missä välissä tämä vaatii lapsen huudatusta???

Vierailija
35/42 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun täytyy nyt ihan ekaksi päättää, haluatko edes tehdä ruokaa itse? Sulle kun ei nyt hyvistä vinkeistä kelpaa mikään, niin ehkä on parempi, ettet tee sitä ruokaa? Mitä syöt itse? Eikö siinä samalla voi tehdä vauvalle/ ottaa sivuun ruokaa ennen maustamista jne.?

En väheksy yhtään sitä, etteikö yh:lla olisi rankempaa ja vähemmän aikaa. Mutta myös parisuhteessa elävät kotiäidit joutuvat hanskaamaan näitä juttuja ihan yksin. Minulla on hyvin osallistuva mies, joka tekee paljon työeeissuja. Ole siis jatkuvasti viikon tai kaksikin yksin kolmen lapsen kanssa. Moni asia on tällöin vaikeampi, esim. kaupassakäynti jne. Myös ruoanlaitto on haastavaa kitisevän vauvan kanssa, tätä en kiellä. Mutta soseiden teko on helpoimmasta päästä ja oikeasti aika vaivatonta. Ap:n ongelmaa pakastaminen vaikeudesta en ymmärrä ollenkaan. Luulis, että kaupassakäynti ja kuoriminen vaikeampaa! Kysyt vinkkejä pakastamiseen, mutta sulla ei ole aikaa pakastus"show"hun?? Ihan itsekseenhän ne soseet siellä pakastuu... Tekisit nyt vaan pienempiä satseja kerrallaan, niin ei mene niin ylivoimaisen vaikeaksi!

Vierailija
36/42 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei taida tietää mitä kepulikonsti tarkoittaa ... Kun äidin äidinkieli on avauksen tasoa, niin ymmärtääköhän kukaan enää 20 vuoden kuluttua hänen lapsensa puhetta tai kirjoitusta. 

En oikein avauksesta saanut selville ongelmaa ja sen laajuutta, eikä varsinkaan kepulikonsteja ole neuvoa, mutta varmaan ketjussa on tullut vinkkejä. :)

Vierailija
37/42 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ymmärrän APta. Itse olin aika pahasti masentunut synnytyksen jälkeen ja pienetkin asiat tuntui hankalilta. Tarvitsin aina jonkun vahtimaan vauvaa siksi ajaksi kun valmistin soseita. Tuntui, et pää hajoo siihen vauvan itkuun eikä mikään onnistu.

Minusta tuo leivinpaperin päällä pienissä könteissä pakastaminen kuulostaa hyvältä idealta. Itse pyörittelin keitetyt ja soseutetut lihat sopivan kokoisiksi palloiksi ja pakastin.

Meillä onneksi vauva viihtyy aika hyvin syöttötuolissa kun kokkaan. Jos tyyppi kitisee annan sille vispilöitä, pullasuteja ym. tutkittavaksi tai puolukoita, mustikoita, leivänkanikoita mussutettavaksi.

Vierailija
38/42 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään pidä huudattaa, mutta tämä ap:n vauva syö jo ruokia, myös lihaa, eli olettaisin että on ehkä noin 6kk. Ei siis enää avuton pieni vastasyntynyt, vaan isompi vauva. Sellaisen voi aivan hyvin laittaa sitteriin tai syöttötuoliin seuraamaan äidin puuhastelua. Pienestä kitinästä ei taatusti mene rikki! Vauvasoseiden tekeminen ei nyt kestä hirveän kauan. Kuorit pari porkkanaa, heität veteen kiehumaan ja taas pystyt ottamaan vauvan syliin. Keitetyt vihannekset voivat odottaa hetken sopeuttamista (johon ei montaa sekuntia mene) ja tarvittaessa senkin soseen voi laittaa jääkaappiin odottamaan pussitusta ja pakastusta. Kerro mulle, missä välissä tämä vaatii lapsen huudatusta???

Parista porkkanasta nyt ei tule paljon ruokaa. Kaikki vauvat, edes 6kk ikäiset, eivät vain kitise vähän, vaan rääkyy. Silloon jopa se 2min mitä vauva rääkyy tuntuu pitkältä ajalta, on vaikeaa keskittyä ja kaikki kestää lopulta paljon kauemmin. Kaikki vauvat eivät myöskään nulu pitkiä unia tytyväisinä nin että äiti saa tehdä mitä haluaa.

Vierailija
39/42 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätätilassa vaikka kertakäyttömukeihin, vie tietysti tilaa.

Vierailija
40/42 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai vaivasi nukkuu? Kuorit kasvikset ja pilkot ja laitat kiehumaan eri kattiloihin päikkärien aikana. Kun ovat kypsiä, niin soseutat ne. Annat jäähtyä kunnes vauva menee illalla nukkumaan. Pussitat minigrip-pusseihin tai jääpalamuotteihinkin voi laittaa. Seuraavilla päikkäreillä napsuttelet jääpalat isompaan säilytysrasiaan. Sieltä sitten lämmittelet.

Nythän se on vielä helppoa kun yhdellä ruoanvalmistuskerralla voit tehdä pitkäksi aikaa ruokaa! Itellä 10 v 8 v ja taapero 2 v. Ruokaa tehdään kuorimalla 2 kg perunoita ja paistamalla 1 kg jauhelihaa. Tästä syödään kaksi kertaa = yhden päivän ateriat. En todella voi pyytää lastenvahtia, enkä voinut kun nuorin on ollut vauva tai taapero, kun päivittäin teen ruokaa viidelle. Nyt vain opettelet organisoimaan asiat! Meillä on ollut pahimmillaan kolme eri allergiaruokavaliota ja olen 10 vuotta tehnyt ruoat ja leiponut lasten kanssa!