Kaula hiton turvoksissa ja imusolmuke kaulasta ei lähde 3 kk ollut

Vierailija

Inhottaa kun sen tuntee sekä näkee kun kaula on turvoksissa ja välillä se ahdistaa hieman henkeäkin.
En osaa sanoa onko kilpirauhanen turvoksissa mutta toisella puolella kaulaa on imusolmuke ollut jo pitkään joka on kasvanut. On korkeudeltaan reilun sentin ehkä kaksi ja leveydeltään muutaman. Ei ole kipeä.
Lääkäri ei juuri välittänyt ja tuntui vähättelevän kaikkea mistä olin huolissani.
Laittoi laajaan verikokeeseen.
Mistä kaulan kammottava turvotus voi johtua? Ruman näköistä se ainakin on.
Minulla on vajaatoiminta kai? Mutta lääkkeet eivät auttanut. Kokeilen uudestaan jos verikokeet ovat taas huonontuneet kilpirauhaselta osin.

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

Jos yli kuukauden pysyy suurentunut imusolmuke, pitäisi tehdä kaulan ultraäänitutkimus. Ja mahdollisesti siinä yhteydessä ottaa ohutneulabiopsia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos yli kuukauden pysyy suurentunut imusolmuke, pitäisi tehdä kaulan ultraäänitutkimus. Ja mahdollisesti siinä yhteydessä ottaa ohutneulabiopsia.

Sanoi, että oli vähän siinä rajoilla kannattaako tutkia kummemmin kun on kuulemma kuitenkin ihan normaalia, että imusolmukkeet turpoilee. Oli nuori naislääkäri ja oli enemmän ihmeissäni turvoksissa olevasta kaulasta.
Sanoi, jos verikokeissa ei näy mitään ihmeellistä niin ei tutkita enempää. Katotaan siis sitten jos alan laihtumaan tms. Tai jos patti vielä kasvaa.
Ap

Vierailija

Kaulan turvotus voi johtua monesta syystä. Jos sulla on ollu pitkään kaulalla imusolmukkeet joka vaan kasvaa ja on jo useita senttejä kooltaan niin kyllä se pitää ultralla tarkistaa. Verikokeet ei välttämättä kerro imusolmukesuurentuman syytä. Kaulaa voi suurentaa myös jos kilpirauhanen suurenee. Joka tapauksessa kyllä kaulan ja kilpirauhasen sekä imusolmukkeiden ultraääni ois hyvä tehdä lymfooma, etäpesäkkeitä, kilpirauhaskasvaimen yms poissulkuun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sanoi, että oli vähän siinä rajoilla kannattaako tutkia kummemmin kun on kuulemma kuitenkin ihan normaalia, että imusolmukkeet turpoilee. Oli nuori naislääkäri ja oli enemmän ihmeissäni turvoksissa olevasta kaulasta.
Sanoi, jos verikokeissa ei näy mitään ihmeellistä niin ei tutkita enempää. Katotaan siis sitten jos alan laihtumaan tms. Tai jos patti vielä kasvaa.
Ap

Kyllä kuuluu ultrata ja ottaa ohutneulanäyte, kun kuitenkin kuukausia ollut. Joskus imusolmukkeet arpeutuu, ja jää pysyvästi tuntumaan. Mutta tutkia pitää.

tk-lääkäri 20 v kokemuksella

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä kuuluu ultrata ja ottaa ohutneulanäyte, kun kuitenkin kuukausia ollut. Joskus imusolmukkeet arpeutuu, ja jää pysyvästi tuntumaan. Mutta tutkia pitää.

tk-lääkäri 20 v kokemuksella

Okei. Taidan varata toiselle lääkärille ajan. Voi olla, että oireideni vähättely johtui nuoresta iästäni. Olen vasta 20v.
Imusolmukkeeseen tuntui kasvavan aivan kiinni pienempi imusolmuke ja tämä ensimmäinen tuntuu kasvavan korkeudeltaan enemmän. En kyllä tiedä onko tuo toinen imusolmuke se ensimmäinen joka on vain levinnyt vai onko siihen tosiaan kasvanut toinen.
Tuli kuitenkin ehkä hieman tyhmä olo lääkärissä käytyäni.
Ap

Vierailija

Mononukleoosi, nielutulehdus, kilpirauhashäiriö? Todellakin pitää tutkia tarkemmin! Joskushan imusolmukkeet voi turvota vaikkapa jostain kroonisesta tulehduksesta elimistössä. Ja minua on vähähtelty muuten täysin samojen oireiden takia, naurettiin vastaanotolta ulos kun valitin turvonneita kaulan imusolmukkeita. Oli sitten kuitenkin krooninen tulehdussairaus taustalla.

Vierailija

Katsoin eilen oma kannasta lääkärin kirjoittaman selosteen käynniltä. Oli kirjoittanut vähän puuta heinää. Vääristänyt omia kertomuksiani ja kirjoittanut asioita joita ei edes kokeillut.
Tuli vähän ärsyyntynyt olo.
Verikokeet joita nyt olen saanu niin kaikki ok. Valkosolut kai hieman koholla.
Tutkimustulokset
B -Leuk 8.5
B -Hb 152
B -Trom 323
P -ALAT 21
P -CRP 1.0
--

Kilpirauhasarvoja en ole vielä saanut ja muita ei vissiin tule sen jälkeen.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
montako senttiä se imusolmuke on?

Muutaman sentin. Pienempi patti on aivan kiinni toisessa tai en ole aivan varma onko se yhtä ja samaa pattia mutta kahta sormea kun pyörittää samalla alueella niin tuntuu isompi kohoama ja pienempi.
Ap

Vierailija

Samoilla oireilla mulla todettiin monen toimimattoman antibioottikuurin jälkeen sarkoidoosi, joka oli iskenyt keuhkoihin ja imusolmukkeisiin. Tosin mulla CRP oli kolminumeroinen, sinun CRPsi on täysin normaali, mutta jos sairaus on tuore, CRP voi olla normaalikin. Kumma kun lääkäri ei otattanut LZM- ja ACE-arvoja, mulle keuhkolääkäri sanoi, että ne pitäisi ottaa aina, jos imusolmukkeet on olleet pidempään turvonneet, sarkoidoosin poissulkemiseksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
mee ultraan, mulla oli kilpirauhasakarsinooma noilla oireilla.

Miten voin mennä ultraan kun lääkäri ei ollut sitä mieltä, että sinne pitäisi mennä ja kun sinne sen lähetteen tarvitsee ja ottaa päähän jos soitan toiselle lääkärille ja sanoo samaa paskaa kun ekakin. Tosin voihan sitä yrittää..
Ap

Laitan kohta sen käynnin jälkeisen selosteen tänne joka vähän rupesi v*tuttamaan sen luettuani. :(

Vierailija

Erytrosyytit B -Eryt 5.1
Hemoglobiini B -Hb 152
Erytrosyytit B -HKR 0.44
Lasko B -La 3
Leukosyytit B -Leuk 8.5*
Trombosyytit B -Trom 323
Täydellinen verenkuva B -TVK Tehty
Hemoglobiini,keskimassa E -MCH 30
Erytrosyytit,keskitilavuus E -MCV 87
Alaniiniaminotransferaasi P -ALAT 21
C-reaktiivinen proteiini P -CRP 1.0

Siinä kopioituna kaikki vereen liittyvät. Ei siis missään mitään ihmeellistä kuin hieman tosiaan nuo valkosolut.

Ap

Vierailija

Minullakin ollut toisella puolella kaulaa suurentunut imusolmuke, tulee aina flunssan aikaan ja saattaa olla pitkäänkin. Alkujaan huomasin sen sattumalta ja oli kaulalla reilu vuoden, ei hävinnyt mutta ei kasvanutkaan. Olen käynyt sen tutkituttamassa useasti mutta siinä ei ole mitään erikoista, se vaan on sellainen. Nykyään ei kuitenkaan pysyvästi ole esillä, mutta sairastelun jälkeen kuitenkin kuukausia. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat