Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähän allergisoiva koirarotu!

Vierailija

Onko muita vähän allergisoivia koirarotuja kuin villakoirat? Haussa olisi rotu, joka sopisi astmaatikollekin. Aikaisemmin ollut toyvillakoiria kaksi, kummastakaan ei ole tullut oireita. Koira voisi olla vähän isokokoisempi.

Vinkkejä? :-)

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Mä oon kuullut, että vesikoirat allergisoisi vähemmän. Aiotaan itse kokeilla sitä, kunhan lapset vähän isompia :)

Vierailija

Valkoinen Länsiylämaanterrieri. Muutama ystäväni on allerginen ja kyseinen rotu ei ole aiheuttanut mitään oireita. 

Vierailija

Minulla on astma ja eläinpölyallergia mutta olen omistanut noutajan, paimenen ja staffin. Jokainen koira on yksilö allergeeniensa suhteen ja jokaiseen piti siedättyä, noin 1-2kk kesti oireilu ja sitten helpotti. Oman kokemuksen mukaan rodulla ei juuri ole väliä, piikkiturkkista en suosittelisi koska yhä 4v jälkeenkin saan staffistani iho-oireita sen piikkikarvan vuoksi. :D Iho oireet on oireista vaarattomimpia joten en murehdi asian takia.

Joku villakoira/bichon voisi olla varmin valinta jos haluaa minimaalisilla oireilla selvitä.

Vierailija

En tiedä muistanko oikein, mutta muistaakseni mastiffi on vähän allergisoiva. On tosin sieltä järeämmästä päästä.

Vierailija

Ohis, mutta ottakaa hoitoon harkitsemanne rodun edustaja, että näette allergisoiko. Toki rodun sisällä yksilöissäkin on eroja. Älkää ottako pentua ja laittako sitten kiretoon, kun ei sopinutkaan teille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on astma ja eläinpölyallergia mutta olen omistanut noutajan, paimenen ja staffin. Jokainen koira on yksilö allergeeniensa suhteen ja jokaiseen piti siedättyä, noin 1-2kk kesti oireilu ja sitten helpotti. Oman kokemuksen mukaan rodulla ei juuri ole väliä, piikkiturkkista en suosittelisi koska yhä 4v jälkeenkin saan staffistani iho-oireita sen piikkikarvan vuoksi. :D Iho oireet on oireista vaarattomimpia joten en murehdi asian takia.

Joku villakoira/bichon voisi olla varmin valinta jos haluaa minimaalisilla oireilla selvitä.

Mulle muuten tulee kamala allergia juurikin piikkikarvaisista roduista (bokserit, staffit, pinserit jne). Eikös se allergisoiva juttu ole kuitenkin se hilse? Vai onko se hilse sitten niin erilaista piikkikarvaisilla roduilla? 

Vierailija

ap: Siedätys ei taida meidän tapauksessa onnistua kun astma pahentunut iän myötä. Ennen spanieli sopinut, mutta myöhemmin ei enää rodut, joista irronnut karvaa ym.

Vierailija

Naapurilla on bichon frise (piti googlettaa ensin, kun en tiennyt mikä rotu oli, mutta kuva kävi tähän) ja se ei kuulemma allergisoi. Minä olen sitä koiraa silittänyt, enkä ole saanut oireita, joistakin koirista olen saanut jo pelkästä silittämisestä, sillä allergiani on aika voimakas. Mutta mistään rodusta ei voi mennä takeeseen, täysin allergia-vapaata tuskin on. Myös joku musta "leijonanharjarotu" oli sellainen, mitä kerran silitin ilman oireita. Tätä jälkimmäistä en löytänyt googlella, mutta muistelen että nimessä ja ulkonäössä oli jotain leijonamaista, sen muistan, että musta oli, pentu. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä oon kuullut, että vesikoirat allergisoisi vähemmän. Aiotaan itse kokeilla sitä, kunhan lapset vähän isompia :)

Millä tavalla tämä kokeilu tapahtuu?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mulle muuten tulee kamala allergia juurikin piikkikarvaisista roduista (bokserit, staffit, pinserit jne). Eikös se allergisoiva juttu ole kuitenkin se hilse? Vai onko se hilse sitten niin erilaista piikkikarvaisilla roduilla? 

Joo hilse ja kuivunut sylkihän sitä allergisoivaa pölyä pääasiassa on. Noilla piikkiturkkisilla usein puuttuu aluskarva joten kaikki hilseet pääsee pölisemään ilmaan eikä jää jumiin turkkiin, ainakin maalaisjärjellä pääteltynä.

Tuo piikkiturkki sen verran tökkii ihoa että varmaan pienenpieniä reikiä/naarmuja muodostuu ja sitten tulee ärhäkkä reaktio. Itselleni nousee kunnon nokkosrokko joka laskee noin 30 minuutissa. Pari kertaa löytynyt karva jalanpohjaan tunkeutuneena, terävät kyllä on karvat. :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Joo hilse ja kuivunut sylkihän sitä allergisoivaa pölyä pääasiassa on. Noilla piikkiturkkisilla usein puuttuu aluskarva joten kaikki hilseet pääsee pölisemään ilmaan eikä jää jumiin turkkiin, ainakin maalaisjärjellä pääteltynä.

Tuo piikkiturkki sen verran tökkii ihoa että varmaan pienenpieniä reikiä/naarmuja muodostuu ja sitten tulee ärhäkkä reaktio. Itselleni nousee kunnon nokkosrokko joka laskee noin 30 minuutissa. Pari kertaa löytynyt karva jalanpohjaan tunkeutuneena, terävät kyllä on karvat. :D

Ihan samanlainen reaktio tulee mulle. Kamala nokkosrokko niihin kohtiin mihin koira koskee, eli pääasiassa ranteisiin. Jos riehun koiran kanssa ihan kunnolla niin sitten tulee nuha ja aivastelukin mukaan. Allergialääke vaan napaan ja koiria paijailemaan :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat