APUA Voiko olla skitsofreniaa?

apuamikäon

Moikka! Olen parikymppinen nuori nainen ja elämässäni on tällä hetkellä aika paljon stressiä (koulu, uusi asunto, uusi työ, joulu lähestyy...). Olen kärsinyt pienen ikäni pakko-oireista ja jännittyneisyydestä. Pakko-oireina on ollut tarkistelua ja myös inhottavia pakko-ajatuksia ja sairauden pelkoa.

Nyt ahdistuneisuuteni on aivan uusissa mittasuhteissa (ollut viimeiset 2 viikkoa.) Lähes koko ajan on "epämääräinen olo" ja pelkään välillä sekoavani tai jotakin. Olen pelännyt kauan, että sairastun skitsofreniaan ja nyt olen todella huolissani. Olen viimeisten muuteman päivän aikana ollut hyvin ahdistunut ilman selvää syytä, välillä hieman helpottaen. Lisäksi tuntuu, että on vaikea muistaa esim. tietyn esineen nimeä tai edellisten päivien tapahtumia tarkkaan. Lisäksi mieleni kehittelee pienistä jutuista valtavia, esim. äsken joku käveli pihalla taskulampun kanssa ja vedin johtopäätöksen, että kyseessä on minua stalkkaava henkilö. :D Logiikan huippu.. Tälläisiä ajatuksia on siis turhan usein ja ne ovat melko voimakkaita. Lisäksi juuri äsken käänsin päätäni ja "näin" vilauksen harmaasta hahmosta mutta eipä siinä nyt ole mitään. EN KESTÄ kun pelottaa niin kovin paljon. Olenko sairastumassa skitsofreniaan vai mikä ihme minulla on?

Jos paikalla on sh. tai lääkäreitä, olkaa kilttejä ja vastatkaa. <3 Minulla on hoitosuhde käynnissä ja menen tällä viikolla kyllä muutenkin vastaanotolle. :)

Kommentit (15)

Vierailija

Skitsofreenikko on usein sairaudentunnoton, eli ei edes tajua minkään olevan vikana pään sisällä. Mielestäni kuulostaa siltä, että kehittelet kauhukuvia skitsofreniasta ahdistuksesi vuoksi. Jos asia huolestuttaa, kannattaa kuitenkin puhua jollekkin.

Vierailija

Ei voi olla. Ihan tavallista ahdistusta tuo on. Yritä rauhoittuu ja rentoutua, kato vaikka jotain hömppäkomediaa tai mikä nyt vaan sulla toimii keventämään oloa.

Vierailija

Kaikki psykoosit eivät uusiudu koskaan. Elämäntavat ja mahd. lääkitys kunnossa, niin vaikka sairastuisit, niin elämä jatkuu. Mutta puhu ammattilaisen kanssa ja relaa minkä vaan voit. Stressi ei tee sinulle hyvää. Ja vaikka olisit harhainen se ei tarkoita käytännössä mitään varmaa pitkällä tähtäimellä. Lähde: Vuosi, pari takaperin sain viestejä alieneilta ja nykyään masennusta, mut muuten ok.

Vierailija

Stressiltä/ahdistuneisuudelta vaikuttaa.

Hoitona tosiaan lenkki/hömppäleffa/suklaata/kavereita, mitä ikinä keksitkin, millä saat stressitasoja laskettua.

aloittaja

Vierailija kirjoitti:
Kannattiko vetää taas koko viikonloppu viinaa?

En käytä alkoholia lainkaan. :) Muille kiitos asiallisista vastauksista. Yritän nyt vaan rentoutua ja kyselen keskiviikkona sitten vielä sh:lta. :) Kiitos <3

Vierailija

Kaamos voi stressin ohella työntää sen kynnyksen yli, joka erottaa normaalin mielentilan epänormaalista. Itselläni kaamos, stressi ja PMS muodostavat selkeän riskiyhdistelmän; olen kerran mennyt rajan yli ja alkanut ajatella hassuja... Tila meni parissa viikossa ohi itsellään (ilman lääkkeitä) eikä ole enää tullut takaisin, koska osaan varoa noita altistavia tekijöitä ja heti katkaista hassujen ajatusten kasaantumisen. Minullakin oli kuvitelma, että joku stalkkaa minua. Ehkä joku stalkkasikin, mutta minulla ei silti ollut riittäviä ja loogisia perusteita epäillä sellaista :D

Hyvä että osaat tarkkailla itseäsi ja olet havainnut epänormaalin ajatuksenjuoksun. Mielellään käy juttelemassa neuvontapsykologin tms. kanssa, niin saat lisää etäännytettyä itseäsi ahdistuneesta mielensisällöstäsi. On olemassa myös puhelinnumeroita ja nettilomakkeita, jotka toimivat auttavien puhelimien tapaan. Sinne voinee ottaa yhteyttä, vaikkei olisikaan hätätlannetta. Myös tällainen netissä asian purkaminen on hyvä keino; nettipalstojakin löytyy ihan kivasti.

Vierailija

Ei ole kuvauksesi perusteella psykoosi saati skitsofrenia. Liittynee tuohon sairauden pelkoosi, joka aiheuttaa ahdistusta. Stressi voimistaa oireitasi.

Psyk.sh.

Vierailija

Epätodellisuuden tunne on dissosiaatio oire, ei siis skitsofreniaa. Se on kuten kerrottu sellainen sairaus että "hullu" ei itse tajua olevansa hullu. Pakko-ajatuksilta nuo kuullostaa. Älähän murehdi, apua on varmasti saatavilla!

122

Kyllä sä diagnoosin saat jos menet lääkärille puhumaan hassuista ajatuksistasi. Kehoittaisin pitämään pään kiinni ja keksimään muuta ajateltavaa.

Vierailija

Ahdistusta ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Aattele jos sull olisi jalka poikki. Istuisitko vaan kotona ja kärsisit yksiksesi? Juttele vaikka terkkarissa noista. Ei oo iso asia, mutta haittaa sun elämää jos et tee mitään.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat