Mahdollisuus opintovapaaseen, mitä opiskella AVOIMESSA yliopistossa???
Eli keissi on semmoinen, että mulla on nyt mahdollisuus jäädä opintovapaalle keväällä noin vuodeksi.
Opinnot tekisin avoimessa yliopistossa, eli jokin perusopintokokonaisuus ja aineopinnot. Tai ottaisinko perusopinnot kahdesta eri aineesta. Antakaahan hyviä neuvoja päätöksen tueksi =)
olen miettinyt:
kasvatustiedettä
suomen kieltä
puheviestintää
Mitä te suosittelisitte? Mitä valitsisitte?
(en ole innostunut logopediasta.)
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Avoimen opintoihin ei saa opintotukea, ei opiskelijakorttia eikä mitään muitakaan opiskelijaetuja. Aika harvalla on mahdollisuuksia tehdä sitä kokopäivätoimisesti siten, että ei ole töissä ja saa sitä kautta rahaa elämiseensä. Esim. amk-puolella avoimessa opiskelevat seuraavat tosi tarkasti varsinaisten opiskelijoiden opintosuunnitelmaa ja läsnäolopakko koskee heitäkin. Avoimessa opiskelevat ovat siis todellisessa loukussa.
opiskeletko avoimessa?
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko avoimeen myönnetään aikuiskoulutustuki? Koulutusrahasto oli vielä viime vuonna sitä mieltä, että se on vain päätoimiseen opiskeluun, jota avoimen opinnot eivät missään tilanteessa ole (eivät ole tutkintotavoitteisia).
jaa, no täytyy sit opiskella näillä säästöillä :) t.AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimen opintoihin ei saa opintotukea, ei opiskelijakorttia eikä mitään muitakaan opiskelijaetuja. Aika harvalla on mahdollisuuksia tehdä sitä kokopäivätoimisesti siten, että ei ole töissä ja saa sitä kautta rahaa elämiseensä. Esim. amk-puolella avoimessa opiskelevat seuraavat tosi tarkasti varsinaisten opiskelijoiden opintosuunnitelmaa ja läsnäolopakko koskee heitäkin. Avoimessa opiskelevat ovat siis todellisessa loukussa.
opiskeletko avoimessa?
Sivusta: Avoin sopii kyllä tutkinto-opiskelijalle sivuaineiden suorittamiseen, muuten lähinnä harrastuneille tai täydennyskouluttautujille. (itse kirjoilla Turussa)
no niin, sain siis aikuiskoulutustukea avoimen opintoihin, halusin tulla vaan kertomaan että näin on näppylät.
siellähän se sivuilla lukee, että opintokokonaisuuksiin voi saada. hauskaa, kun täällä aina hutkitaan ennen kuin tutkitaan :) kannattais teidänkin opiskella niin ei tule tuollaisia sammakoita suusta niin helposti, kun harkintakyky kasvaa ja ajattelu kehittyy :)
Näin muutamien vuosien yliopistokokemuksella suosittelen sinulle ehdottomasti kauppatieteitä. Perusopintojen kurssit ovat helppoja eivätkä kovin työläitä, sillä opettajat eivät kirjoituta esseitä tai teetä jotain tyhjänpäiväisiä kirjatenttejä kuten humanistisella puolella usein. Luennot+tentti ja se on siinä. Lisäksi kauppatieteen perusopinnoista ja miksei aineopinnostakin on hyötyä ja näyttää hyvältä oikeastaan alalla kuin alalla.
ok, katsonpa mitä on tarjolla. mulla kuitenkin vielä hyvin aikaa tehdä.
Vuodessa et kyllä kykene tekemään mistään aineesta sekä perusopintoja että aineopintoja avoimen puolella ainakaan. Perusopinnoissa osa kursseista on syksyllä ja osa keväällä eli kaikkia vaadittavia kursseja et saa kasaan yhden lukukauden aikana. Aineopintoja suorittaaksesi perusopinnot pitää olla tehtynä. Lisäksi aineopinnoissa on sama homma: osa kursseista on syksyllä ja osa keväällä, ei siis saman lukukauden aikana.
Meidän töistä ei saa jäädä opintovapaalle, jos niistä opinnoista ei ole jotenkin sitten hyötyä myös työssä. Eli mitä sattuu ei saa opiskella edes huvikseen opintovapaalla siis. Töiden ohella saa tieyyt opiskella mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa et kyllä kykene tekemään mistään aineesta sekä perusopintoja että aineopintoja avoimen puolella ainakaan. Perusopinnoissa osa kursseista on syksyllä ja osa keväällä eli kaikkia vaadittavia kursseja et saa kasaan yhden lukukauden aikana. Aineopintoja suorittaaksesi perusopinnot pitää olla tehtynä. Lisäksi aineopinnoissa on sama homma: osa kursseista on syksyllä ja osa keväällä, ei siis saman lukukauden aikana.
Tämä ei pidä paikkaansa. Aineopintoja voi tehdä myös perusopintojen ohella tai ainakin tutkinto-opiskelijana on mahdollista ottaa yksittäinenkin itseä kiinnostava kurssi jonkin aineen aineopinnoista tai jopa syventävistä opinnoista ilman että on välttämättä tehnyt perusopintoja lainkaan.
mä kirjoitti:
Meidän töistä ei saa jäädä opintovapaalle, jos niistä opinnoista ei ole jotenkin sitten hyötyä myös työssä. Eli mitä sattuu ei saa opiskella edes huvikseen opintovapaalla siis. Töiden ohella saa tieyyt opiskella mitä haluaa.
Sama täällä.
olen tehnyt jo aikaisemmin joitakin osioita, joten aikataulu riittää kyllä. opintovapaata voin saada sen pari vuotta, ja tenttimällä pääsee joistakin osioista jne. aion tehdä työn ohella sitten jotain mitä jäisi tuon kahden vuoden jälkeen. sen näkee sitten. etänä kun tekee ei aikatauluilla ole väliä joka kohdassa. voi suorittaa milloin vain.
riippuu myös aiheesta mitä opiskelee, mitä edeltävät opinnot vaativat että pääsee seuraavalle kurssille jne. avoimessa on hyvä just tuo, että voi suorittaa milloin vain eikä tarvii odotella kevään tai syksyn kursseja. ihan heinäkuussakin voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei pidä paikkaansa. Aineopintoja voi tehdä myös perusopintojen ohella tai ainakin tutkinto-opiskelijana on mahdollista ottaa yksittäinenkin itseä kiinnostava kurssi jonkin aineen aineopinnoista tai jopa syventävistä opinnoista ilman että on välttämättä tehnyt perusopintoja lainkaan.
Ainakin Tampereella on avoimessa (esim. sosiaalitieteet) niin, että aineopintoihin hakiessa ensisijalla on ne, joilla on jo perusopinnot suoritettuina.
tai sit jos tekee muutamat perusopinnot sellaisista aineista, jotka on itselle helppoja.
Mitä hyötyä on kaksista perusopinnoista? Avoimen opintoihin voi kyllä saada tukea ainakin siinä tapauksessa, että niiden avulla saa jonkun pätevyyden sellaiseen työtehtävään, jossa on joku lakisääteinen kelpoisuus "korkeakoulututkinto ja 35 ov/60 op tietynalan opintoja". Korkeakoulututkinto voi olla aivan eri alalta, kun kelpoisuus edellyttää kuitenkin ne vaaditut opinnot joko tutkintoon sisältyvinä tai erillisinä, vaikka avoimessa suoritettuina.
voi saada tukea avoimiin jos on ns täydennyskoulutusta omaan työhön. itse olin pari vuotta sitten opintovapaalla. Asuimme ulkomailla ja suoritin psykologian perusopinnot etänä. Koska olen erityisluokanopettaja hyväksyttiin täydennyskoulutuksena, koska on mahdollisuus saada aineenopettajan pätevyys aineopinnoilla. Asuttiin välimerellä ja sain noin 2000€/kk. Siellä se oli todella luksusraha, kun paikalliset sai palkkatyöstä keskimäärin 600-800€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko avoimeen myönnetään aikuiskoulutustuki? Koulutusrahasto oli vielä viime vuonna sitä mieltä, että se on vain päätoimiseen opiskeluun, jota avoimen opinnot eivät missään tilanteessa ole (eivät ole tutkintotavoitteisia).
Myöntämisehto oli ainakin vuosi sitten:
- tutkintoon tähtäävää
- muita opintoja, joiden katsotaan tukevan nykyistä ammattia
Esimerkiksi kaverini ajatteli lukea ranskaa yliopistossa puoli vuotta ja Koulutusrahasto ei nähnyt it-insinöörille tarpeelliseksi ranskanopintoja. Sen sijaan olisi varmaan nähnyt it-alaan tai talouteen liittyvät opinnot. Itse taas samalla alalla työskentelevänä sain tuen viestinnän opintoihin, koska hain tutkinto-opiskelijaksi.
Minä kysyin viime vuoden lopulla koulutusrahastosta kantaa avoimen yliopiston opintoihin, ja sain vastauksen, että jos suorittaa opintokokonaisuuden, esim. Kasvatustieteen perusopinnot, aikuiskoulutustukea voi saada. Ja tiesittehän, että työantaja ei voi estää opintovapaalle jääntiä, vaikka opinpt eivöt liittyisi mitenkään työhön, sitä voi vain kerran siirtää...