Sosionomi vai Toimintaterapeutti?

Vierailija

Pähkäilen näiden kahden AMK-tutkinnon välillä. Onko täällä ketään sosionomeja tai toimintaterapeutteja? Mitä pidätte työstänne? Palkka liikkuu varmaan suht samoissa luokissa, mutta ymmärtääkseni toimintaterapeuteista on huutava pula ja yrittäjänä voi tienata todella hyvinkin?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Toimintaterapeutti näistä ilman muuta. Kelpoisuus terapeuttiopintoihin ja monipuoliset mahdollisuudet työllistyä. Mut hurjan vaikea päästä opiskelemaan. Itse olen sosionimi AMK ja tykkään kyllä työstäni. Monipuolista tämäkin eikä omat taipumukseni ole toimintaterapian puolelle. Mut kiinnostava koulutus!

Vierailija

Olen juuri valmistuva toimintaterapeutti ja olen ollut pitkään päiväkodissa lastenhoitajana, siinä sivussa olen nähnyt (ja sijaistanut) sosionomeja työssään. itse olen siis pohtinut juuri samaa kysymystä! Loppujen lopuksi päädyin toimintaterapiaan, koska kyllästyin päiväkodissa siihen, että erityislapset vaan pyörii siellä muiden jaloissa, eikä haasteisiin yritetä puuttua perusteellisesti ja porukat ei halua muuttaa rutiineitaan, koska yhdellä lapsella on tarpeita.

Toimintaterapeuteista ei ole enää huutava pula kaupungeissa, pikkupaikkakunnilla kylläkin. Mutta iso osa toimintaterapeuteista työllistyy nykyään erilaisiin ohjaajan hommiin, eli ihan samoihin kuin sosionomitkin. Työttömyysaste on siksi edelleen pieni.

Toimintaterapeutit työskentelee 8-16, palkka on suunnilleen sama molemmilla. 

Vierailija

Eli onko sosionomiksi helpompi päästä kuin toimintaterapeutiksi (pk-seudulla)? Itselläni on lukio käytynä, mutta sosiaali ja terveysalalta ei kokemusta, joten pääseeköhän toimintaterapeutiksi helpommin sellaiset keiltä on jo jotain kokemusta alalta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eli onko sosionomiksi helpompi päästä kuin toimintaterapeutiksi (pk-seudulla)? Itselläni on lukio käytynä, mutta sosiaali ja terveysalalta ei kokemusta, joten pääseeköhän toimintaterapeutiksi helpommin sellaiset keiltä on jo jotain kokemusta alalta?

Itse kun hain sosiomiksi laureaan niin hakijoita oli moni satoja ja 23 pääsi sisään, että EI todellakaan ole helppo päästä. Riippuu ihan hakijoiden määrästä ja kun itse hain niin työkokemuksella ei ollut väliä vaan todistuksella mentiin.

Vierailija

Toimintaterapeutin työnkuva lopulta on suppeampi. Pätevyyttä ei ole sosionomin sosiaaliohjaajan töihin. Kuitenkin sekä sosionomi että toimintaterapeutti voivat toimia ohjaajina.

Palkka n. 2300 - 2800 e / kk riippuen ihan työpaikasta ja kunnasta. Kiva päivätyö joka tapauksessa!

Vierailija

Pk-seudulla kaikkii hakijoihin nähden sosionominsi sisään pääsee jopa alle 10 % hakijoista. Pääsykokeeseen kutsutuista sisään pääsee yleensä n. 25 %. Suosittu ala.

pulutossu
Seuraa 
Liittynyt13.9.2015

Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla kaikkii hakijoihin nähden sosionominsi sisään pääsee jopa alle 10 % hakijoista. Pääsykokeeseen kutsutuista sisään pääsee yleensä n. 25 %. Suosittu ala.

Mites sitten toimintaterapian puolella, mistä löytäisin vastaavat hakuluvut Helsingin, Jyväskylän, Oulun ja Turun toiminterapia-koulutukseen?

Vierailija

Sisäänpääsy on melkoista lottoamista, kummallakin puolella (olen hakenut molempiin). Toimintaterapiaan ei ole luettavaa ennakkomateriaalia. Sosionomiksi on.

Molemmissa ratkaisee aika paljon haastattelu/ ryhmätilanne, jossa taas tietenkin katsotaan yleisiä juttuja (saako sanaa suustaan, antaako muille tilaa jne...), mutta iso osuus on myös ihan sillä minkä tyyppinen tarkkailija ja satutko miellyttämään häntä vai et.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sisäänpääsy on melkoista lottoamista, kummallakin puolella (olen hakenut molempiin). Toimintaterapiaan ei ole luettavaa ennakkomateriaalia. Sosionomiksi on.

Molemmissa ratkaisee aika paljon haastattelu/ ryhmätilanne, jossa taas tietenkin katsotaan yleisiä juttuja (saako sanaa suustaan, antaako muille tilaa jne...), mutta iso osuus on myös ihan sillä minkä tyyppinen tarkkailija ja satutko miellyttämään häntä vai et.

Ainakin metropoliaan oli tänä syksyny toimintaterapia linjallekin luettavaa ennakkomateriaali ja ennakkotehtäväkin

Vierailija

Itse alalla työskentelevänä suosittelisin toimintaterapeutin koulutusta. Joku sanoi, että on suppeampi työnkuva. Sosionomeilla taas alkaa olla jo vaikeuksia työllistyä, monet tekee käytännössä lähihoitajan koulutuksella tehtäviä töitä. Riippuu niin ihmisestä, pohjakoulutuksesta ja tuuristakin. Toimintaterapeuteille on tarjolla aika paljonkin työpaikkoja ympäri Suomen. Tuntemani pari toimintaterapeuttia on sairaalassa ja päiväkodissa töissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Toimintaterapeutin työnkuva lopulta on suppeampi. Pätevyyttä ei ole sosionomin sosiaaliohjaajan töihin. Kuitenkin sekä sosionomi että toimintaterapeutti voivat toimia ohjaajina.

Palkka n. 2300 - 2800 e / kk riippuen ihan työpaikasta ja kunnasta. Kiva päivätyö joka tapauksessa!

Onko suppeampi? No se riippuu varmasti kovasti paikasta, jossa olet töissä! Työnkuva voi vaihdella keskusteluryhmän vetämisestä, ortoosin valmistamisen kautta toimintakykyarvioiden tekemiseen kaikilla ikä- ja vamma-/ sairausryhmillä. Toimintaterapeutin tutkinto on muuten suoraan maailmanlaajuisesti hyväksytty!

https://opintopolku.fi/wp/wp-content/uploads/2014/08/Hakeneet-hyv%C3%A4k...

Vierailija

Mihin toimintaterapiaa opettavista kouluista on vähiten vaikea päästä? Minuakin kiinnostaisi nuo hakijaluvut mutta en löydä niitä mistään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mihin toimintaterapiaa opettavista kouluista on vähiten vaikea päästä? Minuakin kiinnostaisi nuo hakijaluvut mutta en löydä niitä mistään.

Tossa edellisessä linkissä on käsittääkseni kaikki oppilaitokset.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat