Tilastollisen tutkimuksen tekeminen
Moikka! :-) Mulla on siis tehtävänä matikankurssilla tehdä tilastollinen tutkimus. Kurssi on ihan lukiotasoinen eli sen tutkimuksen ei tarvitse olla kauheen vaativa kun siihen ei oo tarkotus käyttää koko kurssia :-D Millasta aihetta mun siis kannattais lähteä tutkimaan, jos haluan kuitenkin ihan monipuolisesti oppia eri asioita tilastomatikkaan liittyen? Ja aihe voi siis olla ihan mikä vaan, sitä ei mitenkään määritelty :-)
Kommentit (10)
Ihan klassikko,mutta ihan ok: miten lapsen pituutta voi ennustaa vanhemman tai vanhempien pituudella.
Tarvitset aineiston. Yritä etsiä minkälaisia aineistoja on saatavilla ja päätä sitten siitä.
Lisään siis vielä, että aineisto on tarkoitus kerätä itse kyselylomakkeilla lukiolaisilta! :)
Ap
pyydä ihmisiä kertomaan alkoholinkäyttönsä määrä ja keskiarvonsa. Katso, korreloivatko ne tilastollisesti toisiinsa. Hypoteesisi siis olisi, että paljon alkoholia käyttävät pärjäävät koulussa huonommin.
Kiitos paljon, tuo on itseasiassa aika hyvä aihe! Ehdottomasti otan harkintaan :)
Olisko vielä muita ideoita?
Ap
Tietokoneella vietetty aika, ruotsin arvosana ja englannin arvosana. Oletuksena että enemmän koneella roikkuvat oppivat paremmin englantia mutta ruotsin osaamiseen ei vaikuta.
Kuinka iso osa maahanmuuttokriittisistä omaa rasistisia mielipiteitä ja korreloiko maahanmuuttokriittisyys huonompaan keskiarvoon?
Näin ajankohtaisena aiheena.
Tee asennetutkimus, valitse joku ajankohtainen aihe: samaa sukupuolta olevien avioliitto, monikulttuurisuus, NATOon liittyminen, tms. raflaava aihe. Sitten tutki eri taustamuuttujien (sukupuoli, ikä, vanhempien koulutusaste, koulumenestys) yhteyttä asenteisiin.
Tutki somenkäytön määrän suhdetta koulumenestykseen.
Voit tutkia mitä tahansa, kunhan käytät menetelmänä tuttua Stetson-Harrison menetelmää.
t. A. Stubb