Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystäväni jolla ei ole mitään koulutusta, on hyvin älykäs ihminen

Vierailija

Niin, kun täällä haukutaan aina ihmisiä jotka ei ole käynyt kouluja. Ystäväni on käynyt peruskoulun jälkeen hetken aikaa ammattikoulua joka jäi kesken. Mutta siitä huolimatta todella älykäs ja viisas ihminen, matkustelee ja tekee vapaaehtoistyötä ja hyväntekeväisyysjuttuja. Rahoittaa matkansa pätkätöillä yms. Pointti on se, että ei aina tarvitse koulutusta ollakseen älykäs.

Sivut

Kommentit (67)

Vierailija

Ketkä haukkuvat kouluttautumattomia ihmisiä?

Olen itse akateemisesti koulutettu, mutta muidenkin mukaan tyhmä ja hidas. Silti ymmärrän ettei älykkyys ja sivistys katso koulutusta, sillä formaaleiden koulutusohjelmien ulkopuolelle voi jäädä/jättäytyä paljon älykkäitä yksilöitä.

Vierailija

Miten matkustelu ja pätkätyöt tekee ihmisestä älykkään??? Älykkyyden mitta on kyllä ihan jotain muuta kuin hyväntekeväisyys. Vähän paremmat perustelut kyllä tarvitaan.

Vierailija

On mahdollista että tämä kouluttamaton ihminen vaikuttaa älykkäältä sinun seurassasi tai teidän ystäväpiirissä, uskon sen viestisi pohjalta.

Vierailija

Hohhoijaa. Itse olen edelleenkin lukenut enemmän kuin suurin osa yliopistoista valmistuneista koskaan. Olen älykkäämpi ja lukeneempi, mutta nämä av:n maisteristrollit eivät näe että joku voi elää elämänsä erillään lammaslaumasta. Suksikaa jo hevon kuuseen sen koulutususkovaisuutenne kanssa. Miksi kouluni jäivät kesken? Siksi että en saanut sieltä mitään järkevää irti; resurssien haaskausta.

Vierailija

heh, miten matkustelu, vapaaehtoistyö ja hyväntekeväisyys älykkyyteen liittyy?

Älykkäällä ystävälläsi ei ole kovin älykästä ystävää itsellään, näin voi päätellä aloituksestasi. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin, kun täällä haukutaan aina ihmisiä jotka ei ole käynyt kouluja. Ystäväni on käynyt peruskoulun jälkeen hetken aikaa ammattikoulua joka jäi kesken. Mutta siitä huolimatta todella älykäs ja viisas ihminen, matkustelee ja tekee vapaaehtoistyötä ja hyväntekeväisyysjuttuja. Rahoittaa matkansa pätkätöillä yms. Pointti on se, että ei aina tarvitse koulutusta ollakseen älykäs.

Ei se koulutus tee ihmisestä älykäsrä. Älykkäät ihmiset nyt vain usein kouluttautuvat päästäkseen paremmin käyttämään älyään ja toteuttamaan luontaisesti tuntemaansa uteliaisuutta ja oppimishalua. Aika monilla elämään kuuluu työteko, joten älykäs ihminen saattaa mieluummin tehdä töitä älyllisesti haastavan asian parissa eikä vain päivästä toiseen porailla reikiä seinään. Mutta hyvä että ystäväsi on löytänyt muita väyliä toteuttaa itseään. Matkustelu ja vapaaehtoistyö antavat ihmiselle paljon.

Vierailija

Äitini on mielestäni älykäs. Hyvin lämmin ihminen ja  sosiaalisesti taitava. Hän ei ole opiskellut lainkaan, mutta luulen, että hänet on kasvatettu vaatimattomaksi. Hän ei ehkä usko kykyihinsä.

Itse olen akateemisesti koulutettu.

Vierailija

Miehelläni on sama tilanne. Ei ole kouluja käynyt vaan aloittanut töiden teon todella nuorena, mutta on itse kiinnostunut asioista lukee paljon. Ja muutenki fiksu. Nyt 32-vuotiaana haluaa tosin kouluun avoimen kautta.

Vierailija

Ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole. 

Maailmalla on 'paljon' suurmiehiä, joilla ei ole varsinaista koulutusta. 

Kuten oma suosikkini, norjalainen miljardööri Kjell Inge Rokke. Aloitti kalastajana 18-vuotiaana ja alkoi myöhemmin rakentaa laivoja. 

Ylipäätään, jos ihminen on lahjakas ja tietää mitä haluaa tehdä, koulut ovat ajanhukkaa. Siksi moni lopettaakin opiskelut kesken ja keskittyy siihen mitä haluaa tehdä. Mieleen tulee mm. Bill Gates. 

Vierailija

Höpö höpö. AV:lla kyllä tiedetään, että ihminen on ilman muuta tyhmä ja yksinkertainen jos ei kouluttaudu ja mene töihin.

Vierailija

Miksi teit tämän keskustelun, kun lähtökohtaisesti älykkyys ei riipu koulutuksesta ja et vaivaidu kertomaan enempää tästä älykkyydestä?

Välillä kyllä ihmetyttää älykkään ihmisen määritelmä. Mua pidettiin töissä suunnilteen mensalaisena kun osasin ratkaista toisen asteen yhtälön ja selittää mitä on derivointi. Työkaveri kävi reppureissaamassa ja tietää jotain mitä iltalehdessä ei lue, "tosi älykäs". Hyvä yleissivistys ja normaalit keskustelutaidot, ihminen on älykäs.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei se koulutus tee ihmisestä älykäsrä. Älykkäät ihmiset nyt vain usein kouluttautuvat päästäkseen paremmin käyttämään älyään ja toteuttamaan luontaisesti tuntemaansa uteliaisuutta ja oppimishalua. Aika monilla elämään kuuluu työteko, joten älykäs ihminen saattaa mieluummin tehdä töitä älyllisesti haastavan asian parissa eikä vain päivästä toiseen porailla reikiä seinään. Mutta hyvä että ystäväsi on löytänyt muita väyliä toteuttaa itseään. Matkustelu ja vapaaehtoistyö antavat ihmiselle paljon.

Tottahan toki kouluttautuu, jollei satu olemaan jo lapsena niin lytätty maanrakoon ja piesty "kuuliaiseksi", että olisi jo teininä halunnut päättää päivänsä.

Aikuisena, kun on saanut valita seuransa ja eheytynyt, on hieman myöhäistä lähteä lukioon. Ajan haaskausta, kun duunarintyölläkin elää. Ja jollainhan sitä on elettävä.

Vierailija

MM. Bill Gates, Steve Jobbs ja Mark Zuckerberg ovat ihmisiä, joilla ei ole mitään loppututkintoa, jos oikein muistan. Zuckenberg kai on yliopistossa ollut, koska eikös facebook lähtenyt yliopistoporukoista alunperin? Eli ei se loppututkinto kerro ihmisestä mitään. Vaikka olisi kuinka hieno loppututkinto, mutta jos ei ole saanut mitään aikaan, on joko tyhmä tai saamaton tai molempia. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat