Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi raskaanaolevan annetaan tupakoida?

Vierailija

Olen ihmetellyt viime aikoina miten raskaanaolevien tupakointia katsotaan läpi sormien. Olen käsittänyt, että ainakin sosiaali- ja terveysalalla työskentelevien pitäisi kannustaa raskaanaolevia savuttomuuteen.

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

Sikiötä ei voi huostaanottaa. Raskaana oleva voi myös juoda alkoholia ilman että siihen kukaan vasten tahtoa puuttuu. Mutta oiekassa olet. tupakointia pitäisi muutenkin "demonisoida" paljon enemmän.

Vierailija

Eivätköhän he kannusta. Mutta mitäpä teet, kun toinen ei halua lopettaa tupakoimista kannustuksesta huolimatta?

Vierailija

Kyllä lääkärit ja sairaanhoitajat kannustavat ihan kaikkia potilaitaan savuttomuuteen, olivat raskaana tai ei. Pakottaa ei tietenkään ketään voi. Miten sinä olet huomannut, että raskauden aikana tupakointia katsottaisiin läpi sormien, ja miten sinusta pitäisi paremmin toimia?

Vierailija

Toista se oli ennen vanhaan, kätilöksi valmistunut sukulainen alkoi itse polttamaan vasta kun tuli raskaaksi, silloin oli jo nimittäin todettu, että tupakoivien naisten lapset syntyvät pienempinä.
Kätilöstä pienempi oli tietenkin parempi.
Onko tupakoinnista sitten oikeaa haittaa vauvalle, kuten esimerkiksi alkoholista.

Vierailija

Mun mielestä tupakointi ja alkoholin juonti raskausaikana on lapsen pahoinpitelyä, minkä pitäisi johtaa huostaanottoon heti lapsen synnyttyä. Kyllähän siihenkin puututtaisiin, jos äiti tarjoaisi tupakkaa vaikka 2-vuotiaalle, tai kaljaa 5-vuotiaalle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Toista se oli ennen vanhaan, kätilöksi valmistunut sukulainen alkoi itse polttamaan vasta kun tuli raskaaksi, silloin oli jo nimittäin todettu, että tupakoivien naisten lapset syntyvät pienempinä.
Onko tupakoinnista sitten oikeaa haittaa vauvalle, kuten esimerkiksi alkoholista.

Tämä oli siinä 70-80 lukujen vaihteessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

On haittaa. Tupakoivien äitien vauvat menevät useammin kesken, kätkytkuoleman riski on viisinkertainen, hengissä selvinneillä on oppimisvaikeuksia...

Vierailija

Vaikka tupakointi ja alkoholin käyttö raskaanaollessa on ikävää, en missään nimessä kannata naisen oikeuksien rajoittamista raskauden perusteella.

Lapsille uudistus olisi myös pahasta, sillä sitten tupakoivat/juovat äidit eivät raskaanaollessaan kävisi neuvolassa rangaistuksen pelossa.

Valistus ja vapaaehtoinen hoito ovat oikea tie tilanteen parantamiseksi. Vai oletteko kuulleet kenestäkään pakolla raitistuneesta tai tupakoinnin lopettaneesta?

Vierailija

Ja miten sä ap ajattelit tämän "kannustamisen" hoitaa, niin että kaikki tottelevat? Luuletko ettei tupakoivia nyt jo kannusteta, jopa syyllistetä, niin neuvolassa kuin muuallakin.

Vierailija

Olen raskaana. En polta enkä juo. Mutta olen hirveä suklaaholisti. Viimeyönäkään en saanu unta ja mussutin kirjan parissa fazerin sinisen.
Kyllä mä oon hyvät ohjeet saanu neuvolasta ja ihan 1600kcal ruokavalionkin. Ei tää suklaanmussutus ole myöskään hyväksi sikiölle. Ei toisaalta ole laihduttaminenkaan. Eikä kemiallisille aineille altistuminen. Eikä se tupakointi. Mutta kuinka nämä asiat voi kieltää? Ihan lailla? Vai miten? Kun suurinosa 12-vuotiaistakin pelaa k18 sotapelejä vaikka nekin on olevinaan kielletty. Ei se kieltäminen aina ole ratkaisu kaikkeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaikka tupakointi ja alkoholin käyttö raskaanaollessa on ikävää, en missään nimessä kannata naisen oikeuksien rajoittamista raskauden perusteella.

Lapsille uudistus olisi myös pahasta, sillä sitten tupakoivat/juovat äidit eivät raskaanaollessaan kävisi neuvolassa rangaistuksen pelossa.

Valistus ja vapaaehtoinen hoito ovat oikea tie tilanteen parantamiseksi. Vai oletteko kuulleet kenestäkään pakolla raitistuneesta tai tupakoinnin lopettaneesta?

Tää mua oksettaa feminismissä. Naisen oikeudet menee edelle, vaikka lapsi kärsis koko loppuelämänsä, ni ei väliä. Naiselle ei olis edes mitään haittaa lopettamisesta! Mut kun sillä on oikeus olla pilaamassa lapsensa elämää, ni mikäs siinä sitten.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos tupakoivien lapset syntyvät pienempinä, niin jokainen täysijärkinen tajuaa että tupakointi vaikuttaa. Jokainen kerta kun äiti tupakoi, niin sikiön hapensaanti on heikkoa. Istukka ei tuo sikiölle kaikkia tarvittavia ravinteita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen raskaana. En polta enkä juo. Mutta olen hirveä suklaaholisti. Viimeyönäkään en saanu unta ja mussutin kirjan parissa fazerin sinisen.
Kyllä mä oon hyvät ohjeet saanu neuvolasta ja ihan 1600kcal ruokavalionkin. Ei tää suklaanmussutus ole myöskään hyväksi sikiölle. Ei toisaalta ole laihduttaminenkaan. Eikä kemiallisille aineille altistuminen. Eikä se tupakointi. Mutta kuinka nämä asiat voi kieltää? Ihan lailla? Vai miten? Kun suurinosa 12-vuotiaistakin pelaa k18 sotapelejä vaikka nekin on olevinaan kielletty. Ei se kieltäminen aina ole ratkaisu kaikkeen.

Ei ketään voi estää pahoinpitelemästä lastaan, totta. Ei niitä syntyneitäkään.
Mutta sit pitäiskin ottaa lapset pois ihmiseltä, jolla ei ole mitään kykyä vanhemmuuteen. Jos omat pakkomielteen ajaa edelle, niin kyllä se kertoo hyvin paljon vanhemmasta. Kyllä huostaanotto tehdään silloinkin, jos vanhempi antaa syntymän jälkeen lapsen polttaa tai syöttää suklaata sä jatkuvasti. (Ainakin toivottavasti)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat