Ulkopuolinen työpaikalla/en pääse juttuihin mukaan

Vierailija

Onko kenelläkään muulla tällaista? Vähän reilu kolmekymppisenä vaihdoin paikkakuntaa ja töitä. En siis tuntenut ketään kys.kaupungissa saati työpaikalla. Lähdin siis luomaan sosiaalista verkostoa tyhjästä. Koskaan en sen 8 vuoden aikana jonka olin siellä töissä oikein päässyt juttuihin mukaan. Pinnallista jutustelua ja pari tyyppiä joiden kanssa vähän enemmin tekemisissä mutta muuten aika yksinäistä. Kun vuosi sitten sain potkut tuosta firmasta, siteet katkesivat tuohon porukkaan käytännössä täysin. Enkä ole tuota porukkaa ikävöinyt.

Sain melko nopeasti töitä ihan kivasta työpaikasta mutta taas olen samanlainen syrjäänvetäytyjä. Melkein kaikki käyvät yhdessä kahvilla pienessä taukotilassa ja itse hörppään kahvini mieluummin koneen ääressä ja luen vaikka samalla ilta-sanomat. Aluksi yritin olla sosiaalinen mutta en vain oikein enää jaksa. Toki olen ihan väleissä työkavereiden kanssa mutta mieluummin eristäydyn kuin menen porukkaan mukaan. Olen myös ollut varsinainen hölösuu mutta sittemmin kahvipöydässä hiljainen tuppisuu. Ehkä en vain pääse porukkaan sisään enkä jaksa edes yrittää.

Mikä tämän kaiken pointti sitten on? No se että ihmettelen että mitä mulle on tapahtunut viimeisen 10v aikana?! Ennenkuin muutin paikkakuntaa olin vanhalla kotopaikkakunnallani töissä ja sen työporukan kanssa ei tällaista ongelmaa ollut. Sellaista yhteishenkeä ei koskaan ole ollut missään työpaikassa, edelleen porukka pitää yhtä jne. Kun lähdin pois, minulle pidettiin jättimäiset läksiäiset jne. Oliko tuo työpaikka vain niin ainutkertainen ja nuorena ( alle kolmekymppisenä ) niitä ystäviä oli helppo saada ?! Nyt tuntuu että en pääse enää mihinkään porukoihin sisälle ja omasta sosiaalisesti aktiivisesta ja paljon kavereita omaavasta tyypistä on tullut sosiaalinen hylkiö. Toki muutin 10v sitten pois kotikaupungista kauas pois uusiin ympyröihin ja sittemmin sain myös kaksi lasta. Elämä muuttuu ja sen kuuluukin muuttua. Ei kai tässä iässä enää ystäviä tulekaan vaan kavereita vain. Mutta tuntuu että nekin ihmissuhteet joita tässä viime vuosien aikana on yrittänyt rakentaa hiipuvat pois😢? Onko kenellekään muulle käynyt näin?

Kommentit (6)

Vierailija

Tuttujuttu, meillä on kaikki niin itseään täynnä että kyräilevät kaikista seläntakana. Ei puhettakaan mistään yhteishengestä.

Vierailija

Koita olla enemmän kontaktissa työkavereidesi kanssa. Kahvitauolla kysäise yhdessä kahville menijöiltä että voinko tulla teidän mukaan. Juttele enemmän, kysele ja ole kiinnostunut työkavereistasi. Siellä työporukassa on varmasti edes joku, jonka kanssa on helpompi aloittaa?
Syrjäänvetäytyjä jää helposti ulkopuolelle, vältä siis sitä ja hakeudu tarkoituksella muiden seuraan! Tosi hyvä ja toimiva yhteishenki työporukassa ei ole mikään itsestäänselvyys, eikä toteudu kaikkialla niin hyvin kuin ehkä vanhassa työpaikassasi. Yhteishenkeä voi kuitenkin koittaa itsekin luoda positiivisella, mukavalla käytöksellä ja hyvällä asenteella, osoita olevasi kiinnostunut tutustumaan työkavereidesi kanssa.

Vierailija

Ei sosiaalisuuskaan aina auta.  Vuosia sitten menin erääseen eteläsuomalaiseen puutavaraliikkeeseen ilta- ja viikonloppukassaksi.  Miesvaltaisessa liikkeessä olin kolmantena naisena.

Ensimmäisinä työpäivinä eräs asiakas totesi, että "a-haa!  Taas uusi kassa.  Katotaas kuinka pitkään olet kun edellisetkään eivät ole viihtyneet kuukautta pidempään".  Minä siihen, että kyllä minulla on tarkoius olla vähän pidempään ja samall ihmettelin, miksi muuta kassat ovat lähteneet livohkaan.

Kummasti syyt selvisivät.  Nämä kaksi naistyöntekijää rupesivat kohtelemaan minua kuin ilmaa.  Tervehdin töihin tullessani ja he sivuuttivat sen hiusten heilautuksella :)  Joka kerran, kun he ohittivat työpisteeeni toistui heilltä tämä sama niskan nakkelu ja hiusten heilautus.  Naurettavaa oli, että tällä toisella matamilla oli lyhyeksi kynitty tukka, joka ei paljoakaan hulmahdellut.

Olin myös talviloman sijaisena ja ystävällisesti kysyin näilta naisilta, missä lähistöllä olevista rakennuksista sijaitsee lounaspaikka.  Vastauksena oli kopisevat korot ja epämääräinen kädenheilautus, että tuolla jossain se on.  Eivät kertoneet, vaikka joka päivä siellä itse kävivät.

Sain siihen kassalla myös lisätöitä.  Laskujen toimitusluetteloiden numerojärjestykseen laittamista yms. ja kun nuo työt tuotiin minulle, niin se kymmenen sentin pino vain losautettiin tiskiin, niskannakkaus, ei sanaakaan ja daami poistui luolaansa.

Olin siellä duunissa kuitenkin niin kauan, että sain muutaman päivän talviloman.  Viimeinen työpäivä ennen lomaa oli lauantai.  Viimeisenä tehtävänä rahojen laskeminen ja niiden lukitseminen kassakaappiin ja kaapin avain eräälle myyntimiehelle ja eiku lomalle.

Maanantaina puolilta päivin sain työpaikalta puhelun, että missäs lauantain kassarahat mahtavat olla!!!!  Tietenkin kassakaapissa.  Ei kuuleemma olleet ja minuta patistettiin iltapäiväksi etsimään niitä saatanan rahoja pitkin roskiksia ja lautatarhaa ja eiväthän ne tietenkään löytyneet.

Asiasta tuli poliisiasia ja vielä tänäkään päivänä en tiedä kuka nyysi ne rahat: myyntimies, naiset vai kaikki yhdessä.  Kyselin asiasta poliisilta ja he kertoivat, että syyllinen on löytynyt mutteivät kertoneet rosvon nimeä.

Sen maanantain jälkeen en astunut työpaikan kynnyksen yli ja se todella oli viheliäisin duunipaikka ikinä.  Puistattaa vieläkin ajatus niistä ämmistä ja että minusta yritettiin lavastaa varas.  Amen.

Vierailija

Nelonen jatkaa.

Nämä kaksi työpaikan naistyöntekijää todennäköisesti tekivät aikaisempien kassojen elämän työpaikalla niin vttumaiseksi, etteivät enää kestäneet vaan lähtivät muihin työpaikkoihin.

Vierailija

Niin että pitäis alkaa tupakoimaan että kelpais? Itse menen töihin tekemään töitä, en luomaan sosiaalisia suhteita. Olen se joka todellakin hakee kahvin työpisteelle, näin tekee moni muukin eikä se oo mikään ongelma. En jaksa kahvitunnilla lätistä turhia. Lounaalla käydään välillä yhdessä, mutta usein vetäisen nopeasti taukotiloissa eväät yksinäni. Koen että minut hyväksytään tästä huolimatta oikein hyvin työyhteisöön, onneksi meillä on töissä muitakin jotka eivät ole niin sosiaalisia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat