Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketään hyvin älykästä INFP-tyyppiä paikalla?

Vierailija
04.12.2015 |

Jos on, niin mitä sinulle kuuluu? Koetko pääsi sisällön haastavaksi, vai oletko löytänyt tavan hyödyntää kapasiteettisi?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa tässäkin ketjussa, kun ei ehkä niin älykkäät ihmiset kertovat että Mensa sitä ja tätä ja sitten kun "testiäly" on jotain, niin ollaan sitten jotenkin älykästä.

Kerrataan nyt vielä elämän perusasioita. Einstein ei syntynyt yleinen suhteellisuusteoria päässään, vaan tämä teoria universiumista syntyi kovan työn seurauksena. Einstein oli hyvin älykäs, koska hänellä oli TIETOA, jota kenelläkään muulla ei tuolloin ollut.

Älykkyys on tietoa, ei sen kummosempaa. 

Vierailija
22/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nopea käsittämään asioita ja oppimaan uutta, kiinnostunut vähän kaikesta, tarkastelen asioita aina eri näkökulmista, eli pyrin ymmärtämään kaikkia näkemyksiä, en suhtaudu erityisen tuomitsevasti oikein mihinkään, mitä ei rikoslaissa rikokseksi määritellä, enkä edes kaikkia rikoksia tuomitse, vaan pyrin aina ymmärtämään ihmisten motiiveja. Olen hyvin intuitiivinen, luotan vaistooni ja 99% tapauksessa ensivaikutelma on osoittautunut paikkansa pitäväksi. Ymmärrän ihmisten tunteita ja salattujakin motiiveja hyvin, vaikka joskus minun onkin vaikea samastua heidän toimintaansa, koska itse en koskaan käyttäytyisi tietyllä tavalla, kuten loukkaavasti jne.

Olen myös ns. erityisherkkä, en tiedä liittyykö se INFP-persoonallisuuteen vai onko ihan erillinen juttu.

Allekirjoitan tästä kaiken. Lisäksi elän todella paljon pääni sisällä ja ihmiskontaktit uuvuttavat minua. Usein tiiviin keskustelun jälkeen olen kuin jyrän alle jäänyt ja tahtoisin vain hiljaisuuteen lepäämään.

Looginen päättely on vahvuuteni. Yleensä pärjään esimerkiksi tietokilpailuissa ihan vain päättelykyvylläni loistavasti, vaikken tietäisi itse asiasta mitään. Olen hyvä ylipäänsä kaikessa missä pitää miettiä syy-seuraussuhteita. Lisäksi pitkästyn nopeasti. Jos saan uuden työn, innostun siitä ensin kovasti mutta kun opin sen ja haasteet loppuvat, loppuu mielenkiinto kokonaan. Haluan koko ajan oppia, kehittyä ja kehittää niitä organisaatioita joissa toimin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan me ollaan poikkeuksellisen älykkäitä.

Näin on, ainakaan Mensan nettitestistä ei ole mahdollista saada muunlaisia tuloksia.

Toivoisin, että tässä ei alettaisi keskustella tähän tyyliin. Itselleni älykkyys on aiheuttanut elämässä tosi paljon turhautumista ja ulkopuolisuuden ja erilaisuuden tunteita, joita ei vaikuta ymmärtävän kuin saman läpi käynyt. Ap

En tarkoittanut väittää ettet sinä voisi hyvinkin olla poikkeuksellisen älykäs, jopa siinä määrin että se vaikeuttaa normaalielämää.

Silti on totta että noissa nettiälykkyystesteissä lähes kaikki saavat tulokseksi että ovat poikkeuksellisen älykkäitä. Tässä on nyt vähän kaksi keskustelua päällekkäin.

Vierailija
24/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, ihan kun minusta olisit kirjoittanut.

Haluaisin uran, joka olisi syvästi tyydyttävä älyllisesti, tunnetasolla ja arvojeni mukainen. Mutta vaikea on valita, kun olen kiinnostunut kaikesta ja hyväkin monessa asiassa.

Myös tuo, että tunnen olevani eri sfääreissä usempien kanssa, kuulostaa tutulta. Nuorempana koin olevani vääränlainen ja olin todella yksinäinen. Vasta vanhempana löydettyäni samanhenkistä seuraa olen oivaltanut, että en ole viallinen vaan vain eri aaltopituudella.

Vierailija
25/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa tässäkin ketjussa, kun ei ehkä niin älykkäät ihmiset kertovat että Mensa sitä ja tätä ja sitten kun "testiäly" on jotain, niin ollaan sitten jotenkin älykästä.

Kerrataan nyt vielä elämän perusasioita. Einstein ei syntynyt yleinen suhteellisuusteoria päässään, vaan tämä teoria universiumista syntyi kovan työn seurauksena. Einstein oli hyvin älykäs, koska hänellä oli TIETOA, jota kenelläkään muulla ei tuolloin ollut.

Mielestäni viisaus on tietoa, älykkyys on kapasiteettia. Ap

Vierailija
26/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin uran, joka olisi syvästi tyydyttävä älyllisesti, tunnetasolla ja arvojeni mukainen. Mutta vaikea on valita, kun olen kiinnostunut kaikesta ja hyväkin monessa asiassa.

Myös tuo, että tunnen olevani eri sfääreissä usempien kanssa, kuulostaa tutulta. Nuorempana koin olevani vääränlainen ja olin todella yksinäinen. Vasta vanhempana löydettyäni samanhenkistä seuraa olen oivaltanut, että en ole viallinen vaan vain eri aaltopituudella.

Täsmälleen näin. :) Paitsi etten ole vieläkään yhtä ihmistä lukuun ottamatta löytänyt samanhenkistä seuraa. Työkaverit ovat ei-tunteellisia insinöörejä ja opiskelukaveritkin ovat kovin erilaisia kuin minä. Ja kaikki on jotenkin hidasta ja turhauttavaa.

Vierailija
27/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ulospäin hyvin rauhallinen ja tyyni. En provosoidu juuri mistään, vaan pyrin ym,ärtämään kaikki näkökulmat. Mutta sisäisesti koen valtavalla intensiteetillä asioita.

Vierailija
28/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapasiteettia on kenellä tahansa vaikka kuinka paljon. Pieni osa aivoista vaan on tehokkaassa käytössä.

Vierailija
29/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa, koska viisaus=älykkyys=fiksuus. 

Älykkyyspotentiaali eli aivokapasiteetti on toki asia erikseen. Mutta nerot ovat neroja, koska niillä on syvällisempää ja/tai laaja-alaisempaa & uutta TIETOA  ilmiöistä kuin kenelläkään muulla. 

Mikään tieteen tai ajattelun historiassa ei viittaa siihen, että äly on vain kapasiteettia, vaan juuri toisin, äly on tietämystä.

Vierailija
30/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapasiteettia on kenellä tahansa vaikka kuinka paljon. Pieni osa aivoista vaan on tehokkaassa käytössä.

Tottakai on näin. Ehkä asia pitäisi jaksaa muotoilla pidemmin: älykkyys on sitä, että syystä tai toisesta pystyy käyttämään isomman osan kapaisteetistaan. Tämä on nähtävissä jo lapsista. Olen hoitanut lapsia työkseni joskus aikoinaan ja kyllä jo alle kouluikäisissä oli nähtävissä ne, jotka tulevat loistamaan koulussa ja älyllisissä hommissa. Samon kuin nekin, jotka ovat liikunnallisesti luontaisesti lahjakkaita erottuvat joukosta jo pieninä. Ap

Vierailija
31/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen näin. :) Paitsi etten ole vieläkään yhtä ihmistä lukuun ottamatta löytänyt samanhenkistä seuraa. Työkaverit ovat ei-tunteellisia insinöörejä ja opiskelukaveritkin ovat kovin erilaisia kuin minä. Ja kaikki on jotenkin hidasta ja turhauttavaa.

Onnekseni olen löytänyt miehen, joka on älykäs ja herkkä, ja jolla on myös suuri tarve yksinäiseen aikaan. Sellaisia ystäviä ei ole, joiden kanssa jakaisin itseni kokonaisena. Olen ratkaissut asian niin, että puhun tietyistä aihepiireistä aina tiettyjen ihmisten kanssa. Minulla on muutama tällainen ystävä ja se, että että tapaan heitä silloin tällöin riittää minulle. Kokisin väsyttäväksi jatkuvan seuraelämän.

Vierailija
32/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nopea käsittämään asioita ja oppimaan uutta, kiinnostunut vähän kaikesta, tarkastelen asioita aina eri näkökulmista, eli pyrin ymmärtämään kaikkia näkemyksiä, en suhtaudu erityisen tuomitsevasti oikein mihinkään, mitä ei rikoslaissa rikokseksi määritellä, enkä edes kaikkia rikoksia tuomitse, vaan pyrin aina ymmärtämään ihmisten motiiveja. Olen hyvin intuitiivinen, luotan vaistooni ja 99% tapauksessa ensivaikutelma on osoittautunut paikkansa pitäväksi. Ymmärrän ihmisten tunteita ja salattujakin motiiveja hyvin, vaikka joskus minun onkin vaikea samastua heidän toimintaansa, koska itse en koskaan käyttäytyisi tietyllä tavalla, kuten loukkaavasti jne.

Olen myös ns. erityisherkkä, en tiedä liittyykö se INFP-persoonallisuuteen vai onko ihan erillinen juttu.

Allekirjoitan tästä kaiken. Lisäksi elän todella paljon pääni sisällä ja ihmiskontaktit uuvuttavat minua. Usein tiiviin keskustelun jälkeen olen kuin jyrän alle jäänyt ja tahtoisin vain hiljaisuuteen lepäämään.

Looginen päättely on vahvuuteni. Yleensä pärjään esimerkiksi tietokilpailuissa ihan vain päättelykyvylläni loistavasti, vaikken tietäisi itse asiasta mitään. Olen hyvä ylipäänsä kaikessa missä pitää miettiä syy-seuraussuhteita. Lisäksi pitkästyn nopeasti. Jos saan uuden työn, innostun siitä ensin kovasti mutta kun opin sen ja haasteet loppuvat, loppuu mielenkiinto kokonaan. Haluan koko ajan oppia, kehittyä ja kehittää niitä organisaatioita joissa toimin. Ap

Minäkin allekirjoitan edellisestä kaiken. iksipä en voi myöskään pitää  tätä merkkinä poikkeavasta älkykkyyydestä, koska samanlaisia ihmisiä on noin miljoona.... miljoonassa. Joo, musta tuntuu tältä ja susta tolta. Paha sanoa, kumman meistä - vai jonkun muun - mielipide on se kaikkein paras.

Vierailija
33/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on näin. Ehkä asia pitäisi jaksaa muotoilla pidemmin: älykkyys on sitä, että syystä tai toisesta pystyy käyttämään isomman osan kapaisteetistaan. Tämä on nähtävissä jo lapsista. Olen hoitanut lapsia työkseni joskus aikoinaan ja kyllä jo alle kouluikäisissä oli nähtävissä ne, jotka tulevat loistamaan koulussa ja älyllisissä hommissa. Samon kuin nekin, jotka ovat liikunnallisesti luontaisesti lahjakkaita erottuvat joukosta jo pieninä. Ap

Älykäs opetus ja ohjaus auttaa jokaista ottamaan omaa potentiaalia käyttöönsä. En ole ikinä nähnyt esimerkiksi liikunnallisesti lahjatonta ihmistä. Mitä se edes olisi.

Vierailija
34/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin allekirjoitan edellisestä kaiken. iksipä en voi myöskään pitää  tätä merkkinä poikkeavasta älkykkyyydestä, koska samanlaisia ihmisiä on noin miljoona.... miljoonassa. Joo, musta tuntuu tältä ja susta tolta. Paha sanoa, kumman meistä - vai jonkun muun - mielipide on se kaikkein paras.

Mistä päättelit, että tässä kuvailtaisiin älykkyyden piirteitä? Mielestäni tässä puhuttiin enemmänkin INFP:lle ominaisista piirteistä. Ap

Vierailija
35/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustun helposti ihmisiin koska olen hyvä kuuntelija. En kuitenkaan jaksa mitään monen kymmenen hengen ystäväjoukkoa, niinpä on pakko pitää vähän etäisyyttä. Toisaalta ystävyyssuhteissani (joita on reippaasti alle 10) olen hyvin intensiivinen. Mutta niissäkin tarvitsen välillä pieniä taukoja. Myös parisuhteessa tarvitsen omaa aikaa. Minua luonnehditaan usein omituiseksi, mutta olen silti pidetty ihminen. Olen hyväksynyt oman omituisuuteni. Se on vapauttavaa.

Vierailija
36/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut ihan eri asiasta kuin älykkyys - puhut lahjakkuudesta, joka on eri asia.

Älykäs ihminen ymmärtää lahjakkuuden, älykkyyden ja nerouden käsitteiden erot.

Vierailija
37/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa lukea teidän juttuja, ajattelen ja tunnen samoin. Ikävä kyllä olen ollut tavallaan ns. alisuoriutuja monesti elämässäni, ihmisten seura saanut liian rasittuneeksi enkä ole jaksanut esim. käydä kouluja heidän parissaan. Eli tutkintoa ei ole, siitä huolimatta olen onnistunut saamaan työpaikan asiantuntijana. Palkka on huono ja minulla olisi niin paljon enemmän annettavaa, mutta tutkinnon puute laittaa seinän pystyyn eteeni. 

Intuitiivisuus on välillä rasittavaa, mutta on siitä hyötyäkin. Ei tule tuhlauttua aikaa ihmisiin joista tuntee heti missä mennään. Rasittavaa on myös se, että monet tuttavat pitävät minua henkilökohtaisen psykologinaan, vaikka onhan se tavallaan arvokastakin.

N42

Vierailija
38/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs opetus ja ohjaus auttaa jokaista ottamaan omaa potentiaalia käyttöönsä. En ole ikinä nähnyt esimerkiksi liikunnallisesti lahjatonta ihmistä. Mitä se edes olisi.

Lahjaton - keskiverto - huippulahjakas -akselille laitettaessa suurin osa meistä on varmasti kaikessa suurin piirtein keskitasoa. Mutta on myös heitä, jotka ovat akselilla luontaisesti enemmän jompaa kumpaa ääripäätä. Ap

Vierailija
39/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko täällä ketään AB+ oinasta? Kaipailisin juttuseuraa.

Vierailija
40/46 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista enää kirjainyhdistelmää, mutta I:llä se alkoi ja oli sama A.Einstein:in kanssa. Muistan, että koulussa pidin itseäni lähes tyhmänä, koska ka oli vain 8. Mutta jälkikäteen ajateltuna, motivaation puute sekä pakkopullan maku. Lisäksi oma äiti oli kouluvastainen "en minä ole yläasteen jälkeen käynyt mitään ja koulu oli tylsää" ja asenne piirtyi minuunkin. Taiteellisesti lahjakas ja luova Pelle Peloton. Kaverit ihmettelee miten ihmeessä keksin aina järjettömiä ideoita.

Kavereita hankala löytää, eikä eityisemmin kiinnosta etsiminen, mutta (melkein) kaikkien kanssa tulen toimeen. Tiedän myös usein mitkä ihmisten salaiset agendat on, näen jo naamasta minkälainen ihminen ja tunnen herkästi toisten tunteita. Tämä selittynee osin pelkästään persoonallisuustyypeillä. Olen matalasti kouluttautunut "spesiaali" ammattiin, joka on intohimoni. Ylennys nuorella iällä. Puhun vertauskuvien avulla jos joku ihminen ei esim. ymmärrä mun kantaa kunnolla yksinkertaisella tavalla.

Tämmösiä piirteitä minulla, ehkä joku voi samaistua ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan