Voiko mies olla kätilö
Tuli mieleen semmoinen asia, joka on siis ihan vain oma mielipiteeni: Minun mielestäni kätilöksi pitäisi päästä vain naisen ja vieläpä synnyttäneen naisen. Kukaan muu ei voi ymmärtää asia kokonaisvaltaisesti.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva, jos kätilö on empaattinen, mutta lapsen edun kannalta paras, jos on pätevä.
Annoin alapeukun, koska nuo eivät ole mitenkään toisensa poissulkevia asioita eikä se ole lapselta mitään pois, että myös äidin hyvinvointia ajatellaan. Mielestäni kätilön tulisi olla pätevä JA empaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Netistä löytää aineistoa paljon helpommin kuin hakeutumalla tälle alalle. Tällainen kiinnostus ei saisikaan olla syy alalle hakeutumiseen. Jotenkin alalle hakeutuvien miesten motiivit pitäisi kuitenkin varmistaa. Jos joku mies nyt hakee opiskelemaan kätilöksi niin saahan sitä ihmetellä. Mielummin sitten hakisi opiskelemaan sairaanhoitajaksi päätyen joihinkin muihin työtehtäviin kuin synnytysten pariin. Vähemmän sairaanhoitajaksi opiskelevia miehiä nyt ihmetellään kuin kätilöksi opiskelevia.
Siis mistä kolosta sinä olet kaivautunut tämän ajatusmaailmasi kanssa? Oletatko ihan tosissaan, että ”alalle” hakeutuvilla miehillä voisi olla jokin seksuaalinen motiivi taustalla? Oletat varmasti myös samoin naisista, jotka työskentelevät urologian parissa?
Minun ensimmäisen synnytykseni aikanaan hoiti Suomen ensimmäinen mieskätilö, ja hyvin hoitikin vaikka vauvalla oli napanuora kaulan ympäri. Olisin ollut heti seuraavana päivänä valmis synnyttämään uudelleen, niin hyvä kokemus se oli. Seuraavat kaksi hoiti naiskätilö ja hyvin nekin sujuivat, kaikki synnytykseni ovat olleet helppoja ja nopeita.
Olen ensihoitaja. Meinaatko etten voi olla hyvä työssäni koska ei ole henkilökohtaista kokemusta ihan kaikesta mahdollisesta ihmisen terveyteen ja sen menettämiseen liittyvästä syntymästä kuolemaan, raiskauksesta sydäninfarktiin?