Jouluapua - Sokaistuneet lahjoittajat

Vierailija

En ymmärrä, miksi ihmiset lahjottavat niin paljon yhdelle perheelle. Paljon useampia pystyisi auttamaan, jos yhteen perheeseen ei lahjoitettaisi niin paljon lahjoja. Aivan älyttömästi ihmiset antavat lahjoja ja ruoka-apua. Uskon, että suurin osa apua tarvitsevista jää ilman, koska ovat tottuneet sinnittelemään vähällä. Itse olen hankkinut muutamia lahjoja syksyn mittaan kirpputorilta, ihan jotain muutaman euron juttuja. Kaikille lapsille ajattelin ostaa yhdet max 20e uudet lahjat ja pari pientä juttua kylkeen kirpputorilta. Silti tekee tiukkaa edes ostaa nuot. Olen myynyt omia tavaroita siitä edestä, jotta saan lapsille lahjat. Ei ole rikkaita isovanhempia tai kummeja, jotka lapsille lahjoja ostaisivat. Paljon helpommalla näyttäisi pääsevän, jos olisi viitsinyt rustata avunpyyntöä ajoissa tuonne Jouluapuun(en tiedä onko se vielä mahdollista) Olen vain niin huono kirjoittamaan tilanteestamme. Se on vain niin monen huonon kohtalon summa, että olemme tällaisessa tilanteessa. Ja sekin, että oma luonne ei anna periksi edes hakea apua, kun en halua kuulla yhtään syyllistäviä kommentteja ihmisiltä. Olkaa todella kiitollisia te, jotka apua saatte minkä tahansa järjestön kautta.

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

Olen samaa mieltä kanssasi. Oletteko varmoja hyvät lahjoittajat, että nämä kyseiset apua hakevat perheet eivät olisi myös saaneet sosiaalitoimiston tms. kautta Joulupuu-lahjakeräyksen apua. Kuinka se varmistetaan?

Vierailija

Olen jo pitkään miettinyt, jotain keinoa, kuinka ne hiljaisimmat ja oikeasti vähäosaiset saavutetaan. Koskee siis ihan kaikkia hyväntekeväisyyskampanjoita. Nämä vaatekeräykset ym. Olen huomannut useasti, että ahneet vähäosaiset kyllä osaavat vetää joka narusta apuja itselleen.

Ap.

Vierailija

No minä olen samaa mieltä, mutta toisessa ketjussa sain aika kovaa ryöpytystä, kun rohkenin ehdottaa, että olisiko parempi antaa useammalle lapselle hiukan edullisempia lahjoja kuin lahjoittaa yhdelle/lapselle monen sadan euron lahjat. Asia muistaakseni perusteltiin sillä, että sillä köyhällä lapsella on oikeus kokea edes joskus olevansa hyväosainen. Tai jotain.

Minä kuitenkin olin ollut siinä uskossa, että näiden keräysten tarkoitus on ilahduttaa vähävaraisten perheiden lapsia lahjoilla, eikä järjestää mitään "päivä prinsessana" -tapahtumaa valikoiduille vähävaraisille perheille.

Vierailija

Minulle itselleni, köyhän perheen äidille nämä Jouluapua keräykset ym, aiheuttavat vain katkeruutta ja kateutta, kun näen kuinka sokeasti ihmiset lahjoittavat perheille kaikenlaista. Mutta nämä tunteet ovat onneksi ohimeneviä. Pyrinkin olemaan lukematta lahjoituskommentteja ja ajattelemaan sitä joulun tärkeintä sanomaa.

Vierailija

Eihän mitään voi saada pyytämättä. Kukaan ei tule ovelle pimputtamaan, että saanko lahjoittaa sinulle joulun.

Älkää kadehtiko muilta pois jotakin mitä heille annetaan. Teiltä ei kuitenkaan viedä leipää hampaista heidän hyväkseen.

Katkeruus ja kaunaisuus, kateus tekee ihmisestä onnettoman. Pitää oppia iloitseman siitä mitä on saanut, eikä itkemään sitä mistä on jäänyt paitsi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eihän mitään voi saada pyytämättä. Kukaan ei tule ovelle pimputtamaan, että saanko lahjoittaa sinulle joulun.

Älkää kadehtiko muilta pois jotakin mitä heille annetaan. Teiltä ei kuitenkaan viedä leipää hampaista heidän hyväkseen.

Katkeruus ja kaunaisuus, kateus tekee ihmisestä onnettoman. Pitää oppia iloitseman siitä mitä on saanut, eikä itkemään sitä mistä on jäänyt paitsi.

Mikä tässä kommentissa on alapeukuttamisen arvoista? Ihmettelen todella puolusteletteko te kateutta ja katkeroitumista. Miksi ihmeessä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että on opittava pyytäämään apua, jos sitä haluaa. Mutta se on kovin monelle kaltaiselleni vaikeaa, kun on tottunut yrittämään viimeiseen asti pärjäämään itse. Joskus sitä itsekin tuntee kateutta ja katkeruutta, vaikka yrittäisi kuinka ajatella positiivisesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onkohan lisäsiipimutsi Torniossa jo saanut talonsa laajennettua ja kenties joulunsakin lahjoituksilla kustannettua?

?

Vierailija

Mulle kävi tänä vuonna niin, että lahjoittelin rahaa hyväntekeväisyyteen (Joulun lapsi -keräys, Ristin tuki, Patmos-lähetyssäätiö), ja nyt havahduin siihen, ettei minulla ole omaan joulunviettoon rahaa. Olen pienituloinen ja suurisydäminen.

Ei se mitään. Minulla ei ole omaa perhettä. Menen lapsuudenperheeni luokse jouluksi. Sain lainattua vanhemmiltani rahaa, että sain itsenäisyyspäiväksi lohifileen itselleni ;-)

Varoittavana esimerkkinä halusin tämän kertoa. Järkeäkin saa käyttää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä kommentissa on alapeukuttamisen arvoista? Ihmettelen todella puolusteletteko te kateutta ja katkeroitumista. Miksi ihmeessä?

Oletko itse hiljainen köyhä? Pystytkö samaistumaan sellaiseen, jonka on vaikea pyytää apua?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jos se onkin oikeudenmukaisuuden hakemista eikä kateutta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten minä, lahjoittaja voin tietää jonkun vähävaraisen perheen tarvitsevan apua, jos se ei kerro siitä missään?

Et mitenkään. Pointti olikin se, että miksi lahjoitatte niin paljon yhdelle perheelle. Ja vähän ajattelemisen aihetta halusin antaa, koska tiedän, että meitä on useita, jotka vain tyytyvät niin vähään ja eivät osaa/kehtaa/jaksa pyytää apua. Ja yrittävät viimeisillä voimillaan itse. Että ne köyhät jotka huutelee apua, ovat useimmiten niitä, jotka pyrkivät menemään joka asiassa helpoimman kautta. Ja oppivat lopulta siihen ihmisten/yhteiskunnan holhoamiseen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat