Koin valaistumisen tällä viikolla (ahmiminen/ikuinen laihdutus/jojoilu)

Vierailija

Lyhyesti taustaa: oon laihduttanut ala-asteelta saakka. (Olen aina ollut vähän pyöreä, mutta en koskaan ylipainoinen.) Viimeiset vuodet olen ollut milloin vhh:lla, milloin paleolla... lista ruoista, joita en "saa" syödä, on pitkä (peruna - liikaa hiilaria; suolakurkut - sokeria jne.). Vehnää ja ruista en voi oikeasti syödä atopian takia.

Olen myös jojolaihduttanut koko ajan - ahminut muutaman laihdutuspäivän jälkeen viikon putkeen "kiellettyjä" ruokia tai onnistunut laihtumaan pari kiloa ja saanut ne heti takaisin. Paino on pysynyt koko ajan melko samana, normaalipainon ylärajalla mennään. Oon siis laihduttanut, "laihduttanut" tai ainakin ajatellut laihduttamista noin 20 vuotta putkeen. Ainoastaan ahkera salillakäynti sai mut hetkeksi tyytyväiseksi vartalooni, mutta se jäi kun aika ei elämäntilanteen muuttumisen takia riittänyt.

MUTTA pari päivää sitten olin isossa lounasruokalassa syömässä. Mulla oli oikeasti kova nälkä, mutta jotenkin haalin lautaselle vaan vähän salaattia, yhden perunan ja kaksi siivua mureketta. Juomaksi vettä, koska maito on epäterveellistä. Ei tietenkään edes gluteenitonta leipää (ts. riisikakkuja), koska liikaa hiilareita. (Joo, olen se tyyppi joka ei koskaan kahvilassa/juhlissa/illanvietossa syö mitään hyvää koska "aloitin just dieetin".)

Samaan pöytään tuli samanikäisiä nuoria naisia, ja kaikilla oli lautaset kukkurallaan ruokaa. Oli salaattipöydästä perunasalaattikin ja muut herkut vielä, ja leipää monta siivua. Juomana maitoa tai mehua. Jälkiruokaa myös. Kaikki näyttivät normaalipainoisilta ja terveiltä.

Mietin siinä sitten, että onko syöminen todella noin helppoa. Ja myös sitä, että mitä ihmettä mä olen oikein tehnyt koko ikäni, varsinkin viime vuosina. Että miksi mä en vaan syö?

Onko se oikeasti niin helppoa?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei maito oo epäterveellistä. Tsiisus.

Aika monen mielestä on. Aiheuttaa aknea ja hengitystieoireita, vatsavaivoja jne. Mun mielestä siinä on vaan ollut liikaa hiilareita, taas kerran. - ap

Vierailija

On se! Suosittelen tutustumaan Kiloklubiin ja Patrik Borgin ajatuksiin. Itse en vastaavista ongelmista kärsi, mutta olen ystävän syömishäiriön takia kiinnostunut vastaavasta ajatusmaailmasta. Törmäsin vastikään Kiloklubin foorumilla samantyyppiseen keskusteluun, johon myös Borg oli vastannut. En saa linkattua sitä kännykällä, mutta se löytyy Googlesta hakusanoilla "Kiloklubi miten irti syyllisyydestä".

Olen itse normaalipainoinen ja syön normaalisti. Olin ennen myös vähän pyöreä. Tässä "salaisuuteni":

- Otin joskus selvää herkkujen ja normiruokien kalorimääristä
- Laskin pari viikkoa kaloreita, lisäsin kasviksia ja vähensin herkkuja
- En tehnyt radikaalia muutosta ruokavalioon, vaan viilasin sitä vähän (esim. syön edelleen hiilaripainotteisesti, mutta syön hyviä hiilareita)
- Aloin liikkua säännöllisesti ja liikuntapäivinä syön enemmän, ettei ole nälkä
- Söin about -500 kcal päivässä ja laihduin noin puoli kiloa viikossa
- En laskenut kaloreita täsmällisesti, vaan tyyliin kevyt lounas 300 kcal, raskas lounas 500 kcal jne
- En luopunut herkuista, mutta herkkupäivinä en syö esim.paljon leipää, pähkinöitä tms
- Syön joka päivä paljon kasviksia
- Juhlissa syön herkkuja, niitä on kuitenkin harvoin. Pyrin maistamaan kaikkea, mutta kakkupalat ovat pienempiä kuin ennen

Armollisuus ja rakkaus omaa kehoa kohtaan on tärkeää. Hae sitä liikunnasta ja esim. joogasta, jos olet sen tyyppinen ihminen. Pyri vähentämään stressiä elämässä ja tekemään asioita, jotka tuottavat sulle iloa ja onnea elämään. Ole hyvien ihmisten seurassa, ole itse hyvä muille ja itsellesi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maito oo epäterveellistä. Tsiisus.

Aika monen mielestä on. Aiheuttaa aknea ja hengitystieoireita, vatsavaivoja jne. Mun mielestä siinä on vaan ollut liikaa hiilareita, taas kerran. - ap

Rasvaton maito on epäterveellistä.

Vierailija

Onhan se noin helppoa, jos ei ole mieleltään sairas. Minä kuitenkin olen. Anorektinen mieli, vaikkei sitä kukaan ulospäin näekään.

Vierailija

Nämä naiset todennäköisesti liikkuva paljon (ei tarkoita urheilua vaan paikasta toiseen liikkumista, eläytymistä juttelun keskellä jne) eivätkä keskity elämässä pelkästään syömiseen tai syömättä olemiseen. 

Olen huomannut, että mulla pysyy paino kurissa, kun syön sen 5 kertaa päivässä ja syön mitä tahansa, kunhan en syö itseäni koskaan kunnolla täyteen vaan niin, että vain nälkä lähtee (tämän luin jostain). Päivällisellä tosin syön joskus itseni täyteen kasviksia ja sen olen kokenut hyväksi. Aamulla yritän syödä aina kauraa jossain muodossa. Kaura auttaa aineenvaihduntaan ainakin mulla. En syö kahta kakkupalaa vaan vain sen yhden. En makoile sohvalla jatkuvasti vaan mieluummin siivoan tai olen menossa. Jos syön herkkua, riittää joku ihan pieni, esim. pari palaa suklaata. Pitää siirtää se syömiseen keskittyminen johonkin muuhun. Kun on muuta, ei välttämättä ehdi syödä kunnolla ja pysyy hoikkana. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onhan se noin helppoa, jos ei ole mieleltään sairas. Minä kuitenkin olen. Anorektinen mieli, vaikkei sitä kukaan ulospäin näekään.

Näkee sen.
Mä tunnistan anorektikot heti. Sorry..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
kilokalorit ratkaisee. Voi siellä lounasruokalassa syödä paljon jos ei kotona sitten syö.

Huh huh. Jopas oli terveysoppi pläjäys taas. Suoraan 80 luvulta?
Syödä täytyy säännöllisesti, mutta pieniä annoksia!
Varsinkin jos suvussa diabetestä!

Vierailija

ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

MUTTA pari päivää sitten olin isossa lounasruokalassa syömässä. Mulla oli oikeasti kova nälkä, mutta jotenkin haalin lautaselle vaan vähän salaattia, yhden perunan ja kaksi siivua mureketta.

Tuo on täysin normaali annos, ei pieni. Ja keskustelun pointtiin, jota en oikeastaan edes tajunnut, normaalikokoisena pysyy syömällä normaalisti, ei kovin yllättävää...

Aika outo postaus sinulta. Sinähän et syö normaalisti.

Vierailija

Painon ylläpito on helppoa kun vertaat laihdutukseen. Mieti vaje länsimaalaisessa yltäisyydessä versus tarpeiden tyydyttäminen. Ensimmäinen Tottakai johtaa retkahdukseen ja koittaa kompensoiva vajetta ahmimalla. Ehkäpä nuo tytöt kuuluivat siihen ei laihduttavaan ryhmään? Mulle paras tapa on 1400 kaloria ruokaa a -500 kaloria liikuntaa. Jos syön yhtään vähemmän alan ahmia. Jos syön enemmän en laihdu tarpeeksi nopeasti ja motivaatio katoaa. Meinaan seuraavaksi pitää herkuttoman tammikuun ja jouluussa paneudun tuohon ylläpito moodiin etten liho. Sitten taas muutama väli kuukausi ja kesäkuussa taas 1400 ja -500. Laihdutan normaalipainon sisällä. Tavoite 68-)58 ehkäpä 3kg tammikuussa 3kg kesäkuussa ja 3kg syyskuussa? :) vinkiksi voin vielä sanoa et painota syömistä ennen kuuteen. Illalla sohvalla löhöillessä ei paljon energiaa tarvi. Itse noina laihdutus kausina syönvain vihanneksia ja hedelmiä kuuden jälkeen..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Painon ylläpito on helppoa kun vertaat laihdutukseen. Mieti vaje länsimaalaisessa yltäisyydessä versus tarpeiden tyydyttäminen. Ensimmäinen Tottakai johtaa retkahdukseen ja koittaa kompensoiva vajetta ahmimalla. Ehkäpä nuo tytöt kuuluivat siihen ei laihduttavaan ryhmään? Mulle paras tapa on 1400 kaloria ruokaa a -500 kaloria liikuntaa. Jos syön yhtään vähemmän alan ahmia. Jos syön enemmän en laihdu tarpeeksi nopeasti ja motivaatio katoaa. Meinaan seuraavaksi pitää herkuttoman tammikuun ja jouluussa paneudun tuohon ylläpito moodiin etten liho. Sitten taas muutama väli kuukausi ja kesäkuussa taas 1400 ja -500. Laihdutan normaalipainon sisällä. Tavoite 68-)58 ehkäpä 3kg tammikuussa 3kg kesäkuussa ja 3kg syyskuussa? :) vinkiksi voin vielä sanoa et painota syömistä ennen kuuteen. Illalla sohvalla löhöillessä ei paljon energiaa tarvi. Itse noina laihdutus kausina syönvain vihanneksia ja hedelmiä kuuden jälkeen..

Aiotko mässäillä joulukuun?

Vierailija

Kommenttien perusteella ei kyllä kovin helpolta vaikuta kuitenkaan...
Niin, ajattelin siis lopettaa ainaisen laihduttamisen, ei tullut aloituksesta selväksi. - ap

Vierailija

Painonvartijat oli ainoa hyvä ja toimiva systeemi. Harmi, että loppui. Kohtuuttoman kallis se kylläkin oli ja luennot tylsiä.

Mutta se ohjelma oli loistava ja hyvä, että oli yhteiskontrolli viikottain.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat