Sain tänään kuulla tuntemattomalta mummolta "suorat sanat".
Kun olin shoppailemassa, ja menin kauppakeskukseen omalla autolla. Lähdin siis omasta pihasta, ajoin kauppakeskuksen parkkihalliin ja sieltä kävelin sisälle. Koska lähin shoppaileen, ja ulkona ei ollu pakkasta niin laitoin ihan vaan nahkatakin, tiesin että kuiteki tulee kuuma kun kaupoissa pyörii ja testailee vaatteita etc. Sitte semmonen ylipaksusti sisätiloihin nähden pukeutunut mummo tuli ihan hermona mun luo ja alko säksättää että miksi nuoriso pukeutuu liian vähään, pitääkö aina ajatella ulkonäköä ennemmin kuin sopivaa vaatetusta, typerää, eikö me opita koskaan ja muuta mukavaa. Ei antanut suun sijaa ja lopuksi huusin (no, kovaan ääneen, en varsinaisesti huutanut) että asiahan ei sulle kuulu, joten anna olla. :/
Osaan kyllä pukeutua sään mukaan, ja koska nyt oli lauha sää niin siks nahkatakki, miinuskeleillä laitan aina talvitakin ja alle vaikka jonkun ohuemmab paidan jos meen kaupoille. Anyway, ärsyttävää ja meni ilo shoppailusta, sitäpaitsi kukaan ei edes tullut väliin sanoon mitään vaikka mummeli sylki roiskuen paasas. Sitäpaitsi harmitttaa senkin takia että en koskaan ole korottanut ääntä vanhemmille ihmisille, nyt oli pakko. :|
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Mummot on rasittavia joskus, kun haluavat jutella niin pitkään. Mutta en mä nyt kiukkuisiksi tai pelottaviksi heitä sanoisi. Paljon pelottavampia ovat perssilmäiset ja känniset parikymppiset miehet ja naiset perjantai- ja lauantai-iltaisin.
Oikea myyjä
Etpä ole kokenut mummoraivoja kertaakaan :) riippuu varmasti myös paikasta. T. se kassa
Mullakaan ei ole kiukkuisista mummoista (eikä papoista) kokemusta, mutta jotkut 50-60- vuotiaat täti-ihmiset osaa olla tosi ilkeitä! Ne tiuskii, tönii, mulkoilee ja kävelee päin.
Joo, minäkään en ollut koskaan ajatellut mitään negatiivista mummoista ennen kuin törmäsin naapurin mummoon, jonka elämä pyörii pihan ympärillä ja kuuntelin muutamat kerrat sen kitinää. Kerran oli itsellä vähän huonompi päivä (äiti oli hiljattain kuollut) ja sitten kyllä sanoin minäkin takaisin (juuri noin, en varsinaisesti huutanut, mutta korotin ääntäni). Yksi opiskelijaystävä myöhemmin epäili myöskin alkavaa dementiaa, kun kuuli mummon valituksista.
No kyllä mullekin tuli kesän alussa kerran mummo ulkotakissa ja kaulahuivissa ihmettelemään miksi minulla ja lapsella on niin vähän päällä ja eikö aurinko polta ihoa. Hänen ihonsa kuulemma palaa rei-ille jos on ilman takkia. Ja toinen mummo kielsi poimimasta muutamaa kukkaa tienvarresta (erittäin yleinen ja kasvoi ihan joka paikassa) ja kun sanoin että näitähän on hirveästi ja jos lapsi yhden poimii. Sanoi että ok ja lopulta sitten lupasi olla juoruilematta ettei sitten ala liikkua huhuja missä minä annan poimia kukkia. Meinasin siinä nauraa ja sanoa, ettei kukaan tunne minua eikä kyllä kiinnostakaan vaikka tuntisi. Välillä ihmettelen mummojen ajatuksenjuoksua, mutta höperöitä ne on. Ei kannata ihan tosissaan ottaa.
Mä oisin sanonut jos ois ollu huono päivä, että: Haista sinä mursu paska!
Ei saisi yleistää, mutta yleensä mummot ovat mestareita etuilussa. Tai jos on joku hyvä tarjous tai kaupanpäällinen, niin ollaan jo ennen liikkeen avaamista parveilemassa oven takana. Sitten säntäillään ja ryysitään, että eivät missään nimessä jää mistään paitsi.
Avaudutaan pienimmästäkin asiasta/vastoinkäymisestä keuhkojen täydeltä tai veetuillaan päin näköä, jos ei ole niin hyvä päivä. Kyllä ne käytöstavat pitäisi muistaa vielä vanhuksenakin.
Kai se ikä ja vaivat muuttavat ihmistä tuohon suuntaan...
Sitä päivää odotellessa, kun alan kyttäämään naapureiden menemisiä ja tulemisia sekä vaatimaan kerrostalossa täydellistä hiljaisuutta 24/7, rajoittamaan hissin käyttöä, naapureiden vieraiden kyläilyaikoja ja tonkimaan roskiksia (jos sattuisi lajittelu vaikka menneen hieman eri tavalla, kun on ohjeistettu).
Sittenhän minullakin on oikeus "vanhempana" ihmisenä puuttua tuntemattomien tupakointiin, pukeutumiseen, hiustenväriin ja muutenkin mielestäni vääriin mielipiteisiin.
Heh, jotain hyviä puoliakin siitä vanhenimisestakin löytyy ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta sitten mielesipahotit?
Oot outo.
No en mä ehkä mieltä varsinaisesti pahoittanut.. :D ehkä se, että jouduin korottaa ääntö sille mummolle ja että joku edes alkaa avautuu toisen pukeutumisesta kaupassa(?!).
Jälkeenpäin naurattaa, ehkä sillä oli niin kuuma itellä että sen takia sitä ärsytti. :D
Tai ainakin jos mulla on kuuma, niin alkaa pikkujutut ärsyttää sen takia kun on tuskanen olo.
Ap
Vanhemmilla ihmisillä on usein ääreisverenkierto jo heikentenyt. Sen takia usein helteelläkin oikeilla helteillä heitä tapaa pitkissä toppavaatteissa.
Oke, ja pois tilanteesta. Eihän se tuolle kuulu, mitä sulla on päällä, vaikka vaan biksut. Toiset ihmiset vaan tykkää puuttua ja jatkuvasti tulee jostain sanomista. Palstallakin.
ohis
No mitä jäit edes kuuntelemaan sitä, olisit lähtenyt kälppimään kesken säkätyksen ja sanonut mennessäsi säkäsäkä, muista lääkkeesi.