Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on tallella ukkini päiväkirjat ja kirjeet talvisodan ajoilta.

Vierailija

Todella mielenkiintoista settiä. Olen lukenut niitä vasta kuluneen vuoden aikana, ukkini oli ikäiseni kun lähti sotaan. Pitäisiköhän niistä koota kirja vai mitä niille kirjeille tekisi?

Kommentit (9)

Vierailija

Säilytä alkuperäiset ja vaikka skannaa sähköiseen muotoon. Voi kunpa itsellänikin olisi vastaavia omilta ukeilta, jotka molemmat olivat sotimassa. Taisivat jättää jälkeensä vain sotatraumat, joista omat vanhempanikin ovat kärsineet.

Vierailija

Minä olin jo vuonna 1980 sen ikäinen, kuin ukkini lähtiessään talvisotaan, äidilläni on jotain kenttäpostikirjeitä tallessa. ohis.

Wäiski57
Seuraa 
Liittynyt28.6.2016

Tallenna ne kirjeet skannaamalla ja arkistoi alkuperäiset. Kirjoita kirjeet "puhtaaksi". Omasta kokemuksesta voin sanoa, että nykynuorille vanha kauno voi olla aika hepreaa. Kotipaikasta riippuen murresanat voivat vaatia tulkintaa. Mistä päin ukkisi oli kotoisin ja käykö kirjeistä ilmi missä päin hän oli talvisodassa? Jos Laatokan pohjoispuolella, niin olisi kiinnostunut niistä itsekin. Kirjeet ovat pala historiaa, sinun ja Suomen.

Vierailija

Ukkini oli 36-vuotias kaatuessaan talvisodassa. Siihen jäi mummoni monen lapsen kanssa. Joskus olen miettinyt kuinka monta setää tai tätiä jäi syntymättä.

Vierailija

Kuulostaa mielenkiintoiselta ja itse ainakin lukisin mielellään. Paperikirja on kuitenkin vähän huono formaatti nykyään. Painosmäärät ovat pieniä ja tiedonsiirto fyysisillä paperimöhkäleillä hidasta ja kallista, seurauksena vain pieni määrä ihmisiä loppupeleissä lukisi materiaalia. Ehdottaisin että skannaat digitaaliseen muotoon ja laitat nettiin jakoon varustettuna asianmukaisella (vapaalla) lisenssillä joka mahdollistaa materiaalin edelleenjakamisen ja hyödyntämisen. Esimerksiksi wikimedia + cc lisenssi toimii hyvin julkaisualustana. Lisäksi voit tehdä blogityyppisen sivuston jossa linkität kirjeisiin ja kerrot vähän tapahtumien taustoista ja perheen historiasta yms.

Kannattaa kuitenkin huomata että kirjeiden tekijänoikeus vanhenee vasta kuin ukkisi kuolemasta on kulunut 75 vuotta. (Joo tyhmä laki.) Kaikkeen materiaalin julkaisuun ennen tätä tarvit tekijänoikeuksien nykyisen haltijan eli koko perikunnan luvan.

Vierailija

Minulla on setäni kirjeenvaihto 4 eri naisen kanssa. Kävi vuorotellen kaikkien luona lomillaan ja kertoi rakastavansa jokaista.

Sodan jälkeen kihlasi naapurintytön, jonka kanssa ei edes ollut kirjeenvaihdossa.

Vierailija

Skannaa kirjeet itsellesi talteen ja lähetä alkuperäiset esim. Kansanperinnearkistoon, jotta saavat asianmukaisen säilytyksen ja tutkijatkin pääsevät hyödyntämään niitä.

Vierailija

Ajatelkaa, että minun äitini isoäitiä on yrittänyt "iskeä" Toivo Kuula. mutta ei kelvannut! hän heitti kaikki Kuulan lähettämät rakkauskirjeetkin vaan takkaan, hitto mikä arvo niillä tänä päivänä olisikaan!! ja minäkin osaisin varmaan soittaa muutakin kuin suutani :D ja tämä on siis ihan totta!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat