Säännöt siivoojalle kotonanne?

Vierailija

Te kenellä käy siivooja kotona, mitä sääntöjä teillä on?
Ollaan harkitsemassa tälläisen palvelun ostoa, mutta onko kohtuutonta jos ohjeistaa että siivooja ei saa tervehtiä tai jutella mitään smalltalkkia? Kysymyksiä saisi esittää, perustellusti.
Onko tämä outo pyyntö, vai kokisiko siivooja tämän jopa helpottavana kuin ei ole kiusallisia smalltalkkeja?
Olen hyvin väsynyt töiden jälkeen, enkä jaksaisi olla sosiaalinen enää kotona. Kokemuksia?

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Yritätkö larpata jotain piika ja talon emäntä -asetelmaa? Pitääkö siivojan poistua huoneesta takaperin ja sinulle niiaillen kun tulet huoneeseen?

Vierailija

Meillä käy siivooja, kun olemme poissa. 

Kiusallinen ajatus loikoilla sohvalla, kun toinen siivoaa.... vaikka kuinka hyvin maksaisi. 

Vierailija

Jos menet kampaajalle, tai lääkäriin ohjeistatko etukäteen, ettei sinua saa tervehtiä? Kuulostaa enemmän mielenterveysongelmalta kuin väsymykseltä. Kuka sivistynyt ihminen ei tervehdi?
Ehkä voisit hankkia robotti-imurin.

Vierailija

Ei ollut mitään sääntöjä. Sain siivousapua, kun talossa oli 2 sairasta vauvaa.

Hän oli asiallisen etäinen ja hienotunteinen muutenkin. Ääneen sanoin, että toivon hänen pitävän yksityisasiamme omana tietonaan. Siivoojaahan ei sido vaitiolovelvollisuus kuten hoitohenkilökuntaa tai terveydenhuollon ammattilaisia.

Vierailija

Meillä on selkeät säännöt.

Siivooja tulee klo 9.00 - 9.15 välisenä aikana ja hänellä on mukana omat työvälineensä imuria lukuunottamatta. Tervehdimme ja rupattelemme niitä näitä muutaman minuutin, jolloin myös kerron, onko sille siivouskerralle jotain erityistoiveita tyyliin "kirjaston lattiaa ei tarvitse mopata, sen sijaan kaikki valokatkaisijat tulee pyyhkiä erityisen huolellisesti". Sen jälkeen siivooja lähtee siivoamaan omassa järjestyksessään ja rytmissään, emme näe toisiamme eikä tule tarvetta puhua mistään, ellei ilmene jotain yllättävää. Silloin hän koputtaa työhuoneen oveen ja kertoo asiansa. Näemme muuten uudestaan klo 12.30, jolloin hän on tehnyt työnsä.

Smalltalk kuuluu normaaliin vuorovaikutustilanteeseen ja sen puuttuminen kertoo jostain muusta kuin jaksamisesta.

Vierailija

Olen äärimmäisen empaattinen ihminen. Mitään talon emäntää en yritä leikkiä, vaan sopia selvästi säännöistä kiusallisten tilanteiden välttämiseksi. En usko että meillä olisi siivoojan kanssa mitään yhteistä, olemme varmasti aivan eri aaltopituuksilla, joten parempi molemmille olla yrittämättä mitään small-talkkeja. AP.

Vierailija

Vastaan vaikka en ole kotisiivousta ikinä ostanut, mutta olen kyllä itse siivonnut.

Ei ole mitenkään mahdollista tehdä tuota nykyaikana loukkaamatta verisesti. Minäkin olisin loukkaantunut ja kieltäytynyt luultavasti menemästä tuollaiseen siivouskohteeseen. Ja minä olen itsekin hyvin haluton jutusteluun asiakkaan kanssa, mutta kohteliaisuus vaatii sitä.

Sinusta tulisi kyllä heti koko siivousfirman puheenaihe.

Suosittelen että sanot että jotakin tiettyä huonetta ei tarvitse siivota ja menet sinne suljetun oven taakse siivouksen ajaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen äärimmäisen empaattinen ihminen. Mitään talon emäntää en yritä leikkiä, vaan sopia selvästi säännöistä kiusallisten tilanteiden välttämiseksi. En usko että meillä olisi siivoojan kanssa mitään yhteistä, olemme varmasti aivan eri aaltopituuksilla, joten parempi molemmille olla yrittämättä mitään small-talkkeja. AP.

Empaattinen saatat ehkä olla, mutta sosiaaliset taidot puuttuvat täysin. Tai ehkä vain maalaisjärki. Jos tämä siis ei ole provo.

Vierailija

Antaa kyllä aika tylyn kuvan sinusta. Kuinka vaikea se on sanoa vaikka: Moi, olen tuolla työhuoneessa jos tulee kysyttävää?
En sun tarvitse alkaa kysellä kuulumisia ja päivitellä säätilannetta tms. Jos tuo on liikaa vaadittu, niin robotti-imuria ehdotan minäkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ollut mitään sääntöjä. Sain siivousapua, kun talossa oli 2 sairasta vauvaa.

Hän oli asiallisen etäinen ja hienotunteinen muutenkin. Ääneen sanoin, että toivon hänen pitävän yksityisasiamme omana tietonaan. Siivoojaahan ei sido vaitiolovelvollisuus kuten hoitohenkilökuntaa tai terveydenhuollon ammattilaisia.

On huonoa käytöstä esittää tuollainen toive. Aivan sama kuin möläyttäisit päin naamaa, että et pidä siivoojaa ammattitaitoisena tai edes normaalilla järjellä varustettuna.

Siivoojat muuten yleensä firmaan tullessaan allekirjoittavat paperin, jossa lupaavat pitää sekä asiakkaiden että firman asiat omana tietonaan. Tästä on lisäksi annettu vielä suullinen perehdytys, ainakin minulle. Lienee yleinen käytäntö muutenkin useimmilla aloilla.

Vierailija

On se kumma kun ei itse voi edes siivota.. vaikka miten olisi rahaa niin en kyllä edes kehtaisi palkata ketään omia sotkujani siivoamaan. Ap on todella nolo.

Vierailija

Meilläkin siivooja käy sillä aikaa kun olemme töissä. Kun olin lapsen kanssa kotona, lähdin pois siivouksen ajaksi. Näin emme olleet toistemme tiellä.

Nuoriso on välillä paikalla, kun siivoojat käy. Olen ohjeistanut tervehtimään ja poistumaan omasta huoneesta siivouksen ajaksi, jotta siivoojat saa rauhassa hoitaa hommansa.

Näin meillä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vähän tulin uteliaaksi, miksi luulet että siivooja olisi jotenkin eri aaltopituudella kanssasi? Onhan se tosi harvinaista tietenkin että kaksi ihmistä löytää välittömästi yhteisiä, molempia kiinnostavia keskustelunaiheita. Mutta miksi tämä olisi mielestäsi epätodennäköisempää juuri siivoojan kohdalla? Jopa siinä määrin, että normaaliin kanssakäymiseen liittyvä kevyt jutustelu on mahdoton ajatus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti siivoojakaan ei halua keskustella sinun kanssasi. Voit itse organisoida jutun niin, että siivoja käy silloin, kun et ole itse paikalla (= raatamassa siellä väsyttävässä omassa työssäsi), niin molempi parempi kummallekin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat