Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymyksiä niille jotka ovat työskennelleet hotellissa ulkomailla

aurinkoon

Haluaisin kovasti asua Kanarialla joku päivä ja olenkin mietiskellyt että pitäisikö lähettää joskus työhakemuksia Kanarian eri hotelleihin. Olisin siis kiinnostunut respahommista. Olen kuitenkin restonomiksi valmistunut, ja puhun erinomaisesti Englantia, Ruotsia ja vähän Saksaakin. Moni asia kuitenkin mietityttää minua, ehkä joku täällä osaa vastata kysymyksiini:

1. En puhu Espanjaa, ja tiedän kokemuksesta ainakin yhden neljän tähden hotellin Kanarialla jonka vastaanottovirkailija ei osannut Espanjaa (muut virkailijat vissiin osasivat) mutta kuinka yleistä mahtaa olla, että palkataan henkilökuntaa joka ei puhu Espanjaa? Haluaakohan pääsääntöisesti kaikki Kanarian hotellit palkata vaan Espanjan kansalaisia?

2. Mitenköhän tuo asuntopuoli? Saako henkilökunta asua hotellissa, järjestääkö hotelli jonkun yhteisasunnon henkilökunnalle vai pitääkö ihan itse hommata oma asuinpaikka? Olen kyllä valmis tarvittaessa vaikka vuokraamaan oman asunnon.

3. Mitenköhän yövuorot jaetaan työntekijöiden kesken, tuleeko niitä kaikille yhtä paljon, vai voikohan halutessaan tehdä pelkästään yövuoroja respassa? Silloin jäisi enemmän aikaa nauttia kuumasta päivästä ulkona, kun ei missaisi kuin ainoastaan alkupäivän nukkumisen vuoksi.

4. Tietysti jos palkkatasosta jollakin on tarkkaa tietoa, niin kerro ihmeessä. Varmastikaan palkkataso ei ole Suomen tasolla, mutta en menisikään sinne rahan vuoksi.

5. Kuinka pitkiä soppareita siellä mahdetaan solmia? Onko tyyliin syksystä kevääseen ja sitten katsotaan myöhemmin että tehdäänkö uusi soppari, vai tehdäänkö pidempiäkin työsopimuksia?

Kommentit (13)

Vierailija

Sulla tuntuu olevan vähän ruusuiset kuvat.. Ei se ole mitään biitsillä makoilua, vaan raskasta työtä ja hyvin vähän vapaa-aikaa, siellä suomen työehtosopimukset on vain kaukainen muisto menneisyydestä.

Vierailija

Jestas. Vähän realiteetteja: Paska palkka (siis oikeasti todella pieni), pitkät työpäivät, espanjan kielen auttava taito pakollinen, ei todellakaan saa asua hotellissa, asunnon hankit itse (joskin työnantaja voi auttaa vinkkaamalla mitä kautta kannattaa kämppää alkaa etsimään. Käytännössä palkalla on varaa alemman keskiluokan kerrostaloluukkuun), työvuoroja ei valita itse ja aikaa auringonpalvomiseen ei ole versus lomalaiset, työsopimukset ovat lyhyitä ja Kanarialla pätkätyöt sekä sesonkityöt ovat se normi. Turistikauden ulkopuolella ei ole töitä kuin korkeintaan muutamalle paikalliselle työntekijälle.

aurinkoon

Vierailija kirjoitti:
Sulla tuntuu olevan vähän ruusuiset kuvat.. Ei se ole mitään biitsillä makoilua, vaan raskasta työtä ja hyvin vähän vapaa-aikaa, siellä suomen työehtosopimukset on vain kaukainen muisto menneisyydestä.

Jos työaika on 8 tuntia päivässä niin kyllä siinä jää vähän aikaa vapaa-ajallekin. Vai ovatko työpäivät pidempiä sinun käsityksesi mukaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jos työaika on 8 tuntia päivässä niin kyllä siinä jää vähän aikaa vapaa-ajallekin. Vai ovatko työpäivät pidempiä sinun käsityksesi mukaan?

10-12 tuntia on aika normi työaika

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jestas. Vähän realiteetteja: Paska palkka (siis oikeasti todella pieni), pitkät työpäivät, espanjan kielen auttava taito pakollinen, ei todellakaan saa asua hotellissa, asunnon hankit itse (joskin työnantaja voi auttaa vinkkaamalla mitä kautta kannattaa kämppää alkaa etsimään. Käytännössä palkalla on varaa alemman keskiluokan kerrostaloluukkuun), työvuoroja ei valita itse ja aikaa auringonpalvomiseen ei ole versus lomalaiset, työsopimukset ovat lyhyitä ja Kanarialla pätkätyöt sekä sesonkityöt ovat se normi. Turistikauden ulkopuolella ei ole töitä kuin korkeintaan muutamalle paikalliselle työntekijälle.

Kiitos vastauksesta. Kyllähän Kanarialla se sesonki kestää kuitenkin syksystä kevääseen, että jos sen pituisen sopparinkin saisi aluksi, niin kelpaisi. Ja en halunnut tätä aluksi painottaa, mutta taloudellinen tilanne on siis sen verran OK tällä hetkellä, että ei haittaisi hirveästi vaikka olisikin jonkin aikaa työ jossa "paskapalkka". Lähtisin muista syistä sinne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Kyllähän Kanarialla se sesonki kestää kuitenkin syksystä kevääseen, että jos sen pituisen sopparinkin saisi aluksi, niin kelpaisi. Ja en halunnut tätä aluksi painottaa, mutta taloudellinen tilanne on siis sen verran OK tällä hetkellä, että ei haittaisi hirveästi vaikka olisikin jonkin aikaa työ jossa "paskapalkka". Lähtisin muista syistä sinne.

Kun ei se koko matkailusesonkikaan ole korkean sesongin aikaa eli sesonkityöntekijöille ei kaikille riitä töitä sesongin hiljaisempina aikoina. Et siis voi automaattisesti ajatella että sulle olisi töitä koko puolivuotiskaudeksi.

Vierailija

Jos sulla on ihan hyvä taloudellinen tilanne ja kanaria kutsuu vain biitsien takia (olethan tosin tietoinen todellisista keskilämpötiloista?) niin miksi et lähde sinne vain pariksi kuukaudeksi lomalle? Sun käsitys työpaikan hakemisesta, saamisesta ja pitämisestä siellä on sanalla sanoen hatara.

Vierailija

Palkkataso on noin 1000 euron luokkaa. Respana tienaa ehkä hitusen päälle 1000 euroa ja hotellin tarjoilijana alle 1000 euroa. Respalta vaaditaan ehdottomasti kielitaitoa (espanja ja englanti välttämättömät, saksa ja ranska toivottavia).Vapaapäiviä on vain kerran viikossa (joskin isoimmat kansainväliset ketjut tarjoavat jopa 2 vapaapäivää mutta noihin vaaditaan alan koulutus) ja työssä pitää olla valmis venymään pitkiin päiviin. Työlupaa varten sun tarvitsee hakea Nie-numero Policía Municipal:lta tai Policía Loca:lta (en muista käytäntöä kummalta toi lupa haetaan).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Palkkataso on noin 1000 euron luokkaa. Respana tienaa ehkä hitusen päälle 1000 euroa ja hotellin tarjoilijana alle 1000 euroa. Respalta vaaditaan ehdottomasti kielitaitoa (espanja ja englanti välttämättömät, saksa ja ranska toivottavia).Vapaapäiviä on vain kerran viikossa (joskin isoimmat kansainväliset ketjut tarjoavat jopa 2 vapaapäivää mutta noihin vaaditaan alan koulutus) ja työssä pitää olla valmis venymään pitkiin päiviin. Työlupaa varten sun tarvitsee hakea Nie-numero Policía Municipal:lta tai Policía *Loca:lta (en muista käytäntöä kummalta toi lupa haetaan).

*Localilta

Vierailija

Jos meinaat olla Espanjassa/Kanarialla yli 3 kk, sun pitää rekisteröityä alueesi asukkaaksi esim. Oficina de Extranjeros:ssa tai poliisilla. käytäntö vaihtelee alueittain, missä rekisteröinti tapahtuu. Eli ihan noin vain töihin meneminen ei onnistu. Vaatii paljon valmisteluita ja noissa virastoissa ei juuri englantia puhuta. Kannattaa käydä avoimen yliopiston tai jonkun työväenopiston kielikurssi ennen lähtöä Espanjaan, jos pohjalla ei ole minkäänlaisia espanjan kielen opintoja.

Vierailija

Mun mielestä sun olis järkevämpää hakea jonkun suomalaisen matkanjärjestäjän matkaoppaaksi. Paska palkka, mutta vähän pehmeämpi lasku paikalliseen työelämään. Ja järkkäävät asunnon. Tuon kokemuksen pohjalta voit sitten ponnistaa hotelliin töihin, pääset hyvin verkostoitumaan yms.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sun olis järkevämpää hakea jonkun suomalaisen matkanjärjestäjän matkaoppaaksi. Paska palkka, mutta vähän pehmeämpi lasku paikalliseen työelämään. Ja järkkäävät asunnon. Tuon kokemuksen pohjalta voit sitten ponnistaa hotelliin töihin, pääset hyvin verkostoitumaan yms.

Paitsi että opaspalveluitakin on karsittu paljon, jonka takia nykyään on vaikeampi saada tuotakaan kautta töitä. Vaativat vielä monesti matkailualan perustutkinnon.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat