Ovatko vanhukset yksinkertaisesti tyhmiä? Vai miksi teknologian käyttö on heille niin vaikeaa

Vierailija

Sehän on ihan tieteellinen fakta, että ihmisten ÄÖ nousee kokoajan. Mutta aika mielenkiintoista, että se on ihan kahdessa sukupolvessa tehnyt näin järkyttävän ja selkeän harppauksen. Esim. mammani ei vain osaa käyttää edes perus matkapuhelinta, puhumattakaan älypuhelimesta. Hänellä on ollut se kännykkä jo useamman vuoden, eikä vieläkään osaa muuta kuin vastaanottaa soittoja. Huvittavaa tavallaan, että alle 10 vuoden ikäiset lapset ovat älykkäämpiä kuin nämä vanhukset keskimäärin. Tietysti poikkeuksiakin on, niitä teknologiaguruvanhuksia.

Toisaalta pelottaa hieman ajatella, kuinka itse tulee olemaan samassa asemassa muutaman vuosikymmenen päästä, kun kaikki lapsetkin ylittävät itseni älykkyydessä.

Sivut

Kommentit (73)

Vierailija

MInä puolestani ihmettelen, miten alhaiseksi on nuorison älykkyys pudonnut, kun eivät osaa vaihtaa vetoketjua, laskea päässä yksinkertaisia yhteenlaskuja (9.90 + 3.20 on monelle mahdoton tehtävä) tai sytyttää tulta hellaan.

Vierailija

Mietippä  nyt ihan hetki vaikka sitä, kuinka paljon teknologia on kehittynyt viimeisten 25 vuoden aikana verrattuna sitä edeltäviin pariin vuosisataan vaikka...Tahti on aika huima. Me ollaan tätä menoa siis ihan samoissa vaikeuksissa uusien aparaattien kanssa "vanhana".

T. 32-vuotias

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
MInä puolestani ihmettelen, miten alhaiseksi on nuorison älykkyys pudonnut, kun eivät osaa vaihtaa vetoketjua, laskea päässä yksinkertaisia yhteenlaskuja (9.90 + 3.20 on monelle mahdoton tehtävä) tai sytyttää tulta hellaan.

Tulta hellaan?

Vierailija

Eikä osaa edes niittää viikatteella, saati sitten teroittaa sitä. Eikä valjastaa hevosta, eikä kengittää, ei ainakaan pojat.
Ap ei tainnut tulla ajatelleeksi, että älykkyys on tietyllä tavalla toimintaympäristöön sidoksissa. Australialainen alkuasukas tarvitsee aivan toisenlaisia taitoja kuin amerikkalainen Piilaakson asukas.

Epäilen, että aloittaja olisi enemmän kuin hukassa, jos joutuisi tulemaan toimeen useamman kuukauden ilman sähköä, rahaa ja rahalla ostettavia hyödykkeitä.

Vierailija

Kuinkahan kätevästi aloittajalta sujuisi vaikkapa karjanhoito, kehrääminen, silakoitten perkuu, tukin kuorinta, talon rakennus pitkästä tavarasta ja puvun ompelu? Aikanaan melko jokapäiväistä hommaa.

Vierailija

Minua eivät kiinnosta lainkaan nämä kaikenmaailman härpäkkeet. En tarvitse älypuhelinta, ne ovatkin epäergonomisia, ja ranteeni kipeytyy herkästi. Niinpä perinteinen käteen sopiva känny riittää. Minulla on erikseen tietsikka, kamera ja siis se kännykkä. Enempää en elektroniikkaa tarvitse. Joillekin tuntuvat nuo härpäkkeet olevan itseisarvo riippumatta siitä, tarvitseeko niitä oikeasti.

Vierailija

Itse olen tästä hieman eri mieltä. Työskentelen pankissa ja sieltä jos mietin asiakkaiden verkkopankin käyttöä tai puhelimen sovelluksen käyttöä niin yllättävän moni vanhus osaa niitä käyttää. Jopa ne 80+ ja 90+ vanhukset. Sitten on taas näitä viisikymppisiä jotka eivät osaa, koska ovat niin "vanhoja" eivätkä voi oppia. Jos yleistäisin niin oppiminen on kiinni omasta asenteesta JOS ei ole mitään järkevää syytä olla oppimatta, kuten dementia yms. Tarkoitan tällaisia teknisiä peruskäyttöön liittyviä asioita joilla pärjää jokapäiväisessä elämässä.

Oma mummini on tällainen en osaa enkä opi tyyppi, mutta hän nyt vain tykkää tekeytyä tyhmäksi ja avuttomaksi. Sitten taas toisaalta isoisovanhempani olivat hyvin teknisiä eikä mitään ongelmaa, ei myöskään asenteessa.

Vierailija

On se kumma kun nykyajan nuoriso ei osaa käyttää rukkia tai mattopuita. Käskin veljenpojan (15v) terottaa minun kirveen, mutta ei siitä tullut yhtään mitään. (huomioi sarkastinen sävy tässä)

AP ei itse ole mikään penaalin terävin kynä. Se on ihan eri asia käyttää jotain laitetta mikä on tullut tutuksi nuoresta asti. Pyöriihän Youtubessa video, missä noin 10v. tyttö ei tiedä miten lopetetaan puhelu perinteisellä puhelimella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tulta hellaan?

Niin, ei takkaan, ei kiukaaseen, ei vuolukiviuuniin, ei fondue-padan alle vaan hellaan, siihen semmoiseen vempaimeen, jonka avulla voi vaikka keittää perunoita. Liesi on liian kaupunkimainen termi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat