Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelyä suolaisuudesta

Vierailija

Jos kertoo syövänsä meetvurstia, nakkeja yms. niin aina jankataan niiden suolaisuudesta. Samat ihmiset kuitenkin syövät leipää, vaikka leivässä on enemmän suolaa kuin perunalastuissa.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Samaa olen minäkin ihmetellyt. Eikö se leivän suola olekaan sitten haitallista?

Koska leipää pitää syödä! Yhdeksän palaa päivässä. Näin kertoo Kepu, täysin puolueettomana tahona, jonka äänestäjissä ei mitään viljantuottajia ole ollenkaan.

..Eiiku.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Samaa olen minäkin ihmetellyt. Eikö se leivän suola olekaan sitten haitallista?

Ei ole, koska leivän sokeri neutralisoi suolan haitat. Sipseistä saa myös terveellisiä ja maukkaampia lisäämällä puoli kupillista sokeria pussiin. Veteen sekoitettuna toimii tehokkaammin.

Vierailija

No mun mielestä tuo suolasta jankkaaminen on muutenkin ihan älytöntä.

Mä syön suolaa ihan sellaisenaankin pikkuannoksen joka päivä, jotta verenpaine pysyisi edes tolkullisella tasolla (että pystyn olemaan pystyasennossa pyörtymättä). Ja ihan lääkärin suosituksesta.

Tosi monelle liika suolan saanti on haitallista, mutta kuten muissakin asioissa, tässäkin ihmiset ovat yksilöllisiä...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos kertoo syövänsä meetvurstia, nakkeja yms. niin aina jankataan niiden suolaisuudesta. Samat ihmiset kuitenkin syövät leipää, vaikka leivässä on enemmän suolaa kuin perunalastuissa.

Hetkinen, mitä tekemistä meetvurstin ja nakkien suolaisuudella on perunasalaatin suolaisuudella. Ei kai perunasalaatti ole meetvurstin kanssa saman suolaista, en usko.

Mutta olet oikeassa eihän se kenellekkään kuulu mitä kukin suuhunsa laittaa. Itse en välitä mitä mieltä toiset on omasta syömisestäni. Mutta en myöskään mene sanomaan mielipidettäni muiden syömisestä. Jokainenhan sitä itse sitten kärsii jos syö epäterveellisesti. Ihan jokainen tehköön mielesä mukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, mitä tekemistä meetvurstin ja nakkien suolaisuudella on perunasalaatin suolaisuudella. Ei kai perunasalaatti ole meetvurstin kanssa saman suolaista, en usko.

Mutta olet oikeassa eihän se kenellekkään kuulu mitä kukin suuhunsa laittaa. Itse en välitä mitä mieltä toiset on omasta syömisestäni. Mutta en myöskään mene sanomaan mielipidettäni muiden syömisestä. Jokainenhan sitä itse sitten kärsii jos syö epäterveellisesti. Ihan jokainen tehköön mielesä mukaan.

Perunasalaatti? Oikeinlukemisen jalo taito? :-)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä syön suolaa ihan sellaisenaankin pikkuannoksen joka päivä, jotta verenpaine pysyisi edes tolkullisella tasolla (että pystyn olemaan pystyasennossa pyörtymättä). Ja ihan lääkärin suosituksesta.

Tosi monelle liika suolan saanti on haitallista, mutta kuten muissakin asioissa, tässäkin ihmiset ovat yksilöllisiä...

Yksikään itseään kunnioittava, ammattitaitoinen lääkäri ei määrää suolaa sellaisenaan syötäväksi yhtään kenellekään. Ei ole mitenkään epätavallista, että nuorilla on matala verenpaine ja eikä ole epätavallista, että seisoessa voi huipata. Tätä hoidetaan liikunnalla ja terveellisillä elintavoilla, ei suolalla. Suolaa saadaan nyt jo aivan liikaa per päivä, koska kaikessa on aivan älyttömästi sitä. Lisäksi suolaan liittyy paljon muitakin terveysriskejä kuin verenpaineen nousu. Sen on todettu olevan yhteydessä mm mahasyöpään ja munuaisongelmiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Samat ihmiset kuitenkin syövät leipää, vaikka leivässä on enemmän suolaa kuin perunalastuissa.

Saisiko tähän jotain esimerkkejä. Itse kun katselin, niin äkkiseltään suurin suolan määrä leivässä oli 1,6% ja tuo oli matalin arvo mitä löysin sipseistä. Monessa oli jopa yli 3% suolaa.

Vierailija

Vaasan ruispala: suolaa 1.2 g / 100g.

Taffel Sips poimuperunalastu: suolaa 1.3 g / 100 g.

Snellman Voileipämeetvursti: suolaa 4.2 g / 100 g.

Juu, onhan leivässä lähes yhtä paljon kuin sipsissä. Mutta meetvurtissa on silti paljon enemmän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sisälukutaitoa tarvitset näköjään :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No onhan esimerkiksi metvursti erittäin suolaista sipseihin tai leipään verrattuna.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Juu, onhan leivässä lähes yhtä paljon kuin sipsissä. Mutta meetvurtissa on silti paljon enemmän.

Pystytkö syömään sitä meetvurstia grammoina samaa määrää kuin leipää??

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sitten taas yksi ruisleipäleipäsiivu painaa noin 30 g, kun taas yksi viipale meetwurstia noin 8 g. Ja jotkuthan lähes elävät pelkällä leivällä, eli kyllä sitä suolaa kertyy jo leivästäkin.

Vierailija

Häh? Eihän leipä nyt erityisen suolaista ole, yleensä n. 1% ja voimakassuolaisuuden raja on 1,2%. Metukoilla ja makkaroilla sen sijaan saattaa olla aika korkeakin suolapitoisuus, jopa 4 %.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Yksikään itseään kunnioittava, ammattitaitoinen lääkäri ei määrää suolaa sellaisenaan syötäväksi yhtään kenellekään. Ei ole mitenkään epätavallista, että nuorilla on matala verenpaine ja eikä ole epätavallista, että seisoessa voi huipata. Tätä hoidetaan liikunnalla ja terveellisillä elintavoilla, ei suolalla. Suolaa saadaan nyt jo aivan liikaa per päivä, koska kaikessa on aivan älyttömästi sitä. Lisäksi suolaan liittyy paljon muitakin terveysriskejä kuin verenpaineen nousu. Sen on todettu olevan yhteydessä mm mahasyöpään ja munuaisongelmiin.

No onpa mulle sitten sattunu vastaan monta itseään kunnioittamatonta, ammattitaidotonta lääkäriä. Joukossa jopa yksi kardiologi. Mä oon viisikymppinen, en siis pidä itseäni nuorena. Paineet on välillä tosiaan niin alhaalla, että en voi olla pystyasennossa tai pyörryn. Haittaa kummasti esimerkiksi työntekoa. Pyörtyessä saatan myös loukata itseni. Kyse ei siis ole mistään pienestä huippauksesta, joka olisi ihan tavallista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat