Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on kohtuullinen isovanhemman hoitoapu?

Vierailija

Kysymys sekä vanhemmille että isovanhemmille: Mikä on mielestäsi kohtuullinen hoitopäivien määrä kuukaudessa tai vuodessa, minkä isovanhemmat voisivat lapsenlasten kanssa viettää? Vastaus riippuu mm. lasten lukumäärästä, joten ehkä sekin on hyvä kertoa.

Itselläni on vain yksi lapsenlapsi ja kohtuullinen hoitopäivien määrä (itselleni sopiva siis) on 1-2 pv viikossa. Yksi päivä joka viikko ja tarvittaessa vielä toisena päivänä - tai esim. viikonloppuna lauantaista sunnuntaihin, ei tosin joka viikonloppu, vaan esim. kerran kuussa. Ja näiden lisäksi pari kertaa vuodessa pidempi, esim. viikon jakso on ok.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Meidän vauveli on noin kerran kuussa yötä ja muuten pari kertaa kuussa pienemmän pätkän hoidossa :) ja yks lapsi vaan :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jokainen hoitaa ITSE lapsensa!!!

Just. Että sun puolesta voi vaikka päivä hoitopaikatkin sulkea.

Vierailija

Ei ole mitään kohtuullista määrää vaan nämä ovat täysin keskenään sovittavia asioita. Minusta sinä hoidat itse asiassa tosi paljon, enkä itse olisi kehdannut ilmaiseksi hoidattaa lastani omilla vanhemmillani tuossa määrin. Isovanhemmilla ei ole minkäänlaista velvollisuutta hoitaa lapsenlapsiaan, vaan lapsenlapset voivat tulla käymään isovanhemmillaan myös omien vanhempiensa kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Päivähoitopaikat on tarkoitettu työpäivän tai opiskelun ajaksi, ja NIISTÄ MAKSETAAN.

Vierailija

Pari - muutama vuodessa, jos nyt puhutaan siitä että lapset ovat päikseen isovanhempien kanssa.  Kesällä, hiihtolomalla, joululomalla silloin kun lapsilla on vapaata, mutta vanhemmat töissä, esimerkiksi. 

Vierailija

Mun mielestä olisi ihanaa jos pääsisi kerran tai kaksi vuodessa miehen kanssa kahdestaan ravintolaan, hotelliin, minilomalle, teatteriin tmv.

Ei vain valitettavasti ole lapsille hoitajia että tämä olisi mahdollista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Päivähoitopaikat on tarkoitettu työpäivän tai opiskelun ajaksi, ja NIISTÄ MAKSETAAN.

Vai niin. No se on sun mielipide, kyllä mun vanhemmat ainakin mielellään ottaa lasta hoitoon useasti kuukauden aikana :)

Vierailija

Minusta ap hoidat tosi paljon!

Meillä on 8- ja 2-vuotiaat lapset. Mielestäni kohtuullinen hoitoapu on kerran kuussa 2-5 tuntia kerrallaan (tuo halutessamme saadaankin). Lisäksi meidän koululainen on yhden iltapäivän viikossa (3-4 tuntia kerrallaan) isovanhemmilla, ja se sopii heille hyvin.

Yökyläilyyn olemme lähteneet ekan kerran, kun lapsi on 5-vuotias.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minut hoisi mummo päiväkodin sijaan. Silti äitini perustelu lastenlasten hoitamattomuudelle on se että on on jo omat lapsensa hoitanut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään kohtuullista määrää vaan nämä ovat täysin keskenään sovittavia asioita. Minusta sinä hoidat itse asiassa tosi paljon, enkä itse olisi kehdannut ilmaiseksi hoidattaa lastani omilla vanhemmillani tuossa määrin. Isovanhemmilla ei ole minkäänlaista velvollisuutta hoitaa lapsenlapsiaan, vaan lapsenlapset voivat tulla käymään isovanhemmillaan myös omien vanhempiensa kanssa.
No jaa. Minä itse olen kehottanut esikoistani ryhtymään muusikoksi ja työajat tietysti ovat iltoja ja viikonloppuja kuten hänen puolisollaankin. Tottakai hoidan omaa lapsenlastani kun tarve vaatii. Välillä pari kertaa kuussa, välillä harvemmin kun molempien keikat sattuvat päällekkäin.

Vierailija

12 v on iloinen, kun saa yhteistä aikaa mummin kanssa joka toinen viikko muutaman tunnin, leipovat, käyvät kaupassa ja ulkoiluttavat koiria yhdessä. Kerran kesässä lapsi pääsee mummin kanssa 1-2 yöksi mökille. Lapsi nauttii tosi paljon yhteisestä ajasta mummin kanssa, myös me vanhemmat olemme kiitollisia. Mummi 54 v, uskon että tämä määrä on hänelle ok.

Vierailija

Eihän tällaiseen voi vastata. 

Kaikkien tilanne on täysin yksilöllinen ja viime kädessä tietysti isovanhemmat aivan itse määrittelevät sopivan määrän. 

Joku katsoo perään lähes päivittäin ja toinen näkee kerran vuodessa -- riippuu niin monista seikoista ja olosuhteissa. Moni isovanhempi on työelämässä aivan täysillä, haluaa nauttia vapaudestaan iltaisin. Joku oikein toivoo lapsia hoitoon vaikka monta kertaa viikossa. 

Olen 56-vuotias mummi kahdelle lapselle ja näen heitä hyvin mielelläni (tietysti). Varsinaiset hoitokerrat ovat kuitenkin vähissä. Käyttävät serkkuja, kummeja ym. ystäviä. En jaksa enää ottaa vastuuta. Näin meillä! Enkä suostu nyt olemaan mikään pahis-mummo, vaikka sellaista kommenttia saattaa tulla. 

Vierailija

Minusta kohtuulinen hoitoapu on apua silloin, kun sitä oikeasti tarvitaan. Esimerkiksi meillä nuorempi oli hoidossa, kun isomman kouluun sai mennä tutustumaan. Isompi oli hoidossa, kun nuorempi syntyi. Näitä tosi harvoin, alle 5 kertaa vuodessa. Aiemmin asuimme ulkomailla ja pärjäsimme hyvin itseksemmekin. Toki isovanhemmat saavat poiketa katsomaan lapsia ja voivat kutsua heitä kyläilemään niin usein kuin huvittaa. Isompi oli juuri yökylässä mun vanhemmilla, viime viikolla anoppi ja appi veivät teatteriin, anoppi haki pariviikkoa sitten lapsen leipomaan, lapsi lähtee lappiin keväällä vanhempieni kanssa ja joululomalla käy teatterissa toisten isovanhempien kanssa ja toisten kanssa baletissa. Hoitoapua tämä ei ole, koska me hoidamme nuorempaa kuitenkin kotona. Itseasiassa lapsen isovanhemmilla kyläilystä on aina jonkin verran vaivaa (kyytejä, läksyjen aikatauluttamista, lapsi väsynyt kyläilyn jälkeen). Toki vaiva on sen arvoista. Lapsi on mukava ja ihana, joten isovanhemmat haluavat viettää aikaa hänen kanssaan.

Minusta vanhemmilla on velvollisuus järjestää elämänsä niin, että pystyvät itse hoitamaan lapsensa. Isovanhemmat ovat hoitaneet meidät, joten heillä on nyt lupa nauttia isovanhemmuudestaan niin kuin itse haluavat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat