Voiko persoonallisuushäiriöinen "parantua"? :(

Vierailija

Itsestäni puhun. Olen ollut todella introvertti jo useamman vuoden ajan. En omasta tahdostani, vaan erittäin huonon itseluottamukseni vuoksi. Olen pelokas, varautunut, tunnen itseni huonoksi ja kelvottomaksi. Olen myös liian herkkä ja ahdistun liikaa jo toistenkin ihmisten vastoinkäymisistä. Minulla on pelkotiloja enkä uskalla liikkua missään yksin.
Jos googletat "estynyt persoonallisuushäiriö" - se ainakin kuvaa minua täysin, kuten myös yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.
Alkoholin vaikutuksen alaisena olen taas erittäin ekstrovertti; kaikki estyneisyys katoaa enkä häpeä tai pelkää mitään, mutta seuraavat päivät kuluvatkin sitten valtavassa itseinhossa + tunnen syyllisyyttä sellaisistakin asioista mihin ei välttämättä ole aidosti aihetta. Ajattelen ja stressaan liikaa, enkä osaa nauttia aidosti oikeen mistään.
En millään jaksaisi tällaista elämäntyyliä... Toivoisin olevani luonteeltani kuten muut.

Kommentit (9)

Vierailija

Minä olin nuorena myös hyvin estynyt ja sosiaalisesti pelokas, sitten kolmekymppisenä enää vähän, nyt nelikymppisenä olen täysin peloton ja estoton. Ja ihan ilman mitään ammattiapua, lääkkeitä tms. Eli on tosiaan mahdollista parantua, ja useimmat paraneekin iän myötä. 

Vierailija

Riippuu häiriöstä ja myös ihmisestä. Esim.epävakaa persoonallisuus on mahdollista hoitaa melko hyvin.

Tämä tietekin edellyttää terapiaan hakeutumista, vaikka osa ihmisistä paraneekin itsekseen esim. olosuhteiden kohennuttua .

Vierailija

Mulla on todettu vaativa persoonallisuushäiriö, jonka olen saanut hallintaan. Täysin se ei ole kadonnut, mutta ei hallitse enää elämää.

Vierailija

Nuo pelkotilat ja ahdistuneisuus voi viitata myös traumatisoitumiseenkin. Kunnollisen terapian avulla nuo kyllä helpottavat, paljon ennen kuin täytät nelkyt :) 

Terapiassa esimerkiksi nuo perususkomukset itsestä pyritään muuttamaan, kehon rentouttamisen ja nykyhetkessä elämisen opettelulla saadaan helpotusta pelkoihin ja jos haluaa, menneisyyttä läpikäymällä voi löytää ymmärrystä sille, miksi käyttäytyy noin. Eli periaatteessa saat työkaluja sieltä, miten tulet toimeen noiden kanssa itsenäisesti, ja sitä kautta elämä helpottuu :) kunhan vain olet motivoitunut ja tulet terapeutin kanssa juttuun!

Tsemppiä!!!

Vierailija

Mulla ei ole enää pitkä aika siihen 30 vuoden ikään, mutta toivottavasti tosiaan lisävuodet auttaa asiaan. Tuntuu vain, mitä pidemmälle elän, sitä varmemmin tuntuu ettei tämä elämä ole mua varten.

Ja juuri se liika ajatteleminen on mun suurin "vika". Menneisyydestä löytyy myös sen verran traumaattisia asioita, erityisesti teini-iässä tapahtunutta, jotka vaikuttavat identiteettiin tänä päivänäkin.

Olen lueskellut paljon kirjoja, selaillut nettiä, harrastanut ns.itsetutkiskelua, ja yrittänyt parantaa oma-aloitteisesti elämääni ja itseluottamustani, mutta toistaiseksi tuloksetta.

- Ap

Vierailija

Mt-ongelma on sairaus josta voi parantua, persoonallisuushäiriö taas on suhteellisen pysyvä juttu. Toki sen oireiden kanssa voi oppia selviytymään paremmin (esim. tunne-elämältään epävakaat usein muuttuvat vähemmän itsemurha-alttiiksi, jos selviytyvät sinne neljäänkymmeneen ikävuoteen).

Vierailija

Moniin persoonallisuushäiriöihin on mahdollista saada apua ja ennen kaikkea omaa elämää häiritsevää oirehdintaa on mahdollista saada hallintaan. Lisäksi on mahdollista, ettei sinulla ole persoonallisuushäiriötä lainkaan, vaan oireesi johtuvatkin jostain muusta. Suosittelen lämpimästi hakeutumaan ammattilaisen vastaanotolle, apua on saatavilla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat