Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiranpennun yksin kotiin jättäminen

Vierailija

Meille on muutaman viikon päästä tulossa pentu (8vk) ja kuulisin mielelläni vinkkejä yksinolon totuttamiseen. Netistä olen paljon vinkkejä löytänytkin, mutta siellä tuntuu olevan valloillaan kahta eri seurakuntaa. Jotkut sanovat, että heti parin päivän päästä voi jättää pariksi tunniksi yksin ja toiset ettei missään nimessä.
Lukisin mielelläni teidän KOKEMUKSIA asiasta, en niinkään mikä on mielestäsi oikein.

Kommentit (6)

Vierailija

Me jätimme parin päivän jälkeen muutamaksi, ehkä vajaaksi kolmeksi tunniksi. Ihan hyvin meni ja tasapainoinen koira siitä tuli. Tosin meillä oli kissa eli ihan yksin pentu ei joutunut olemaan.

Vierailija

Älä ainakaan perkele jätä yksin koiraa haukkumaan yöksi. Naapurin koira ulvoo ja haukkuu niin ettei unta saa

Elmapelma

Meille pari vuotta sitten koiranpentu tuli 8vk ikäisenä perjantaina, ja jo maanantaina oli normi arkea eli alusta asti 8h välillä yksin. Ei eroahdistusta, ei haukkumista, hyvin meni alusta asti.

Vierailija

Olen kasvattaja, ja olen sitä mieltä ettei sellaisia totutuksia tarvita. Viikonlopun hakemisen jälkeen pennun on hyvä saada tutustua omaan väkeen. Sen jälkeen voi lähteä vaikka päiväksi töihin. 7-8-viikkoinen pentu ei jaksa kauaa protestoida eroa, vaan käy nukkumaan ja hyväksyy osansa. Vartin korkeintaan jaksaa riekkua ja vikistä. Sitten toteaa, että ihan turvassahan minä täällä, ja käy nukkumaan. 

Ainoat tapaukset joissa omien kasvattien kanssa tieädn että yksinolo on ollut vaikeaa, on olleet niitä, jotka ovat tehneet totuttamisesta yksinoloon numeron jollain Kaimion opeilla. Ne, jotka on vaan jätetty yksin ilman hössötystä asiasta, eivät ole eroahdistuskoiria olleet. Tämä siis toki pätee vain luovutusikäiseen pentuun, jos on aikuinen kodinvaihtaja joka ehkä jo valmiiksi eroahdistustaipuvainen, sitten totutus todennäköisesti on välttämätöntä.

Vierailija

Ensin toiseen huomeeseen niin, että kuulee äänet muttei pääse luokse. Hetkeksi kerrallaan ja mieluiten siihen huoneeseen, jossa pennun sänky on.

Sitten korttelin ympäri, ja pikkuhiljaa kauemmin poissa.

Pieni tila vähentää pelkoja, joten jos voitte, pitäkää makkarissa. Koira tottuu nopeasti kunhan sillä on turvallinen olo ja luottaa siihen, että tulette takaisin.

Onnea pennusta!

Vierailija

Meillä 8vk ikäisenä taloon tullut pentu oli ensimmäisen viikon lopulla yksin vain ihan lyhyitä hetkiä (30min- 1h), seuraavalla viikolla (9vk) vähitellen pidempiä pätkiä. Nyt koira on 14 viikkoinen, ja on enimmillään ollut yksin 4-5h. Poissaollessamme pentu Selkeästikin lähinnä nukkuu, kakkavahinkoja ei ole tullut kertaakaan ja pissakin tulee yleensä vasta kotiin tullessamme "ilonpissana". Aina koira ei edes jaksaisi nousta uniltaan meitä vastaanottamaan, joten selvästikään ei ole mitenkään stressaantunut. :) Mitään tuhojakaan ei ole tehnyt, mitä nyt ekoilla viikoilla repi yhtä mattoa, joka sittemmin pantiin pois häiritsemästä.

Eroa harjoitellaan myös talon sisällä, sillä esim. yläkertaan pentua ei oteta mukaan. Koira saattaa vinkua portaiden juurella hetken, mutta rauhoittuu pian, kun sitä ei huomioi.

Ennen kotoa lähtöä koira tietysti leikitetään ja lenkitetään, jotta uni maistuisi. Minulla on tapana myös antaa pari namia ja sanoa heipat, jotta yksin jäämisen rutiini tulisi tutuksi, eikä koira turhaan odota ovella, vaan tietää mennä nukkumaan.

8vk pentu ei mielestäni voi missään nimessä olla heti yksin koko työpäivää. Me järjestimme pennun tulon siten, että olin lomalla koiran tullessa taloon. Nytkin pyrimme sovittamaan menomme siten, ettei tuo 5h yksinoloa ylity. Myöhemmin koira voi toki olla pidempäänkin yksin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat