Farmaseutiksi vai suuhygienistiksi?
Suuhygienistiksi ehkä helpompi päästä, ja on itsenäinen työ. Farmaseutin opinnot ovat ehkä mielenkiintoisempia, mutta onko itse työ mielekästä? Mielipiteitä?
T. opintoja suunnitteleva
Kommentit (38)
Minä olen farmaseutti. En ole töissä apteekissa, vaan sairaalassa, ja oma työni on mielenkiintoista ja vaihtelevaa. Työaika ma-pe 7-16 välillä. Työskentelen eri osastoilla, joissa mm. tilaan lääkkeitä, jaan lääkkeitä, tarkistan interaktioita, laimennan lääkkeitä tai ravintoliuoksia, laadin ohjeita, pidän koulutuksia lääkehoidosta hoitajille yms. Sairaalan apteekissa työskentelen myös eri tehtävissä. Siistiä sisätyötä, fyysisesti kevyttä, vaikka välillä on kova kiire.
Ainoa mistä en pidä, on matala palkka :( Se on tasan sen verran, että yksinhuoltajana minun nippa nappa kannattaisi käydä töissä kotona työttömänä makaamisen sijaan. Onneksi en ole yh, niin pärjäämme oikein hyvin kaksilla tuloilla.
Ja siis juuri kun tottui lääkelain vähintäänkin nyt hengen rikkomisiin, niin nythän uutuutena on sitten e-reseptin myötä tullut henkilötietolaki, jonka henkeä eivät niinikään halua kaikki oikein sisäistää, vaan sooloilua riittää. Ovathan ne säännöt osin älyttömiä, mutta silti.
20
Ei ole huono. Valmistuin proviisoriksi vuonna -93 pahimpaan lama-aikaan. Olen aina löytänyt hyvin töitä. Olin pitkään teollisuudessa, parhaillaan olen apteekissa. Tykkään asiakaspalvelusta ja tästä alasta todella paljon! Voin suositella myös farmaseutin koulutusta ja töitä samoin perustein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proviisori!
Työtilanne aika huono.
Ei pidä paikkaansa. Olen proviisori enkä tunne yhtään työtöntä kollegaa. Itse valmistuin 2003, enkä ole päivääkään ollut työttömänä ja valmistumisen jälkeen aina vakituisessa työsuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ap:n kanssa samat mielenkiinnon kohteet ammatillisesti - olen hakenut kahdesti suuhygienistiksi ja kerran röntgenhoitajaksi ja lisäksi farmaseutin ammatti kiinnostaa tosi paljon! :D
Hauskaa! Kertoisitko hieiman pääsykokeista, minkälaisia ovat olleet? Ja minkä luulet syyksi että et ole päässyt sisään, vai oletko? T. ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole huono. Valmistuin proviisoriksi vuonna -93 pahimpaan lama-aikaan. Olen aina löytänyt hyvin töitä. Olin pitkään teollisuudessa, parhaillaan olen apteekissa. Tykkään asiakaspalvelusta ja tästä alasta todella paljon! Voin suositella myös farmaseutin koulutusta ja töitä samoin perustein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proviisori!
Työtilanne aika huono.
Ei pidä paikkaansa. Olen proviisori enkä tunne yhtään työtöntä kollegaa. Itse valmistuin 2003, enkä ole päivääkään ollut työttömänä ja valmistumisen jälkeen aina vakituisessa työsuhteessa.
Onko proviisorien ajatuksen taso todella tuo "ei ole huono työtilanne koska MINÄ en tunne ketään"? Herätys!
Jatkon kannalta farmaseutin ammattiin kouluttautuminen on kannattavampaa, jos haluat vaikka vaihtaa alaa tai päätät lähteä jatkokoulutukseen. Voit myös työskennellä monessa muussakin paikasa kuin apteekissa.
Suuhygienisti tekee mitä tekee, eikä sillä koulutuksella muualle ole mahdollisuuksia. Kohtuullisen varmasti työllistävä ala, ei huono valinta sekään.
Vierailija kirjoitti:
Proviisorina mietin juuri eilen, että hammaslääkärin työ olis sikäli leppoisaa, että asiakkaat tulis ajallaan, eikä olis kiirettä ja stressiä ainakaan sen vuoksi.
Voi hyvää päivää!
Tuuppa katsomaan tk-hammaslääkärin työtä. On helevetinmoinen kiire ja stressi että saa työpäivän joskus päättymään. Mikä sua proviisorina stressaa?
Farmasian alan työllisyystilanne on hyvä. Joulukuussa 2014 työttömänä oli 193 farmaseuttia ja proviisoria, joka on noin 2 % laillistettujen farmaseuttien ja proviisorien määrästä. (lähde www.farmasialiitto.fi)
-24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proviisori!
Työtilanne aika huono.
Onko proviisorien ajatuksen taso todella tuo "ei ole huono työtilanne koska MINÄ en tunne ketään"? Herätys!
Noihin molempiin on vaikea päästä, jos ei ole todistukset ihan täydellisiä ja jos pääsykokeetkin eivät mene nappiin. Hammaslääkärikoulutukseen pääsee helpommin kuin suuhygienistikoulutukseen eikä se kestä kuin vähän kauemmin.
Ammattikorkeakouluun hakeneista keskimäärin vain 25% eli paras neljännes pääsee sisään. Sinun pitää siis olla aivan eliittiä, jos sinne haluat.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vaihtoehtoja kumpainenkin. Mikähän mahtaa olla auuhygienistin työllistymistilanne? Farmaseuteilla se ainakin on hyvä!
Hygareiden työtilanne on tosi hyvä ja vaan paranee! Vähän aika sitten oli tehty joku tutkimus, johon oli listattu ammatteja, joiden työllisyys on myös tulevaisuudessa hyvä, ja suuhygienisti oli yksi listan kärkipään ammatteista. Nykyäänkin on paljon paikkoja auki ja pulaa hygienisteistä on jo nyt, kuten myös farmaseuteista, eli molemmilla aloilla töitä kyllä tekevälle löytyy :)
Tk-hammaslääkärien peruspalkka (L2TH5200) oli kolme vuotta sitten niinkin "hyvä" kuin 3228,21 €/kk. Erikoishammaslääkärin koulutuksella (L2TH5100) irtosi jo 3 856,55 €.
Tuo on siis peruspalkka. Siihen toki lisät päälle, mutta sellaisethan maksetaan kaikissa ammateissa, missä pitää tehdä yhtä v-mäisiä työaikoja. Se on sitten oma päätös minkä hinnan laskee omalle mukavuudelle eli kattaako lisät vuorotyön haittoja.
No, eläinlääkärien palkka kunnilla lähti silloin 2 100 eurosta...
Farmaseuttienkin palkat ovat ihan p..eestä:
http://www.farmasialiitto.fi/tyosuhdetoiminta/tyoehtosopimukset/apteekk…
Suuhygienisti tienaa vieläkin vähemmän!!!!
Kannattaa vähän miettiä valintaa tai ainakin sitten olla nurisematta, kun farmaseuttina saa vain farmaseutin palkkaa!
Ihan pieni sivuhuomautus röntgenhoitajan työstä: kuvattavaksi tulevilla potilailla voi olla vaikeita murtumia ja kovia kipuja, jolloin hoitajalta vaaditaan luovuutta, lihasvoimaa sekä lujia hermoja, ei saisi säikähtää ihan vähästä. Ainakin siis sairaaloissa hoidetaan onnettomuuksissa olleita potilaita, muualla voi olla leppoisampi työnkuva.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pieni sivuhuomautus röntgenhoitajan työstä: kuvattavaksi tulevilla potilailla voi olla vaikeita murtumia ja kovia kipuja, jolloin hoitajalta vaaditaan luovuutta, lihasvoimaa sekä lujia hermoja, ei saisi säikähtää ihan vähästä. Ainakin siis sairaaloissa hoidetaan onnettomuuksissa olleita potilaita, muualla voi olla leppoisampi työnkuva.
Tätä olenkin miettinyt, että minusta ei ehkä olisi kuvaamaan jotain vakavasti loukkaantuneita esim onnettomuuden jäljiltä, olen sillä tavalla liian herkkä. Vaikka sanotaan että kaikkeen tottuu... Röntgen-hoitaja joka tapauksessa vasta kolmantena listalla. Tämä oli minulle tosiaan uutta, että suuhygienistiksi on niin vaikea päästä. Olen kirjoittanut kyllä lukiosta E:n paperit, mutta hain joskus muutamia vuosia sitten terveydenhoitajakoulutukseen enkä päässyt. Sairaanhoitajakoulutukseen sen sijaan minut on valittu. Siihen ilmeisesti sitten helpompi päästä, kun valitaan opiskelijoita niin paljon?
T. ap
Vierailija kirjoitti:
Noihin molempiin on vaikea päästä, jos ei ole todistukset ihan täydellisiä ja jos pääsykokeetkin eivät mene nappiin. Hammaslääkärikoulutukseen pääsee helpommin kuin suuhygienistikoulutukseen eikä se kestä kuin vähän kauemmin.
Ammattikorkeakouluun hakeneista keskimäärin vain 25% eli paras neljännes pääsee sisään. Sinun pitää siis olla aivan eliittiä, jos sinne haluat.
Hammaslääkärin ja suuhygienistin koulutusta ei voi edes verrata. Hammaslääkäriksi opiskellaan yliopistossa ja sisäänpääsyprosentti ei yllä edes 20%. Suuhygienistiksi opiskellan amk:ssa ja sinne hakee ne, jotka eivät edes kuvittele pääsevänsä yliopistoon lukemaan hammaslääkäriksi. Jos niistä pääsee tuo mainitsemasi 25% sisään, se on hyvä sisäänpääsyprosentti.
Rahaa tulee kirjoitti:
Vanha ketju, mutten malta olla kommentoimatta näin kevään hakuaikana.
Ainahan näitä juttuja on kuultu: optikoksi ja ensijoitajaksi on paljon vaikeampi päästä kuin lääkäriksi. Suuhygieniksi on paljon vaikeampi päästä kuin hammaslääkäriksi.
Pyrkineet/otetut -lukema ei ole ainoa mittari. Ihmiset voivat amk-hauissa raksia monia vaihtoehtoja. Jostain syystä lääkäriksi ja hammalääkäriksi PYRKIVÄTKIN ovat lukiotodistuksillaan aivan eri tasoa kuin amk-hakijat. Vasta julkaistiin tutkimus, jonka mukaan lääketieteellisessä tiedekunnassa opiskelijoilla on parhaimmat lukiotodistukset. Eli lääkispyrkijät kilpailevat aivan eri tason porukkaa vastaan kuin amk-pyrkijät.
Siitä vain lääkiksen pääsykoekirjoja lukemaan! Miksette kaikki terveysalasta kiinnostuneet hae sinne?
Olen opiskellut sekä amk:ssa terveysalaa että lääketieteellisessä. Opintoja ei voi verrata keskenään. Amk-opinnot ovat leikkimistä lääkikseen verrattuna.
Tässä ketjussa joku kertoi tk-hammaslääkärin peruspalkan, jonka sanoi olevan huonon. Hän kertoi, että lisäksi tulee epämukavan työajan korvaukset, ja niiden hän sanoi olevan vastaavat kuin muillakin aloilla.
Asia ei mene noin. Hammaslääkärin palkasta keskimäärin 30-40 % koostuu toimenpidekorvauksista, siis siitä, mitä tekee. Joka ainut toimenpide (puudutus, 2-pinnan paikka, reseptinkirjoitus jne oikeuttavat toimenpidekorvauksiin). Toimenpidekorvauksilla ei ole mitään tekemistä ilta-, yö- tai viikonloppulisien kanssa.
Hauskaa kevättä!
Farmaseutiksi rupeaisin noista kahdesta itse, jos olisin parempi matemaattisissa aineissa. Apteekki on ainoa paikka, jossa saattaisi olla ihan kivaa toimia asiakaspalvelijana. Paikka on rauhallinen, hiljainen ja työn rytmi hidasta (eli ei yhtä aikaa paljon ihmisiä "tiskillä").
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Eihän farmseutin ole pakko olla apteekissa töissä. Serkkuni luki farmaseutiksi, opiskeli samalla saksaa (tapasi sveitsiläisen miehen), jatkokouluttautui teollisuusfarmaseutiksi ja asuu nyt Sveitsissä. Hän johtaa joitakin lääketutkimuksia siellä (teki Sveitsissä vielä MBA tutkinnon). Siellä on kai Suomea korkeammat palkat, hänen palkkansa on noin 8500 frangia kuussa.
Meinasi leuka loksahtaa auki! Suuhygienistillä ei ole mitään mahdollisuuksia nousta noin ylös ja luoda kv-uraa.
Meillä ap:n kanssa samat mielenkiinnon kohteet ammatillisesti - olen hakenut kahdesti suuhygienistiksi ja kerran röntgenhoitajaksi ja lisäksi farmaseutin ammatti kiinnostaa tosi paljon! :D