Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pesettekö talvitakkinne?

Vierailija

Pesettekö omat talvitakkinne? Kuinka usein? Itselläni on pari vuotta vanha toppatakki ja mietin että pitäisikö se pestä ennen tämän talven käyttöön ottoa... Voiko siitä lähteä lämpö? Ei se ole likainen eikä haise, mutta mietin vaan että peseekö ihmiset yleensäkin talvitakkejaan?

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

Minä yleensä upotan oman takkini lehmänlantaan. Täällä pohjanmaalla luulevat talolliseksi kun noin tekee.

Vierailija

Mahdollisimman harvoin kannattaa pestä. Kyllähän se totta on, että lämpimyys häviää, jos usein pesee. Eihän aikuisten vaatteet niin likaannu, jos ei hikoile. 

Vierailija

Mä pesen yleensä keväällä talvitakit. Villakangastakkeja en pese, mutta nyt ostin käyttötakiksi villakangastakin, joten se on varmasti jossain vaiheessa pestävä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman harvoin kannattaa pestä. Kyllähän se totta on, että lämpimyys häviää, jos usein pesee. Eihän aikuisten vaatteet niin likaannu, jos ei hikoile. 

Toinen epähygieeninen lortso!

Vierailija

Käytän aina keväällä pesulassa ennen kuin laitan säilöön kesäksi. On siisti ja puhdas seuraavana talvena. Toki talvellakin pesetän jos tarvitsee.

Vierailija

Pesetän untuvatakit pesulassa kerran vuodessa, untuvan kohdalla peseminen tekee takista pörhäkämmän = lämpimämmän. Kevyemmät puuvillaiset parkatakit yms. pesen kotona, yleensä muutaman kerran talvessa.

Vierailija

Kyllä, mutta nyt kun asun hieman kauempana keskustan pölyistä ja  kun asunnossani on parveke, niin esimerkiksi usein vain tuuletan mm. villakangastakkini. - Luotan tai paremmin opettelen taas luottamaan pesulaan, sillä ei ole pitkäaika siitä, kun pesula onnistui pilaamaan yhden takkini. - Sattuu siis, sitä ammattilaisellekin.

Täytyy sanoa vielä että kun katselen joidenkin kaikkein halvimpia vaatteita myyvien vaate -valikoimaa ja vertaa hintoja pesuloiden hintoihin, niin  joskus sitä käy mielessä, että onko pesula kallis vai n.n kaupassa vaatteet jo "liian" halpoja. Kuinka suuri osa hinnasta lasketaan valmistuskuluihin? Tai kuinka paljon palkkaa saa yksi tehdasompelija, missä lie, kun aina ei nykyisin näe, sitäkään miten kaukana tai lähellä, jokin vaate on valmistettu. Kotimainen merkki ei vielä sano ainakaan itselleni paljoakaan. 

Vierailija

En kyllä pese koskaan. Gore-tex takkia olen pessyt ja uusinut vettähylkivän pinnoitteen pesukoneessa, koska se parantaa takin toimivuutta, mutta jotain toppatakkia tms en ainakaan itse menisi pesemään. Jos pakollinen tarve olisi, veisin pesulaan. Takki on ulommainen vaate, se ei miltään hieltä rupea kovin helposti haisemaan. Lenkkivaatteet on sitten tietysti erikseen. Untuvatakkiakaan en itse pesisi, koska se pesu käsittääkseni heikentää sen untuvan pörheyttä.

Vierailija

Mulla on just yks takki pesukoneessa, kyllä ne mulla likaantuu! Mulla on muutama kylmän sään takki, paria valkoista takkia käytän myös ja kyllä niissä tulee hihoihin ja helmaan mustuutta, joten pesen parikin kertaa talvessa. Tai saatan myös pestä pelkät hihat jos mahdollista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat