Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Marimekon edustajan haastattelu äsken telkkarissa. Ei vastannut, kun kysyttiin onko päälläoleva mekko tuotettu eettisesti!

Vierailija

Satuin tuossa kanavalle, jossa haastateltiin erästä Marimekon edustajaa. Haastattelija sitten kertaili Marimekon huonompia vaiheita (Ratian alkoholismi, epäeettisyys-kohut ja plagiointi..) Edustaja vastaili niihin mutta sitten haastattelija heitti suoran kysymyksen:D

"Voitko täysin varmasti sanoa, että tuo mekko sun päällä on täysin eettisesti tuotettu?"

Ja mitä tekee edustaja? Alkaa kertomaan heidän suurimmista yhteistyökumppaneista ja alihankkijoista (lähinnä määristä) ja kuinka heillä on samanlaiset arvot jne jne. Taisi myös lopussa sanoa, että eettisyys on tärkeää ja muuta ympäripyöreää.. Ei puolella lauseellakaan tuonut ilmi, että mekko olisi eettisesti tuotettu. Itseasiassa ei puhunut mekosta ollenkaan.

Tuo oli kyllä/ei/en tiedä kysymys. Noin epäselvä vastaus kyllä kertoo aika paljon.....

Kommentit (9)

Vierailija

Entisenä Marimekon suurkuluttajana olen plagiaattikohusta lähtien kiertänyt kyseisen puljun kaukaa. En ole aikoihin odottanut, että nuo hinnakkaat, hauskan näköiset tekstiilit olisi tuotettu a) Suomessa, b) eettisesti.

Vierailija

Kaikki vaateteollisuus on siirtynyt halpatyövoiman maihin. Jos ei ompelun puolesta, niin materiaalien tuottamisen. Vaikea aihe keskustella, ja vielä vaikemapi myöntää. Kyllä jokainen järjellä siunattu tämän tietää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaateteollisuus on siirtynyt halpatyövoiman maihin. Jos ei ompelun puolesta, niin materiaalien tuottamisen. Vaikea aihe keskustella, ja vielä vaikemapi myöntää. Kyllä jokainen järjellä siunattu tämän tietää.

En mä nyt olettanutkaan, että ne suomalaisia enää olisi. Kyllä ulkomaillakin voidaan tuottaa eettisesti. Olisi vastannut edes, että "nämä on ommeltu meidän ulkomaisella alihankkijalla eettisin periaattein"  Mutta ilmeisesti mitään eettistä ei löydy.....

Marimekko on kuitenkin vähän eri brändi kuin joku H&M. Ja mitkä hinnat...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En mä nyt olettanutkaan, että ne suomalaisia enää olisi. Kyllä ulkomaillakin voidaan tuottaa eettisesti. Olisi vastannut edes, että "nämä on ommeltu meidän ulkomaisella alihankkijalla eettisin periaattein"  Mutta ilmeisesti mitään eettistä ei löydy.....

Ei, marimekko ei tämän asian suhteen poikkea H&Mstä, kuten ei mikään muukaan vaateliike. Ulkomailla voidaan toki tuottaa eettisesti, mutta tekstiilit valitettavasti valmistuvat kehitysmaissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, Marimekko jää nykyään hyllyyn. Oma moka.

Myös itse jätän Marimekon tuotteet nykyään ostamatta ja tuen silläkin rahalla suomalaisia yrittäjiä. Esimerkiksi raumalaisella Hellapuulla on aivan ihania tuotteita ja kuoseja, varsinkin lapsille. :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei, marimekko ei tämän asian suhteen poikkea H&Mstä, kuten ei mikään muukaan vaateliike. Ulkomailla voidaan toki tuottaa eettisesti, mutta tekstiilit valitettavasti valmistuvat kehitysmaissa.

Mä puhuinkin brändistä. Jos H&M ja Marimekko oltaisiin brändätty samalla lailla, niin sitten niissä ei ole mitään eroa. Huoh.

Vierailija

Ap, minkään suuremman vaatemerkin edustaja ei käytännössä voi "täysin varmasti sanoa", onko vaatteet tuotettu sataprosenttisen eettisesti. Jos ihminen haluaa olla rehellinen ja ymmärtää, miten monimutkaisesta asiasta on kysymys, hän ei voi vastata tuollaiseen kysymykseen kyllä. Jos kuitenkin yritys näkee paljon muita enemmän vaivaa eettisen tuotannon eteen, tuntuisi väärältä vastata myöskään ei.

Toimittaja olisi saanut tehdä taustatyönsä paremmin ja kysyä parempia kysymyksiä, sellaisia joihin ko. henkilö olisi voinut antaa rehellisiä ja informatiivisia vastauksia.

(Terveisin saman alan pienyrittäjä, joka voi vastata samaan kysymykseen täysin varmasti kyllä, mutta jolla on sitten hinnatkin niin korkeat että yksikään suomalainen vaateliike ei niitä tuotteita suostu ottamaan myyntiin.)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mä puhuinkin brändistä. Jos H&M ja Marimekko oltaisiin brändätty samalla lailla, niin sitten niissä ei ole mitään eroa. Huoh.

Marimekko on brändätty edustamaan suomalaista muotoilua, ei mitään muuta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat