Onko täyshulluna helpompaa kuin lievästi mt-ongelmaisena?

Vierailija

Tajuaako kunnolla seonneet, että ne ei pysty normaaliin elämään eivätkä saa siihen kuuluvia hyviä juttuja (kiinnostava työ, hyvä perhe jne)? Lievemmin ongelmaiset (esim. masentuneet) on suuremmasa vaarassa, koska ne tietää mitä heiltä puuttuu.

Kommentit (3)

Vierailija

Määrittele ensin miten helpompaa. "Täyshulluna" varmaan esim. kaikki käytännönasiat ja vaikkapa sosiaaliset suhteet ovat vaikeampia, kun taas masentunut ne "osaa" mutta niiden tekeminen ahdistaa. Molemmissa puolensa ja puolensa.

Tuo jaottelu sairauksien välillä on myös ongelmallista. Masennustakin on kuitenkin monen asteista enkä syvästi masentuneen kohdalla puhuisi enää mistään lievästä mielenterveysongelmasta. Siitä voi olla todella vaikea parantua, mutta esim. skitsofrenia saattaa pysyä oikein lääkittynä aika lailla oireettomana ja sen kanssa voi elää. Toisaalta onko 24/7 vahvojen lääkkeiden vaikutuksen alaisenakaan olo mitään elämistä, siihen en osaa vastata.

Vierailija

Krooninen paranoidi skitsofrenia on ainakin maanpäällinen helvetti.

Monia "täyshulluja" muuten masentaa se syrjäytyminen.

T. Omainen

Vierailija

Eikös useimmat parane tuosta paranoidista skitsofreniasta ihan täysin?
Mitä nyt aikaa menee pari kolme vuosikymmentä.
Itse olen bipolaarinen ja olin pitkään työelämässä diagnoosin saatuanikin.
Mutta en aikoihin enää, olisi pitänyt älytä lopettaa ajoissa mutta ei se hullu tajua edes olevansa hullu.
Osastolla ollut kymmeniä kertoja ja joka kerran omasta mielestäni ihan turhaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat