Antakaa mulle diagnoosi kun lääkärit ei osaa
Minua ahdistaa henkeen ihan koko ajan. Tuntuu kuin henki ei kulkisi kunnolla ja on pahimmillaan levossa tai kun istun. Välillä tuntuu, että tukehdun. Tämä alkoi yhtäkkiä ja mitään ruokavalio muutoksia ei ole. Lääkirt kertoi kaikkien arvojen olevan johdollaan ja pyysi tulemaan takaisin jos pahenee!?
Tää on jo ihan kamalaa hengenahdistusta!
Välillä en pysty olla itkemättä kun pelottaa hengittäminen kun se kulkee niin huonosti.
Mikä voisi vaivata? Olen lukenut googlesta mutta tulin vain vainoharhaiseksi joten ei tännekkään pelottavia pelotteluja kiitos.
Olen 23 v nainen
Kommentit (54)
Minulle tuollaista on tehnyt kilpirauhasen ja kortisolin vajaatoiminta. Näistä johtuen on ollut paniikkikohtauksia, joissa äkillisesti tuntuu, että happi loppuu. Myös liian tiukat rintaliivit kiristää rintarankaa.
Vocal Cord Dysfunction / Paradoxical Vocal Fold Movement? (sori, en tiedä mitä nää olis suomeksi). Äänihuulet siis vetää yhteen hengittäessä (jolloin niiden pitäisi siis pysyä loitolla toisistaan), mikä aiheuttaa tukehtumisen tunnetta ja muita ikäviä tuntemuksia.
Koska esiintyy erityisesti levossa niin veikkaisin lihasperäistä rintarankajumia. Rasituksessa astma & sydämen vajaatoiminta voisivat tehdä ahdistusoiretta. Tunnustele rintaa siitä rintalihaksien kohdalta, aristaako? Kokeile venyttää rintaa ja yläselkää ja liikuttaa/jumppailla kevyesti tätä aluetta niin että saat veren kiertämään. Hieronta myös nopea apu.
Mulla on tismalleen sama ongelma! Hengitysvaikeudet voimistuvat erityisesti istuttuani pitkiä aikoja päätteen ääressä. Epäilenkin, että tää vaiva johtuu siitä, että liikun vähän ja istun pitkiä aikoja koneella. Mulla on myös lievää ahdistus- ja stressiongelmaa, eli voinee johtua myös niistä.
Joitain vuosia sitten keuhkokuvastani löydettiin jotain muutoksia, jotka eivät osoittautuneet tarkemmissa tutkimuksissa pahanlaatuisiksi. Mulle siis tehtiin keuhkofunktiokokeet, spirometriat, tähystykset, ct:t ynnämuut ja kaikki oli (kuvissa nähtyjä muutoksia lukuunottamatta) kunnossa. Kun näitä hengitysvaikeuksia ilmenee, en valitettavasti voi olla ajattelematta sitä muutosta, mikä keuhkoistani tuolloin bongattiin. Aina tulee mieleen, että nyt se ennen hyvänlaatuinen muutos onkin alkanut kasvaa ja muuttua pahanlaatuiseksi....En oo viitsinyt mennä lääkäriin tämän vuoksi, mutta ehkä jos lisäoireeksi tulee yskää tai vastaavaa, niin voisin käydä pyörähtämässä taas keuhkokuvissa.
Mä oon pari kuukatta kärsinyt hengenahdistuksesta ja ollut lääkärissä tutkittavana useaan kertaan. Diagnoosina on rintarangan jumitila, googleta!
Vierailija kirjoitti:
Paniikki-/ ahdistuneisuuskohtaukselta kuulostaa. Kyllä kokeissa näkyisi, jos jostain elimellisestä vaivasta olisi kyse.
Allergiat ei kyllä tavallisissa kokeissa näy. Itse kokeilisin käsikauppa-allergialääkettä, esim. Histec, jos se auttaa, niin allergiatesteihin sitten. Kokeilusta ei ole haittaa. t.lab.hoitaja
Kokeile käyntiä kiropraktikolla ja selitä tarkasti oireesi!
Mulla oli kauan samaa. Puol vuotta hengenahdistusta, jonka jälkeen todettiin ahdistuneisuushäiriö ja sain lääkityksen. Johan helpotti. Ekaks epäiltiin tosiaan astmaa yms. Mutta kaikki testit oli puhtaita.
Vierailija kirjoitti:
Paniikki-/ ahdistuneisuuskohtaukselta kuulostaa. Kyllä kokeissa näkyisi, jos jostain elimellisestä vaivasta olisi kyse.
miten astma näkyy? Synnyttäessäni olin niin pahassa astmassa etten voinut enää edes puhua. Lääkärit ei keksinyt syytä mut onneksi hoitaja tajudi mistä kyse.
Anoppi kuoli just muihin elimiin levinneeseen rintasyöpään, oireina hengenahdistus jonka vuoksi käynyt sairaalassa 1 kk ennen kuolemaansa. Kukaan ei huomannut mitäään, hoidettiin keuhkoputken tulehduksena.... että näin. Tätä se tuskin on. Pitäis olla aika hyvä kieltäminen päällä.
Vierailija kirjoitti:
Kaksisuuntainen mielialahäiriö ja narsistinen skitsofreenikko
Diagnoosi.
Mulla ei ole astmaa mutta pahimpina siitepölykeväinä joudun käyttämään astmalääkkeitä. Eli allergia.
Paniikkihäiriö.