Miksi miehet eivät ymmärrä sanatonta viestintää?
Enkä siis tarkoita mitään "miksi miehet ei osaa lukea ajatuksia", vaan ihan ilmiselviä tilanteita. Muutama esimerkki lähiajoilta omasta elämästäni:
1. Istun junassa arkivaatteissa, katselen ikkunasta ulos ja kuuntelen musiikkia. Näen vieraan miehen lähestyvän ja alan korostetusti säätämään biisiä soittimestani ja katsomaan uutisia puhelimestani niin, että mies taatusti näkee. Mies istuu viereen ja alkaa hymyillen heitellä jutun aiheita. Ignoroin miehen ja keskityn entistä kovemmin uutiseen Lähi-Idän tilanteesta. Mies nojailee kohti edelleen maireasti jutustellen kunnes minun on pakko ottaa kuuloke pois korvaltani ja vastata hänelle.
2. Istun alkuillasta (klo 17-18) lasillisella. Olen yksin pöydässä, josta näkee suoraan ovelle. En ole ottanut mitään katsekontaktia yhteenkään juottolan muista asiakkaista, ja vilkuilen vuorotellen kännykkääni ja vuorotellen ovelle yhä tuskastuneempana. Sokeakin näkee, että odotan sovittua seuraa, mutta jostain ponkaisee mies, joka lupaa kysymättä istuu minua vastapäätä ja alkaa pokailla. Eikä ymmärrä, miksi annan yksitavuisia vastauksia ja vilkuilen hänen olkansa yli ovelle.
3. Joudun surkeiden sattumusten seurauksena nukkumaan yhden yön eksäni vieressä työvuorojeni välissä. Mies ei ole puhunut minulle saati koskenut puoleen vuoteen. Viimeinen keskustelumme oli aiheesta "tuletko hakemaan loputkin roinasi, vai heitänkö tunkiolle?". Yöllä mies alkaa (edelleen puhumatta mitään) kutitella, lääppiä ja tunkea lusikka-asentoon aivan kuin olisimme edelleen yhdessä. Ei ymmärrä lopettaa, kun kiskon peittoani tiukemmin ympärilleni, käännyn niin ettei hän voi koskea mihin juuri koski, ja olen koko ajan jännittyneempi ja kireämpi. Ymmärtää vasta, kun nousen pois ja otan oikein puhelimen vessareissulle mukaan. Takaisin tullessani mies on käpertynyt loukkaantuneena omaan reunaan sänkyä. WTF?
Eikö miehiin vaan ole sisäänrakennettu mitään tutkaa siitä, jos naisella on henkinen piikkilanka-aita ympärillään jo valmiiksi?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksia ei osaa kukaan lukea, mutta elekielen tulkinta kuuluu ihan normaaleihin sosiaalisiin taitoihin.
Ei kaikilla. En käytä elekieltä enkä havaitse sitä, mutta minä olenkin sokea. Turha siinä on kenenkään päätään pyöritellä, kun en saa asiaa tietooni ennen kuin päänpyörittäjä kertoo pyörittävänsä päätään, jolloin totean, että kannattaa olla varovainen niskalihasten kanssa etteivät mene jumiin. :)
Kun asiat sanotaan niin kuin ne sanojan mielestä ovat, ne menevät varmudella perille.
Sokea voisi ollakin ainoa, jolta voisi ymmärtää sosiaalista törppöyttä. Päänpudistus on muuten aika yleisesti käytetty ele, ja se tulisi kyllä ainakin ymmärtää. Pitää olla tosi törppö, tai sitten sokea, jos ei edes sitä ymmärrä.
Tiedän tunteen. Olin itsekin nuorena kiltti, en halunnut loukata ketään minua pokaavaa miestä ja yritin kohteliaasti viestiä, ettei kiinnosta. Toiset tajusivat, toiset ei ja suoraan sanomisesta saattoi saada vastaukseksi huoritteluhuutoja. Toiset tosiaan käsittävät sen niin, että sitkeys palkitaan. Olen antanut keksittyjä puhelinnumeroitakin, että eroon pääsen.
Niin, viestintä voi olla vaikeaa. Joillain voi olla erilaisia hermostollisia erityisyyksiä (autismi tms.), eikä vain tajua vihjeistä. Aika moni normimies puhuu keskenään miesten kesken asiat SUORAAN, eli väännä sinäkin rautalangasta. Toinen toimiva on keskisormi, on muutenkin kansainvälinen ele.
Mieheni ihmettelee muuten aina sitä, miksei naiset sano suoraan, mitä haluavat. Ei miehet mitään salaisia eleviestejä lue. Kohteliaan hymyn kyllä käsittävät helposti kutsuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, monestihan joudun ihan suoraan sitten sanomaankin, mutta miksi miehet tarvii sen rautalangasta vääntämisen? Ja monesti jos sanoo suoraan, eivät usko ja yrittävät kovemmin tai loukkaantuvat verisesti. -ap
Pidä ryhti hyvänä, katso suoraan silmiin ja sano kantasi selkeällä ja tiukalla äänepainolla, ilman mitään selittelyjä. "Minua ei kiinnosta. Voisitko mennä pois?" Epävarma olemus ikävä kyllä yllyttää vain tiettyjä tyyppejä, jotka eivät tajua mitään hienovaraita vinkkejä. Siis sama asenne käyttöön, mitä käytetään koirien koulutuksessa. (En siis nyt viittaa siihen, että miehet olisivat mielestäni koiria! Suurin osa tuntemistani miehistä on fiksuja ja mukavia :) )
Meillä tuo ei onnistu. Siitä seuraa verinen loukkaantuminen. Etkö sä tykkää minusta.. jne. En ole sanonut, etten tykkää, mutta tyhmäkin näkee että inhoan. Jok ilta käännän selkäni ukolle. Se ei vaan halua uskoa, ettei meidän välillä ole mitään.
Itse yritin tuossa aiemmassa viestissä antaa neuvoja tilanteeseen, jossa joku tuntematon yrittää lähestyä itselle vastenmielisellä tavalla, ja kuinka päästä tällaisessa tilanteessa tuosta tuntemattomasta mahdollisimman selväsanaisesti eroon. En siis puhunut parisuhteesta, jossa mielestäni kommunikaation pitäisi olla jo lähtökohtaisesti keskustelevaa ja toista kunnioittavaa. Jos sinulla ei ole tunteita kumppaniasi kohtaa ja joudut torjumaan häntä toistuvasti, niin miksi ylipäätään olette parisuhteessa/asutte samassa taloudessa?
On vaikea sanoa, kuka nainen toivoo että häntä lähestytään, kun kiinnostuneet naisetkaan eivät kyllä yleensä tuijota silmiin, vaan saattavat katsoa alas tms. Varmasti olen joskus lähestynyt naista, joka ei sitä toivo, mutta se on voivoi. Ei ihan oikeasti kiinnosta paskaakaan jos joku kokee että on päivä pilalla. Ihan riittävän vaikeaa jo muutenkin tuo naisten iskeminen, joten turha odottaa että miehet alkaisivat jotenkin varoa (vielä enemmän kuin jo nyt varovat) väärien tulkintojen tekemistä. Toisekseen, onhan näitä tapauksia vaikka kuinka, että nainen ei aluksi pitänyt miehestä tai ei edes kaivannut juttuseuraa, mutta...
Vierailija kirjoitti:
On vaikea sanoa, kuka nainen toivoo että häntä lähestytään, kun kiinnostuneet naisetkaan eivät kyllä yleensä tuijota silmiin, vaan saattavat katsoa alas tms. Varmasti olen joskus lähestynyt naista, joka ei sitä toivo, mutta se on voivoi. Ei ihan oikeasti kiinnosta paskaakaan jos joku kokee että on päivä pilalla. Ihan riittävän vaikeaa jo muutenkin tuo naisten iskeminen, joten turha odottaa että miehet alkaisivat jotenkin varoa (vielä enemmän kuin jo nyt varovat) väärien tulkintojen tekemistä. Toisekseen, onhan näitä tapauksia vaikka kuinka, että nainen ei aluksi pitänyt miehestä tai ei edes kaivannut juttuseuraa, mutta...
Rumalle miehelle ei muita tapauksia vastaan tulekaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap.lle
Jollain tasolla ymmärrän nuo tuntemattomien lähestymiset. Voivat olla keränneet rohkeutta lähestyä vierasta ihmistä, eivätkä pysty keskittymään toisen sanattomaan torjuntaan yms, tms. Vieraiden kanssa sanallinen viestintä on järkevä vaihtoehto mahd loukkaamisesta huolimatta.
Mutta tuo exäsi on kyllä ääliö.
Juu ja sama muuten koskee lähestyviä naisia. Eivät kykene havainnoimaan tilannetta normaalisti, ilmeisesti niin kova jännitys päällä.
-mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhyy, miehet lähestyy!
Yhyy, miehet eivät lähesty!
Edelleenkään miehet eivät ole ajatustenlukijoita.
Ajatuksia ei osaa kukaan lukea, mutta elekielen tulkinta kuuluu ihan normaaleihin sosiaalisiin taitoihin.
FBI:n asiantuntijan mukaan jopa ammattimainen ruumiinkielen tuntija erehtyy usein. Eli jos haluaa että viesti menee varmasti perille, niin ei kannata käyttää epäselvää viestintätyyliä.
On se kumma ettei ex-mies ymmärrä mitä tarkoitat kun menet sen kanssa samaan sänkyyn nukkumaan :D :D :D Olet eeeeeeeeehkä vähän blondi....?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rumalle miehelle ei muita tapauksia vastaan tulekaan.
No sepä se. Kuitenkin moni ruma mies voi olla kovakin naistenmies. Siinä ei vain auta seisoskella baaritiskillä ja odottaa että joku nainen iskee silmää. Sitä ei tapahdu.
Suurin ongelma on se, että monet miehet ovat jostain saaneet päähänsä että heidän on joka tilanteessa lähestyttävä naisia. Itse miehenä en missään tilanteissa edes suostu lähestymään naisia. Ainoastaan kaupan kassalla sanon hei ja kiitos, mutta muuten arkielämässä annan naisten olla rauhassa. Minulla ei ole pienintäkään tarvetta testailla jotain pelimiestaitoja tai viehätysvoimaani, tai yrittää harrastaa täysin yliarvostettua small-talkia kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma on se, että monet miehet ovat jostain saaneet päähänsä että heidän on joka tilanteessa lähestyttävä naisia. Itse miehenä en missään tilanteissa edes suostu lähestymään naisia. Ainoastaan kaupan kassalla sanon hei ja kiitos, mutta muuten arkielämässä annan naisten olla rauhassa. Minulla ei ole pienintäkään tarvetta testailla jotain pelimiestaitoja tai viehätysvoimaani, tai yrittää harrastaa täysin yliarvostettua small-talkia kenenkään kanssa.
Ja mitenkäs meinaat että tuo taktiikka toimii miehelle, joka haluaisi saada enemmän actionia naisrintamalla? Kun ei ne naiset pahemmin tule miehiä iskemään...
Kannattaa mennä viereen. Ei se taida haitata kumpakaan vaikka miehellä tulisikin erektio siinä lähellä ollessa. :)
Meillä tuo ei onnistu. Siitä seuraa verinen loukkaantuminen. Etkö sä tykkää minusta.. jne. En ole sanonut, etten tykkää, mutta tyhmäkin näkee että inhoan. Jok ilta käännän selkäni ukolle. Se ei vaan halua uskoa, ettei meidän välillä ole mitään.