Miksi miehet eivät ymmärrä sanatonta viestintää?
Enkä siis tarkoita mitään "miksi miehet ei osaa lukea ajatuksia", vaan ihan ilmiselviä tilanteita. Muutama esimerkki lähiajoilta omasta elämästäni:
1. Istun junassa arkivaatteissa, katselen ikkunasta ulos ja kuuntelen musiikkia. Näen vieraan miehen lähestyvän ja alan korostetusti säätämään biisiä soittimestani ja katsomaan uutisia puhelimestani niin, että mies taatusti näkee. Mies istuu viereen ja alkaa hymyillen heitellä jutun aiheita. Ignoroin miehen ja keskityn entistä kovemmin uutiseen Lähi-Idän tilanteesta. Mies nojailee kohti edelleen maireasti jutustellen kunnes minun on pakko ottaa kuuloke pois korvaltani ja vastata hänelle.
2. Istun alkuillasta (klo 17-18) lasillisella. Olen yksin pöydässä, josta näkee suoraan ovelle. En ole ottanut mitään katsekontaktia yhteenkään juottolan muista asiakkaista, ja vilkuilen vuorotellen kännykkääni ja vuorotellen ovelle yhä tuskastuneempana. Sokeakin näkee, että odotan sovittua seuraa, mutta jostain ponkaisee mies, joka lupaa kysymättä istuu minua vastapäätä ja alkaa pokailla. Eikä ymmärrä, miksi annan yksitavuisia vastauksia ja vilkuilen hänen olkansa yli ovelle.
3. Joudun surkeiden sattumusten seurauksena nukkumaan yhden yön eksäni vieressä työvuorojeni välissä. Mies ei ole puhunut minulle saati koskenut puoleen vuoteen. Viimeinen keskustelumme oli aiheesta "tuletko hakemaan loputkin roinasi, vai heitänkö tunkiolle?". Yöllä mies alkaa (edelleen puhumatta mitään) kutitella, lääppiä ja tunkea lusikka-asentoon aivan kuin olisimme edelleen yhdessä. Ei ymmärrä lopettaa, kun kiskon peittoani tiukemmin ympärilleni, käännyn niin ettei hän voi koskea mihin juuri koski, ja olen koko ajan jännittyneempi ja kireämpi. Ymmärtää vasta, kun nousen pois ja otan oikein puhelimen vessareissulle mukaan. Takaisin tullessani mies on käpertynyt loukkaantuneena omaan reunaan sänkyä. WTF?
Eikö miehiin vaan ole sisäänrakennettu mitään tutkaa siitä, jos naisella on henkinen piikkilanka-aita ympärillään jo valmiiksi?
Kommentit (53)
Voi kun ne miehet ymmärtäisivätkin kun sanoo ei. Mutta joko innostuvat lisää, lyövät leikkii tai suuttuvat. Joku prosentti ymmärtää asian fiksusti. Itse katson suoraan silmiin sekunnin ja sanon että haluan olla nyt yksin tms. Ja painokkaasti että menee kerralla perille. Jos ei siis ymmärrä kun ensin siirryn kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on vaan niin yksinkertaisia. Kaiken takana on vaan pilkun saanti.
Esimerkiksi mä olin menossa eilen nukkumaan klo 22.30 ja sanoin miehelleni että 'tuletko viereeni nukkumaan?'. Mies sanoi, että sitte tehdään temput jos tulen. Sanoin, että olen tosi väsynyt tänään ja haluaisin vain nukkua ja olisi kuva jos tulisit viereeni, luet vaikka lehteä sängyssä jos sua ei nukuta.
Mies sanoi, että en mä sit tule sun viereen kun kuitenkin rupee vaan tekemään mieli pillua. Menin sitten yksin nukkumaan ja mies jäi roikkumaan nettiin. Ikää meillä molemmilla 40v, ja ihan perus lapsiperhe ollaan.
Onko tuo mieheni käytös normaalia teistä? Mulle tuli itselle fiilis että mies suostuu viereen vain jos saa pillua, mutta läheisyys ilman seksiä on turhaa. Ei me siis enempää aiheesta juteltu, tuli vaan aika esineellistetty tunne itselle.
Ei kuulosta kovin hyvältä kumppanilta :( Oma mieheni tulee tuollaisessa tilanteessa mielellään viereen halailemaan, hänen mielestään läheisyys ja hellyys on tärkeää.
onhan se rasittavaa halailla sängyssä nukkuvaa naista jos itseä ei nukuta yhtään..
t:miehinen mies
Ok, jos itseä ei nukuta, niin ei tietenkään ole pakko sinne sänkyyn tulla vain toiselle seuraa pitämään. Otin vain kantaa edellisen kirjoittajan kommenttiin, jossa hän kertoi miehensä kohtelun (seksin kiristäminen ja hellyyden osoittamisen puuttuminen suhteessa) tuntuvan hänestä pahalta. Tästä varmaan miehinen mieskin on samaa mieltä?
Miksi naiset eivät ymmärrä sanatonta viestintää, mikä on heidän selityksensä?
Vierailija kirjoitti:
Nyt et ehkä ymmärrä sanattomia viestejä ollenkaan.
Se, että ylipäätään liikut yksin ilman miespuolisen sukulaista, kertoo, että etsit seuraa. Et todellakaan voi syyttää miestä, joka yrittää lähestyä sinua.
Jos kuitenkin olet sitä mieltä, että on asiallista liikkua yksin, niin laita näkyville jokin lappu, jossa ihan isoilla kirjaimilla sanotaan " OLEN LESBO, ÄLÄ KOSKE MINUUN". Sama tieytysti myös muilla kielillä, jotta ei satu kulttuurien välisi' yhteentörmäyksiä.
Suomi on toki hankala maa sanatonta viestintää ajatellen.
Sivistyneemmissä maissa sellaiset naiset, jotka eivät halua seuraa pukeutuvat niin, että edes silmiä ei näy. Sen sijaan jos nainen haluaa satunnaista seuraa, niin hän paljastaa silmänsä, ja riettaimmat jopa hiuksensa. Tämän kaltaisessa sanattomassa viestinnässä on sellainen etu, että tulkinnan varra ei jää puoleen eikä toiseen.
Tai sitten kun nyt provolinjalle lähdit, niin vaihtoehtoisesti kaikki miehet jäisivät kotiin neljän seinän sisälle, niin naisten ei tarvitse murehtia sitä, että miehet eivät ymmärrä heidän sanatonta tai sanallista viestintäänsä. Vai?
Miehenä sanoisin että esimerkki numero yhden kohdalla ymmärrän sinua, se junan mies kuulosti aika seksihullulta pervolta joka varmaan iskee kaikkia, mutta esimerkki numero kahdessa kyllä helposti mies kuvittelee että nainen hakee seuraa jos on yksin BAARISSA. Kahvila olisi eri asia. Et kertonut missä olit silloin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, monestihan joudun ihan suoraan sitten sanomaankin, mutta miksi miehet tarvii sen rautalangasta vääntämisen? Ja monesti jos sanoo suoraan, eivät usko ja yrittävät kovemmin tai loukkaantuvat verisesti. -ap
Jos he yrittävät kovemmin, sanot "ei" toisen kerran. Ja kolmannen. Niin pitkään kuin on tarpeen. Ja jos he loukkaantuvat verisesti, ei kai se sinun syysi ole?
Ei tämä muuten ole sukupuolikysymys. Sinulla vain on kokemuksia pelkästään miehistä, koska naiset eivät ole sinua vokotelleet tai kopeloineet.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko oikeasti sitä mieltä, että tuon kaltaiset tilanteet vaativat miehiltä ajatustenlukua? -ap
Oletko sinä itse oikeasti sitä mieltä, että tuollainen kiemurtelu ja väistely on aikuisen ihmisen käytöstä?! Ikävä kyllä monet naiset käyttävät tuollaista "vaikean leikkimistä" myös silloin kun oikeasti ovatkin kiinnostuneita. Ja miehille ihan opetetaan, että heidän "kuuluu" olla hieman päällekäyviä ja rohkeita jne, jolloin helposti voi tulla kuva että niin kauan kuin nainen ei hyvin selkeästi sano ei, on heillä mahkuja. Nämä miehet voivat ajatella sinusta ihan samalla lailla, että miksi sulle on niin saatanan vaikea sanoa suoraan että ei kiitos, miksi sun pitää leikkiä jotain selänkääntöleikkiä teatraalisine "luen tässä uutisia" esityksineen!
Et voi muuttaa muita, joten kasva sinä aikuiseksi ja opettele sanomaan suoraan mutta kohteliaasti "kiitos, mutta odotan seuraa ja haluaisin olla nyt yksin / anteeksi mutta minulla on tässä xxx kesken enkä kaipaa seuraa / sori mutta ei kiinnosta, ethän koske enää". Miehetkin on ihan kuule ihmisiä, ja väitän että 95% heistä ei asiallisista pakeista suutu.
Minä ymmärrän sanatonta viestintää aina niin ettei ole saumoja eikä kannata lähestyä. Enpähän ainakaan ahdistele naisia.
Jos taas kuvitellaan perverssillä tavalla sairas tilanne jossa nainen olisikin kiinnostunut niin silloin sen naisen täytyy olla rohkea ja käydä suunnilleen käsiksi jos aikoo tuoda sen kiinnostuksen ilmi, jos se yrittää pyytää kahville tai syömään niin luultavasti sanon, että en juo kahvia tai ettei ole nälkä ja hiippailen tyylilleni uskollisesti vähin äänin pois paikalta. Kerran toinen noista edellä mainituista on tapahtunut, mutta uskon vahvasti, että kyseinen nainen vain tahtoi hyötyä minusta. Onneksi olin kerrankin fiksu enkä antanut hänen huijata itseäni.
Terveisin Naispelko22
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt et ehkä ymmärrä sanattomia viestejä ollenkaan.
Se, että ylipäätään liikut yksin ilman miespuolisen sukulaista, kertoo, että etsit seuraa. Et todellakaan voi syyttää miestä, joka yrittää lähestyä sinua.
Jos kuitenkin olet sitä mieltä, että on asiallista liikkua yksin, niin laita näkyville jokin lappu, jossa ihan isoilla kirjaimilla sanotaan " OLEN LESBO, ÄLÄ KOSKE MINUUN". Sama tieytysti myös muilla kielillä, jotta ei satu kulttuurien välisi' yhteentörmäyksiä.
Suomi on toki hankala maa sanatonta viestintää ajatellen.
Sivistyneemmissä maissa sellaiset naiset, jotka eivät halua seuraa pukeutuvat niin, että edes silmiä ei näy. Sen sijaan jos nainen haluaa satunnaista seuraa, niin hän paljastaa silmänsä, ja riettaimmat jopa hiuksensa. Tämän kaltaisessa sanattomassa viestinnässä on sellainen etu, että tulkinnan varra ei jää puoleen eikä toiseen.
Tai sitten kun nyt provolinjalle lähdit, niin vaihtoehtoisesti kaikki miehet jäisivät kotiin neljän seinän sisälle, niin naisten ei tarvitse murehtia sitä, että miehet eivät ymmärrä heidän sanatonta tai sanallista viestintäänsä. Vai?
Lisäisin vielä että miksi miehet yrittää kun EIVÄT kuitenkaan saa 😐
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi mä olin menossa eilen nukkumaan klo 22.30 ja sanoin miehelleni että 'tuletko viereeni nukkumaan?'. Mies sanoi, että sitte tehdään temput jos tulen. Sanoin, että olen tosi väsynyt tänään ja haluaisin vain nukkua ja olisi kuva jos tulisit viereeni, luet vaikka lehteä sängyssä jos sua ei nukuta.
Mies sanoi, että en mä sit tule sun viereen kun kuitenkin rupee vaan tekemään mieli pillua. Menin sitten yksin nukkumaan ja mies jäi roikkumaan nettiin. Ikää meillä molemmilla 40v, ja ihan perus lapsiperhe ollaan.
Onko tuo mieheni käytös normaalia teistä? Mulle tuli itselle fiilis että mies suostuu viereen vain jos saa pillua, mutta läheisyys ilman seksiä on turhaa. Ei me siis enempää aiheesta juteltu, tuli vaan aika esineellistetty tunne itselle.
No jos valmiiksi jo puolittain panettaa, niin ei sitä viitsi itseään enempää kiusata. Menee vain yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos valmiiksi jo puolittain panettaa, niin ei sitä viitsi itseään enempää kiusata. Menee vain yöunet.
Sen verran täytyy vielä sanoa, että mies oli jo saanut kolmena iltana peräkkäin. Eilen olisi ollut neljäs ilta peräkkäin, mutta jäi nyt sitten väliin. Kuinka paljon sitä pitää antaa, että edes joskus mies voisi vain halailla ja köllötellä vierellä ilman että panettaa ja on pakko antaa?
Ykkönen kuulostaa vähän turhan umpiluupäiseltä jo, mutta muuten tuosta nyt tuli vain mieleen että AP'lla on itsellään kommunikointivaikeuksia kun ei saa suutaan auki.
Kannattaa myös miettiä miehen kannalta noita tilanteita. Yksikään noista tilanteista ei ollut sellainen, etteikö se jonkun toisen naisen kohdalla olisi voinut johtaa johonkin. Olen minäkin joskus treffit sopinut juuri tuollaisen yksinään kärsimättömästi jotakuta odottavan naisen kanssa, jonka pöytään tuppauduin puolittain väkisin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko oikeasti sitä mieltä, että tuon kaltaiset tilanteet vaativat miehiltä ajatustenlukua? -ap
Oletko sinä itse oikeasti sitä mieltä, että tuollainen kiemurtelu ja väistely on aikuisen ihmisen käytöstä?! Ikävä kyllä monet naiset käyttävät tuollaista "vaikean leikkimistä" myös silloin kun oikeasti ovatkin kiinnostuneita. Ja miehille ihan opetetaan, että heidän "kuuluu" olla hieman päällekäyviä ja rohkeita jne, jolloin helposti voi tulla kuva että niin kauan kuin nainen ei hyvin selkeästi sano ei, on heillä mahkuja. Nämä miehet voivat ajatella sinusta ihan samalla lailla, että miksi sulle on niin saatanan vaikea sanoa suoraan että ei kiitos, miksi sun pitää leikkiä jotain selänkääntöleikkiä teatraalisine "luen tässä uutisia" esityksineen!
Et voi muuttaa muita, joten kasva sinä aikuiseksi ja opettele sanomaan suoraan mutta kohteliaasti "kiitos, mutta odotan seuraa ja haluaisin olla nyt yksin / anteeksi mutta minulla on tässä xxx kesken enkä kaipaa seuraa / sori mutta ei kiinnosta, ethän koske enää". Miehetkin on ihan kuule ihmisiä, ja väitän että 95% heistä ei asiallisista pakeista suutu.
Enpä tunne yhtään naista joka leikkii vaikeasti tavoiteltava. Olet tainnut katsoa tv liian paljon tai ymmärrät naisten viestintää aina väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksia ei osaa kukaan lukea, mutta elekielen tulkinta kuuluu ihan normaaleihin sosiaalisiin taitoihin.
Ei kaikilla. En käytä elekieltä enkä havaitse sitä, mutta minä olenkin sokea. Turha siinä on kenenkään päätään pyöritellä, kun en saa asiaa tietooni ennen kuin päänpyörittäjä kertoo pyörittävänsä päätään, jolloin totean, että kannattaa olla varovainen niskalihasten kanssa etteivät mene jumiin. :)
Kun asiat sanotaan niin kuin ne sanojan mielestä ovat, ne menevät varmudella perille.
Ap.lle
Jollain tasolla ymmärrän nuo tuntemattomien lähestymiset. Voivat olla keränneet rohkeutta lähestyä vierasta ihmistä, eivätkä pysty keskittymään toisen sanattomaan torjuntaan yms, tms. Vieraiden kanssa sanallinen viestintä on järkevä vaihtoehto mahd loukkaamisesta huolimatta.
Mutta tuo exäsi on kyllä ääliö.
Ootko ap tosissas?? Hitto että menis hermot sun kaltaiseen ihmiseen. Miten voi olla noin vaikeaa sanoa suoraan? Sitten kyräilet viikon siitä kun joku tulee juttelee sulle kun ei tajunnut että "selvästi katselet ovelle". Ihme diiva, kuvittelet tosiaan että ihmiset seuraa sun eleitä kymmeniä minuutteja ennen lähestymistä että tietää odotatko esimerkiksi jotain ihmistä. Ja todennäköisesti näissä keskustelutilanteissa oot vielä suhteellisen ystävällinen kun et mitenkään kehtaa näyttää tunteitas suoraan. Ootko elänyt lapsuutes perheessä jossa ei todellakaan saanut puhua suoraan vaan piti jotenkin sanattomasti viestiä asiansa että kaikilla on hyvä fiilis? Suomalaisuuden jurouden perikuva olet kyllä. Huh kiitos että sain avautua. Tää sun aloitus oli ihanku joku parodia suomalaisesta mielenlaadusta.
Vierailija kirjoitti:
Enkä siis tarkoita mitään "miksi miehet ei osaa lukea ajatuksia", vaan ihan ilmiselviä tilanteita. Muutama esimerkki lähiajoilta omasta elämästäni:
1. Istun junassa arkivaatteissa, katselen ikkunasta ulos ja kuuntelen musiikkia. Näen vieraan miehen lähestyvän ja alan korostetusti säätämään biisiä soittimestani ja katsomaan uutisia puhelimestani niin, että mies taatusti näkee. Mies istuu viereen ja alkaa hymyillen heitellä jutun aiheita. Ignoroin miehen ja keskityn entistä kovemmin uutiseen Lähi-Idän tilanteesta. Mies nojailee kohti edelleen maireasti jutustellen kunnes minun on pakko ottaa kuuloke pois korvaltani ja vastata hänelle.
2. Istun alkuillasta (klo 17-18) lasillisella. Olen yksin pöydässä, josta näkee suoraan ovelle. En ole ottanut mitään katsekontaktia yhteenkään juottolan muista asiakkaista, ja vilkuilen vuorotellen kännykkääni ja vuorotellen ovelle yhä tuskastuneempana. Sokeakin näkee, että odotan sovittua seuraa, mutta jostain ponkaisee mies, joka lupaa kysymättä istuu minua vastapäätä ja alkaa pokailla. Eikä ymmärrä, miksi annan yksitavuisia vastauksia ja vilkuilen hänen olkansa yli ovelle.
3. Joudun surkeiden sattumusten seurauksena nukkumaan yhden yön eksäni vieressä työvuorojeni välissä. Mies ei ole puhunut minulle saati koskenut puoleen vuoteen. Viimeinen keskustelumme oli aiheesta "tuletko hakemaan loputkin roinasi, vai heitänkö tunkiolle?". Yöllä mies alkaa (edelleen puhumatta mitään) kutitella, lääppiä ja tunkea lusikka-asentoon aivan kuin olisimme edelleen yhdessä. Ei ymmärrä lopettaa, kun kiskon peittoani tiukemmin ympärilleni, käännyn niin ettei hän voi koskea mihin juuri koski, ja olen koko ajan jännittyneempi ja kireämpi. Ymmärtää vasta, kun nousen pois ja otan oikein puhelimen vessareissulle mukaan. Takaisin tullessani mies on käpertynyt loukkaantuneena omaan reunaan sänkyä. WTF?
Eikö miehiin vaan ole sisäänrakennettu mitään tutkaa siitä, jos naisella on henkinen piikkilanka-aita ympärillään jo valmiiksi?
Henkinen piikkilanka, my ass.
Sano suoraan ettei keskustelu kiinnosta!
Lihaa syövä heterokarju
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tunne yhtään naista joka leikkii vaikeasti tavoiteltava. Olet tainnut katsoa tv liian paljon tai ymmärrät naisten viestintää aina väärin.
Minäpä tunnen, ja tuntemattakin tätä näkee esim. yöelämässä paljon. Televisiota en katso, ja itsekin olen nainen joten ymmärtämisestä ei ole kiinni, kiitos vain. Olen tainnut itsekin joskus toimia niin, että ensin en ole ollut huomaavinaankaan miestä kun on ollut jokin muu homma kesken, mutta kun toinen on vieressä sinnikkäästi "pommittanut" niin hups sehän olikin ihan mielenkiintoinen tyyppi. Kyse ei siis välttämättä ole edes mistään vaikean esittämisestä, vaan siitä, että se huomio voi olla väliaikaisesti jossakin muualla ja juuri sopivalla sinnikkyydellä sen pystyy kääntämään siihen mieheen.
Miehet eivät tunnu ymmärtävän myöskään sanallista viestintää.
Ei vissiin tullut mieleen sanoa ääneen vaikka että "anteeksi, en ole kiinnostunut".