Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin ensimmäinen ultra?

Onnellinen

Hei,
tein tänään positiivisen raskaustestin. :) Edelliset kuukautiset alkoivat 5.11. Milloin voin mennä ultraan, jossa katsotaan, että kaikki on viikkoihin nähden kunnossa ja mitataan niskapoimu yms? Kaikki on nyt uutta ja raskausviikkojen laskeminenkin vielä ihan vierasta.
Syy miksi haluaisin tämän tietää on se, että olen lähdössä ystävien kanssa lomalle tammikuun viimeisellä viikolla ja pohdin, että onko silloin jo "luvallista" kertoa raskaudesta mikäli ei ennen ultraa halua sitä tehdä.
Lisäksi olen vielä kuullut että jo aikaisemmin voisi käydä oman mielenrauhan vuoksi kuuntelemassa sikiön sydänäänet? Milloin?

Kiitos vastauksista! :)

Kommentit (15)

Vierailija

Yksityiselle voit mennä kuuntelemaan sydänääniä milloin tahansa (suositeltavaa muistaakseni vasta rv6 jälkeen), kunnalliselta et tuollaista saa. Niskapoimu-ultra on noin viikoilla 12. Mä en tarkemmin viikkoja muista mutta suunnilleen näin. Neuvolaan voit ottaa jo yhteyttä ja varailla ekaa aikaa! Eka aika meillä oli raskausviikoilla 9.

Onnea raskaudesta ja toivon sinulle hyvää oloa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yksityiselle voit mennä kuuntelemaan sydänääniä milloin tahansa (suositeltavaa muistaakseni vasta rv6 jälkeen), kunnalliselta et tuollaista saa. Niskapoimu-ultra on noin viikoilla 12. Mä en tarkemmin viikkoja muista mutta suunnilleen näin. Neuvolaan voit ottaa jo yhteyttä ja varailla ekaa aikaa! Eka aika meillä oli raskausviikoilla 9.

Onnea raskaudesta ja toivon sinulle hyvää oloa!

Lisäys vielä että raskausviikkojen laskemiseen löytyy googlettamalla nettisivustoja jotka laskee sun puolesta. Googlaa vaikka raskauslaskuri.

Vierailija

Ensimmäinen ultra taitaa olla 12.viikolla ja silloin myös katsotaan niskaturvotus.

Paikkakunnasta riippuen neuvolassa voidaan ottaa "perusultra" myös aiemmin. Itsellä (asun pienellä paikkakunnalla) eka neuvola rv 8 jolloin myös ultrattiin ja varmistettiin, että kohdussa elävä alkio.

Vierailija

Sulla on nyt siis 3+5 eli rv 4 meneillään jos oikein laskin. Eka ultra ilmainen kunnallisella on tosiaan vasta rv 12 tienoilla mutta yksityiselle pääsee aikaisemmin, siitä joutuu tosin sitten vaan maksamaan.

Vierailija

Ei sinne ultraan nyt ihan vielä kannata juosta. Eihän siellä näin alussa edes mitään näy ja keskenmenoriskikin on vielä suuri.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei sinne ultraan nyt ihan vielä kannata juosta. Eihän siellä näin alussa edes mitään näy ja keskenmenoriskikin on vielä suuri.

Tai siis kyllähän siellä varmasti JOTAIN näkyisi, mutta ei siitä vielä pysty sanomaan juuta einä jaata kun siellä näkyy vain pieni alkio.

Vierailija

Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä noita jotka juoksevat yksityiselle ultraan ennen rv 12. Eihän se takaa yhtään mitään, tuossa vaiheessa jos raskaus menee kesken jos on mennäkseen, ei siihen ultrassa käynnit auta. Pahempi mieli vaan tulisi jos kävisi ultrassa ja menisikin sen jälkeen kesken. Mutta jokainen taaplaa tyylillä. Ei tämä tarkoita etteikö muut voisi toimia toisin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä noita jotka juoksevat yksityiselle ultraan ennen rv 12. Eihän se takaa yhtään mitään, tuossa vaiheessa jos raskaus menee kesken jos on mennäkseen, ei siihen ultrassa käynnit auta. Pahempi mieli vaan tulisi jos kävisi ultrassa ja menisikin sen jälkeen kesken. Mutta jokainen taaplaa tyylillä. Ei tämä tarkoita etteikö muut voisi toimia toisin.

Mikähän tuo ylimääräinen jos tuolla välissä on.. no jokainen kyllä varmaan ymmärsi mitä tarkoitin vaikka pieniä ajatuskatkoja tuli tuota kirjoittaessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kun alkiolla havaitaan syke on keskenmenoriski enää parin prosentin luokkaa, vaikka se tapahtuisi heti rv 6. Tai vastaavasti se keskenmeno voi tulla vielä niskapoimu-ultran jälkeenkin, vaikka erittäin harvinaista onkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Et ymmärrä että jotkut yrittävät vuosikausia tulla raskaaksi ja kun vihdoin onnistutaan niin halutaan saada varmistus että siellä todella on alkio joka kehittyy? Kyllä minä ymmärrän ainakin miksi jotkut näin tekevät. Oletpas sinä empatiakyvytön.

Itsekin varasin ajan ultraan heti kun tein positiivisen testin koska kiertoni oli ihan sekaisin ja halusin ehdottomasti tietää olenko millä viikoilla. Niinhän se oli että edelliset kuukautiset eivät kertoneet mitään raskausviikoista ja niihin liittyi useamman raskausviikon heitto. Kohdusta löytyi jo pieni sykkivä sydän. Tekisin saman uudestaan epäröimättä jos tällainen tilanne tulisi uudestaan eteeni.

Vierailija

Niin kuin tuossa tekstissäni sanoin, että itse en tätä ymmärrä mutta ei tarkoita etteikö muut voisi niin toimia. Turha on nyt kenenkään vetää herneitä nenään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sulla on nyt siis 3+5 eli rv 4 meneillään jos oikein laskin. Eka ultra ilmainen kunnallisella on tosiaan vasta rv 12 tienoilla mutta yksityiselle pääsee aikaisemmin, siitä joutuu tosin sitten vaan maksamaan.

Kiitos erityisesti tästä vastauksesta! Jotenkin olen hölmösti ajatellut että rv4 on esim 4+2. Vaikka se on totta kai noin.
Alkuperäiseen "ongelmaani" vastaus on siis se, että on mahdollista että pääsen ultraan ennen matkaa, jolloin voisin jo hyvillä mielin kertoa raskaudesta (tai haikeana keskenmenosta).
Ap

Vierailija

28.1. tulee sulle täyteen 12 viikkoa, toki ultrassa voidaan havaita muutaman päivän heittoja. Varhaisultraan tosiaan harvemmin kunnallisesti pääsee. Kannattaa soitella neuvolaan ihan piakkoin ja vaikka selittää tilanne, tiedä miten mukava/joustava henkilö siellä on.

Jos et julkisen puolen varhaisultraan pääse niin yksityiselläkin niitä tehdään, mutta kokemuksesta neuvoisin, että älä mene ennen kuin on 8 viikkoa täynnä! Syke alkaa näkyä ultrassa jo rv (5-)6+, mutta viimeistään kun 7 viikkoa on täynnä, mutta vauvanalku saattaa olla muutaman päivän nuorempikin kuin on oletettu. Näin vältyt sydäntäraastavalta onkohan se nyt elossa vai ei- pohdinnalta ja uusintaultralta.

Itse olen sitä mieltä, että kyllä vauvasta saa iloita ihan reippaasti, vaikka ei olisi 12 viikkoa täynnä jne. Keskenmeno jos tulee niin se on joka tapauksessa kamala juttu ja pettymys, ihan sama kuinka paljon siihen on varautunut- sattuu varmasti silti. Kohtukuolemiakin tapahtuu ja jopa kätkytkuolemia. Todetuista raskauksista päättyy keskenmenoon noin joka kymmenes, joten 90 % varmuudella sinulle käy hyvin. Nimimerkillä rv 8+0 varhaisultrassa todettu sikiön kuolleen paria päivää aiemmin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin ihan siksi, että suljettiin pois kohdunulkoinen/tuulimuna/rypäleraskaus. En mä koe vieläkään kovinkaan turvassa olevani rv15. Mitä vaan kun voi käydä milloin vaan. Aika monta esimerkkiä jo ihan lähipiirissäkin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat