Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerrostaloasumisen kirjoittamattomat säännöt

Vierailija

Asun ensimmäistä kertaa elämässäni kerrostalossa. Ihan maalta oon tullut. Olen tottunut tervehtimään kaikkia vastaantulijoita ja rupattelemaan kohdatessa pari lausetta nyt ainakin.
En halua muodostua rappuni kauhuksi, ihmiseksi, jota kaikki välttelevät kylähulluna, kun yritän vain olla kohtelias.

Kertokaahan eri asioita, joita minun pitää ottaa huomioon. Saako yöllä käydä edes vessassa? Siis vetää vessaa... käydä suihkussa? Tervehtiä naapureita, puhua heille? Mennä samaan hissiin? Jne.

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Olen asunut kerrostalossa 34 vuotta ja suihkussa ja vessassa on käyty tarvittaessa yölläkin. Sitähän ei voi kieltää nykyaikana, kun on vuorotyöläisiä.

Tervehtimisestä ja rupattelusta on monenlaista kokemusta. Toiset rupattelee ja tervehtii. Toiset eivät vaikka useamman kerran itse tervehtisi.

Vierailija

Normaaliin elämiseen kuuluvat asiat ovat sallittuja, tvn huudattaminen ja musiikin täysillä kuunteleminen ei. Naapureille on ok sanoa moi, ja jossain vaiheessa small talkia voi yrittää (onpas tuolla hyvä sää pitkästä aikaa..) mutta muuten ei oikein kannata pahemmin jutella ellei halua tulla vältellyksi. Hissiin odottaneet saattavat mennäkin rappusia jos huomaavat toisen menevän hissiin. Ei oo suomalaiset kerrostaloissa kovinkaan sosiaalisia :D

Vierailija

Naapureita voi ihan huoletta moikata tai heittää jotain pientä kommenttia jos sellaista on mielessä. Kaikki eivät ole yhtä sosiaalisia eikä tarvitse pahoittaa mieltään vaikkei naapuria huvittaisi jäädä pidemmäksi aikaa jutustelemaan.

Öisin saa käydä vessassa ja suihkussakin jos on pakko mutta pesukoneen pyöritystä ja imurointia yms kannattaa välttää.

Normaalisti jokaisessa taloyhtiössä on omat sääntönsä ja niitä noudattamalla pääsee pitkälle.

Vierailija

Menen aikaisin töihin ja viikonloppuisinkin on vuoroja. Pakko on siksi käydä kuuden maissa suihkussa sunnuntaiaamuisinkin. Muuten olen hiiviskellyt villasukat jalassa aamuvarhaisella. Tv:tä olen katsellut tai siis kuunnellut kuulokkeilla.
ap

Vierailija

Sielläkin on varmaan hiljainen aika noin klo 22 tai 23 - 06 tai 07, jolloin kannattaa olla meluamatta. Yöllä toki saa vetää vessaa ja käydä suihkussa, mutta jos luukuttaa musiikkia aamuyöstä, voi saada heippalappuja naapureilta tai jopa isännöitsijän kirjeen.

Vierailija

> suihkussa ja vessassa on käyty tarvittaessa yölläkin. Sitähän ei voi kieltää nykyaikana, kun on vuorotyöläisiä.

Ai että joskus on kielletty?

Ap on muuten tainnut muuttaa Porvoosta.

Vierailija

Kerrostalokulttuureja on hyvin erilaisia. Monin paikoin tervehditään kaikkia, myös rapussa satunnaisesti käyviä, ei siis pelkkiä asukkaita. 

Myös pihapiirissä voi olla sama juttu. 

Jossain taloissa taas naapureiden annetaan olla aivan omissa oloissaa ihan tervehtimisenkin suhteen. Tarkkaile, miten muut tekevät. Tervehtiminen on aina kohteliasta, joten parempi tervehtiä liikaa kuin liian vähän. Kyllä sitten opit huomaamaan, jos joku ihan selvästi haluaa, ettei häntä tervehditä. 

Vessassa tietysti saa käydä ihan milloin vain. Suihkua on huomaavaista välttää käyttämästä yörauhan aikana, mutta jos käytät, ei kukaan siihen voi mitenkään puuttua. 

Se, mikä on suurena erona usein maalaiselämään: naapureiden oville ei mennä tuosta vain ringittelemään ovikelloa. Yksityisyys on suojatumpaa. 

Vierailija

Tervehdi vain ihan reippaasti kaikkia. Sitten voit lopettaa niiden tervehtimisen, jotka eivät  vastaa. Varsinkin etelässä ja lännessä heitä riittää.

Vierailija

Suihkussa ja vessassa saa käydä ihan rauhassa, minä olen vuorotyöläinen ja tulen joskus töistä 2-3 aikaan aamuyöstä ja todellakin käyn suihkussa ja vessassa. Eikä ole ikinä kukaan valittanut. Musiikkia kuuntelen päiväsaikaan suht kovallakin, eikä siitäkään ole tullut ongelmia. Ihan normaalisti elän, ei kerrostalossakaan tarvitse varpaillaan hiippailla.
Naapurien kanssa jutustelen jos mua lähestytään, itse lähinnä moikkaan ohimennessä.

Vierailija

Mihin tahansa aikaan saa käydä vessassa ja suihkussa, myös hiljaisuuden aikaan. Se, mitne paljon muuten voi mölytä, riippuu ihan talon äänieristyksestä. Esim. meillä se on niin hyvä, ettei asunnosta toiseen kuulu koskaan mitään. Niinpä minäkin yöllä pelaan tietokoneella äänet kovalla, imuroin jne. Mutta olen asunut myös taloissa, joissa yläkerrasta kuului koko ajan askelia, ihmisten puhettakin jne, ja sellaisessa on syytä olla aika hiljaa hiljaisuuden aikana. Hiljaisuuden pointtihan on että ihmisillä on nukkumisrauha, ja sitä ei oikein ole jos naapurista kuuluu meteliä.

Tervehtiminen riippuu ihan henkilöistä. Itse en koskaan tervehdi ja vähän kammoan sellaisia sosiaalisia ihmisiä jotka tervehtii. Mutta on niitäkin tyyppejä jotka tervehtii ja jää jopa juttelemaan naapurin kanssa. Kai se täytyy vaan yrittää eleistä päätellä, haluaako ihminen vaan kulkea ohi vai tykkääkö että sitä tervehditään.

Vierailija

Täällä kaupungissa kukin hoitaa omat asiansa, elää omaa elämäänsä ja ystävystyy vain oman mielensä mukaan. Sehän ei estä muodollista parin sanan small talkia, jonka silti ei tarvitse merkitä yhtään enempää vaikka naapuruutta olisi vuosikymmeniä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Menen aikaisin töihin ja viikonloppuisinkin on vuoroja. Pakko on siksi käydä kuuden maissa suihkussa sunnuntaiaamuisinkin. Muuten olen hiiviskellyt villasukat jalassa aamuvarhaisella. Tv:tä olen katsellut tai siis kuunnellut kuulokkeilla.
ap

Ei tuommoista tarvitse tehdä, ap. Missään ei ole niin huono äänieristys, etteikö normaalilla äänenvoimakkuudella voisi kuunnella rauhassa musiikkia tai katsoa telkkaria, ihan ilman kuulokkeita. Eikä tarvi hiipiä villasukat jalassa, ihan normaalisti voi kävellä, kunhan nyt ei puukengillä kolistele. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat