Kerrostaloasumisen kirjoittamattomat säännöt
Asun ensimmäistä kertaa elämässäni kerrostalossa. Ihan maalta oon tullut. Olen tottunut tervehtimään kaikkia vastaantulijoita ja rupattelemaan kohdatessa pari lausetta nyt ainakin.
En halua muodostua rappuni kauhuksi, ihmiseksi, jota kaikki välttelevät kylähulluna, kun yritän vain olla kohtelias.
Kertokaahan eri asioita, joita minun pitää ottaa huomioon. Saako yöllä käydä edes vessassa? Siis vetää vessaa... käydä suihkussa? Tervehtiä naapureita, puhua heille? Mennä samaan hissiin? Jne.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloelämää ei voi yleistää kaikkia rappuja koskeviksi. Käytännöt vaihtelevat tosi paljon.
Jossain voi tulla sanomista jo siitä, että soittaa pianoa yhdeksän aikaan illalla tai pyörittää pesukonetta. Joissan yhtiöissä jopa megabileet menevät läpi. Usein ei tarvita kuin yksi "valittajamummo", niin elämä on pilalla.
Äänet ovat ne eniten ärsyttävät asiat eli aloita varovaisesti ja tarkkaile muun rapun elämänmenoa ja sopeudu siihen ainakin suunnilleen, jos haluat naapurisopua.
Hajut voivat myös ärsyttää kovasti, ykkösenä lienee tupakka. Jossain voi tulla rankkaa sanomista jo pihapiirissäkin polttelusta saati parveketupakoinnista. Sisällä nykyään varmaan harva polttaa, mutta talosta riippuen tämäkin voi häiritä muita.
Tavaraoiden säilytyksen suhteen on hyvä olla tarkkana. Älä jätä pyörääsi kellariin muiden käyttäjien tukkeeksi, älä väliaikaisestikaan jätä jotain roskapussia rappuun, kun pikaisesti haet jotain unohtunutta jne.
Kyllä se siitä :)
Onni on rento taloyhtiö hipsterialueella ;) Asun itse sellaisessa, ja täällä ei kukaan ole valittanut koskaan mistään. Ei, vaikka tupakan lisäksi usein haisee kannabis, sitä poltellaan ihan avoimesti parvekkeilla. Bileitä voi olla koska vaan, ja itse vaan tykkään kun on elämän ääniä ympärillä. Mihin aikaan vaan myös voi kuulua lasten pianon pimputusta, pallon pomputtelua lattioihin tai remontoinnin ääniä. Minusta se on ihanaa, eipä tarvitse itsekään miettiä elämöintejään ja pelätä valituksia :D
Jos taloyhtiössä järjestetään pihatalkoita, kannattaa osallistua. Siellä tutustuu naapureihin, sen jälkeen tervehtiminen ja satunnainen small talkkikin on ollut luontevaa.
Monet kerrostalossa asuvat kuvittelevat, että kaikki "asiat" kuuluu taloyhtiölle. No, taloyhtiö on sama kuin me asukkaat (joo pilkunviilajat ei tarvii kommentoida tätä vertausta). Mä ainakin keräilen roskia pihalta ja omalta osaltani pidän omasta kotitalostani huolta. Vaikka asutaan kerrostalossa, ei se tarkoita että voidaan elää kuin pellossa. Monet vuokralla asujat kuivttelee, ettei niiden tarvitse tehdä mitään. Toisaalta pitää paikkansa, mutta kait nyt omasta kodistaan ja sen ympäristöstä haluaa pitää huolta?
Jos jotakuta häiritsee naapurin suihkussakäynti tai NORMAALI KÄVELY, tällaisen henkilön paikka ei ole kerrostaloasunnossa, vaan omakotitalossa kaukana naapureista. Ihan oikeasti, eikai kukaan HIIPPAILE omassa kodissaan?
Vessassa ja suihkussa saa käydä yöllä. Saa katsoa telkkaria, laittaa ruokaa ja ulkoiluttaa koiraa. Pyykkiä ei saa pestä, ei saa imuroida, keilata olohuoneessa, pelata tennistä, stepata eikä laulaa karaokea. Ei tarvitse hiipiä, mutta on kohteliasta olla saapastelematta vaelluskengissä tai ratsastussaappaissa kotona. On myös kohteliasta olla meluamatta rappukäytävässä tai pihalla klo 22-07 (arkisin 06).
Naapureita saa ja kuuluukin moikata. Jos naapuri ei halua vastata tervehdykseen, on ehkä turha yrittää jutustella mitään muuta. Monelle on kuitenkin ihan ok vaihtaa pari sanaa esim. säästä tai vaikka joulusta.
Tervehdin naapureita, joidenkin kanssa saatan jäädä juttelemaan jos tunnen vähän paremmin.
Vessassa käyn yöllä ja suihkussakin saatan käydä klo 23 jälkeen koska ainakaan meille ei kuulu kuin vaimeaa huminaa kun naapuri on suihkussa (ja sekin kuuluu vain kylppärissä)
Hissiä meillä ei oo, mutta menisin kyllä samaan hissiin ku naapurit.
Riippuui tietenkin talosta, mutta ainakaan meillä ei äänet kantaudu asunnosta toiseen kovin pahasti niin kunhan ei ihan kantapäillä kävele ja huudata musiikkia niin kaikki ok. Normaalit elämisen äänet on tietysti sallittu.
Kerrostaloissa varmaan huomaa ne jotka ei niin välitä jutella. Mummot ja papat tuskin pistää pahakseen:) Samaan hissiin toki saa mennä ja vessassa saa käydä yöllä. Suihkuttelua myöhäiseen aikaan kannattaa välttää ja yleensä hiljaisuus talossa n. klo. 10.00 jälkeen. Tämä meinaa, ettei niitä päivällä kuuluvia ääniä saisi kuulua, esim. musiikki ja telkkarin pauhaus. Tosin päivällä ei minusta noiden tarvi kuulua muihin asuntoihin myöskään.
Ainiin ja jos omistat koiran, niin valmistaudu siihen, että jo pienestä koiran ilakoinista seuraa yleensä valitus joltain asukkaalta, mutta viikonlopun känniurpot voi vaikka oksenta ja kusta käytävään ilman että heistä voisi valittaa. Tervetuloa kerrostalohelvettiin!:)
Ei ole koiraa, musiikkia en soita kuin autossa, pyörääkään ei ole (vielä) kellaria tukkimassa. Mutta muut ohjeenne ovat hyödyllisiä. Minusta hankalinta on näiden naapurusten välisissä sosiaalisiin suhteisiin liittyvissä kysymyksissä, että missä menee raja tavallisen kohteliaisuuden ja tungettelevaisuuden välillä, mutta aloitan vähän pidättyväisemmin, niin eiköhän se ole se kultainen keskitie.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koiraa, musiikkia en soita kuin autossa, pyörääkään ei ole (vielä) kellaria tukkimassa. Mutta muut ohjeenne ovat hyödyllisiä. Minusta hankalinta on näiden naapurusten välisissä sosiaalisiin suhteisiin liittyvissä kysymyksissä, että missä menee raja tavallisen kohteliaisuuden ja tungettelevaisuuden välillä, mutta aloitan vähän pidättyväisemmin, niin eiköhän se ole se kultainen keskitie.
ap
Harvemmin kerrostaloissa niitä sosiaalisia suhteita on. Jos kaipaa juttuseuraa niin mukaan talontoimintaan ja ehkä sitä kautta löytyy ne jotka haluaa olla naapuri-ystävällisiä. Ehkä myös samanikäisille tai vanhemmille on helpompi jutella kuin nuoremmille. Tai no ainakin itse yleensä kavahdan jos tulee joku minua vanhempi jotain juttelemaan. Tosin yleensäkin nyt kavahdan, tuli sitten kuka tahansa vieras jotain puhumaan. Varoen lähestyisin ja kyllä siitä sitten huomaa kannattaako jatkaa. Onnea jatkoon! Toivottavasti kaikki asukkaat eivät ole yhtä pelokkaita kuin suomalaiset yleensä.
Riippuu talosta ja äänieristyksestä. Mun 50-luvun kerrostalossa äänieristys on olematon, joten pahimmillaan erotan kovaäänisten naapureiden keskusteluista yksittäisiä sanoja ilman että yritän kuulostella. Ja tietysti ne kaverit kutsutaan koolle vasta hiljaisuuden aikaan... Sama juttu ollut 60- ja 70-luvuilla tehdyissä taloissa, joissa olen asunut. 2000-luvulla tehdyissä taloissa äänieristys kai on paljon parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen aikaisin töihin ja viikonloppuisinkin on vuoroja. Pakko on siksi käydä kuuden maissa suihkussa sunnuntaiaamuisinkin. Muuten olen hiiviskellyt villasukat jalassa aamuvarhaisella. Tv:tä olen katsellut tai siis kuunnellut kuulokkeilla.
ap
Ei tuommoista tarvitse tehdä, ap. Missään ei ole niin huono äänieristys, etteikö normaalilla äänenvoimakkuudella voisi kuunnella rauhassa musiikkia tai katsoa telkkaria, ihan ilman kuulokkeita. Eikä tarvi hiipiä villasukat jalassa, ihan normaalisti voi kävellä, kunhan nyt ei puukengillä kolistele.
Valitettavasti niitä huonolla äänieritysksellä varustettuja asuntoja on kyllä olemassa. Asuin ueamman vuoden 1920-l. rakennetussa kerrostalossa, jossa naapurista kuului läpi ihan tavallinen puheäänikin. Olipa siinä sitten asumismukavuutta kerrakseen, kun esim. naapurilla oli parin tunnin teknobilejatkot aamuyöllä, toisen bassojytke sai asiat tärisemään keittiössäni, ja puolikuuro uneton(?) pappa seinän toisella puolella soitatti radiota täysillä keskellä yötä :( Eli kannattaa vähän itsekin tarkkailla, mitä talossa kuuluu naapureiden puolelta ja miettiä, millaiset oman elämän äänet heille mahdollisesti kantautuvat.
Kerrostaloelämää ei voi yleistää kaikkia rappuja koskeviksi. Käytännöt vaihtelevat tosi paljon.
Jossain voi tulla sanomista jo siitä, että soittaa pianoa yhdeksän aikaan illalla tai pyörittää pesukonetta. Joissan yhtiöissä jopa megabileet menevät läpi. Usein ei tarvita kuin yksi "valittajamummo", niin elämä on pilalla.
Äänet ovat ne eniten ärsyttävät asiat eli aloita varovaisesti ja tarkkaile muun rapun elämänmenoa ja sopeudu siihen ainakin suunnilleen, jos haluat naapurisopua.
Hajut voivat myös ärsyttää kovasti, ykkösenä lienee tupakka. Jossain voi tulla rankkaa sanomista jo pihapiirissäkin polttelusta saati parveketupakoinnista. Sisällä nykyään varmaan harva polttaa, mutta talosta riippuen tämäkin voi häiritä muita.
Tavaraoiden säilytyksen suhteen on hyvä olla tarkkana. Älä jätä pyörääsi kellariin muiden käyttäjien tukkeeksi, älä väliaikaisestikaan jätä jotain roskapussia rappuun, kun pikaisesti haet jotain unohtunutta jne.
Kyllä se siitä :)